Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 12:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons sep 23, 2015 11:41 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm
Inlägg: 145
Hej!

Denna tråd kommer främst handla om mitt egna projekt men eftersom att jag är inblandad i många olika byggen så kommer
det antagligen komma upp bilder på diverse annat också.


Min bil då. Den började sitt liv i min ägo för exakt 10 år sedan och det är en Golf mk2 gti 16v från 1988 i den (enligt mig) härligaste originalfärgen. På den här tiden så kunde jag knappt hålla i en skiftnyckel och självklart så tog jag mig vatten över huvudet. Planen då var att bygga om den med 1.8t motor men det gick ju sådär... Det hela slutade med att bilen stod i höggräs på en åker i Åre i säkert 3 år.

Så här såg den ut för 10år sedan när jag köpte den.
Bild

försöket till 1.8t och hur det stod när vi drog fram den ur gräset.
Bild
Bild

Ombyggd och reggad med vr6.
Bild
Bild

Sen får bilderna tala lite för sig själv vad som hände under dom närmaste åren.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Här börjar det roliga! Fick tag på en fin mk2 syncro för småpengar som vi slaktade på delar!

Byggde jigg och byggde om bakvagnen för en haldexdiff från en golf mk4 v6 4motion
Bild

Tunnel och golv ur.
Bild
Bild

Skruvade isär växellådan och svetsade fast diffpinnen och förstärkte växelgafflarna.
Bild
Bild
Bild

Här börjar projektet med att byta golv i skuffen.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild'
Bild
Bild

Lite dvala i väntan på lite delar och lön så började jag pyssla med nytt grenrör.

Bild
Bild
Bild
Bild

Äntligen dags att ta den till ett riktigt garage! Allt nedan är gjort på 3 veckor!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Färdig :)

Bild

Bild

Bild

Sen blev det lite meck igen. hade lånat en haldexcontroller av en polare men jag ville lösa drivningen bak på ett smidigare sätt så en god vän kläckte iden om att den gick att styra via sprutet (Link G4 storm) så det fick bli så!
Jag kan ställa det steglöst mellan 0-100% via en pot i bilen plus att sprutet själv låser mer beroende på laddtryck :D funkar grymt bra!

Det blev en hel del moddande bak på haldexenheten för att få det att funka. Fick modda på en potentiometer på axeln för steppermotorn så sprutet fick en feedback på vart ventilen benfann sig hela tiden.

Bild
Bild
Bild

Jag har kört bilen hela sommaren men det har såklart varit en hel del småfel. Körde några repor på ett lokalt 402m
dragrace och fick till en hyffsad tid. tyvärr så rasade hardyn bak på bästa 60fot på 1.55. Det hade kunnat bli en 10a!

Bild

Nu i vinter hoppas jag på att bygga en smidd maskin till den och byta diff både fram och bak. Denna motor är helt original invändigt! Turbobyte blir det nog. Funderar på att bygga ett nytt insug också p.g.a lite designfel när jag byggde det.

Planen är att försöka sfro-regga bilen till våren om allt går som det vill med jobb osv.


Senast redigerad av vwallin fre sep 30, 2016 11:59 am, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 23, 2015 12:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 785
Ort: Nordmaling
Mycket snyggt grenrör och bra jobbat med motorstyrningen. Inte alla som moddar på pottar för att få feedback! :thumbright:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 23, 2015 1:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 588
Ort: Skellefteå
Snyggt bygge :thumbright:
Du får gärna berätta mer om vad du kört för inställningar för att styra haldexventilen.
Kör du även med handbromsfunktion?
Jag kör manuell sqs ventil på min nu men skulle vara fint om man kunde lätta av på haldexen under typ 50% tps för bromsbalansens skull.

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 23, 2015 2:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Inlägg: 806
Ort: Östersund/Offerdal
Härligt att du lagt upp en projekt tråd! :D

_________________
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - viewtopic.php?f=21&t=87113


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 23, 2015 4:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm
Inlägg: 145
Jag har läst din tråd från början till slut Mattias och jag är mäkta imponerad av ditt bygge!
Jag kör min via stepper control i Linket, det är egentligen avsett att köra en wankel oiler eller
en vinge men funkar kalas att köra haldexen med. Jag vill lösa någon typ av handbromsfunktion
till nästa sommar så man kan sladda lite :) Det borde gå att lösa tycker jag. Det som gör att originalet
är snabb är fjädern som ventilen jobbar mot. Måste läsa på lite mer tror jag :)

Tack Robin :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 23, 2015 10:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Vad kul att se dig och din bil här Wallin.
Det har hänt en del med bilen som man hade noll koll på.
Kul med mycket bilder också.
Ös på med byggnationer och roliga/smarta idéer och givetvis massor av bilder.
Thumbs up för ett/en fränt projekt/bil.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 11:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 588
Ort: Skellefteå
vwallin skrev:
Jag har läst din tråd från början till slut Mattias och jag är mäkta imponerad av ditt bygge!
Jag kör min via stepper control i Linket, det är egentligen avsett att köra en wankel oiler eller
en vinge men funkar kalas att köra haldexen med. Jag vill lösa någon typ av handbromsfunktion
till nästa sommar så man kan sladda lite :) Det borde gå att lösa tycker jag. Det som gör att originalet
är snabb är fjädern som ventilen jobbar mot. Måste läsa på lite mer tror jag :)

Tack Robin :)


Tack :D
Kanske får ta och skruva isär en haldexcontroller och kika 8)
Jag har ventilen med solenoid idag, handbromsen funkar klockrent med den iaf :thumbright: men skulle som sagt vara fint att kunna lätta på haldextrycket för bromsbalansens skull.

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 5:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 217
Ort: Vimmerby
Ytterligare en sån inspirerande och underhållande tråd, underbart!
Precis som MattiasH får du det att se så enkelt ut så man blir avis..
Givetvis blir det ju en del frågor som ploppar upp i skallen. :)
1. Hur mycket pyssel va det för att regga med VR6motorn?
2. Åker du med MK2 syncrons orig låda?
3. Vad kör du med för koppling?
4. Vad är det för turbo och vad laddas det?
5. Är toppen orörd också?

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 7:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm
Inlägg: 145
Inte så mycket pyssel faktiskt. den passar ganska rakt i om man byter framvagn :)
Nej original syncro växellåda äe gjord i glas så den ligger på tippen :) Jag kör med en växellåda från en
Golf mk4 v6 4motion och det är en ganska stöddig pjäs.
Kopplingen är ett litet hopkok med Fidanza alusvänghjul som är modifierat för en Sachs 798 tryckplatta
och KEP lamell till en audi s4.
Turbon är en Holset hx52 med billethjul och laddar strax över 2bar.
botten och topp är helt orört, det enda som sitter där är en kompplatta och arp bult till toppen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 25, 2015 7:42 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 17, 2013 8:43 pm
Inlägg: 86
Så ruskigt fett 10/10 :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 25, 2015 9:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm
Inlägg: 276
Hur funkar det att sladda med den? Har du provat att göra donuts? Vore kul att veta om haldexen går att låsa 100% eller om det börjar slira vid för högt moment, dvs hur stark kopplingen är, anledningen till att jag frågar är för att jag är inne på att bygga en 4wd driftingbil till och är nyfiken på att använda en sån drivlina du har

_________________
0708960667


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 25, 2015 11:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm
Inlägg: 145
Haldexkopplingen får du inte att slira men diffen bak måste man byta eller svetsa för som det är nu måste man vara ganska brutal för att sladda med den.

Jag glömde slå på haldexpumpen en gång på 402m race och slog på den när det var full hjulspinn på 3an. Det small till så jag trodde bakvagnen lossnade. Visade sig nästa repa att hardyn gick sönder.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 26, 2015 3:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm
Inlägg: 276
Så med andra ord så låste haldexen upp rejält trots högt moment och att du "högg" i den... Hade den slirat nån gång så hade det varit då:) hur håller resten då? Drivaxlar diffar vxl låda osv?

_________________
0708960667


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 26, 2015 4:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm
Inlägg: 145
Det håller bra. Detta är första året jag inte har bytt minst 2 växellådor :D

Här är ett annat projekt jag pysslar med. En uno turbo med helsmidd motor, vr6 växellåda och golf mk2 framvagn :twisted:

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 26, 2015 7:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Inlägg: 119
Ort: Piteå
Ett tips är att ändra lite i rubriken så det framgår att det handlar om en Golf II med VR6, turbo och 4motion! Är ju väldigt mycket tuffare än att "bara" ha turboladdat en Golf IV VR6 4motion som rubriken lätt får en (mej iaf) att tro/anta.
Fränt helt oavsett! =)

_________________
Nissan Skyline GT-R R33 -95
BMW M5 Touring -92
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD -92
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dysholm och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010