Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Här är några filmklipp från i sommras. Hörs lite dåligt pga andra bilar bredvid.

https://youtu.be/MyI-RxrC668
https://youtu.be/DE8XNS4zSvU

Inne ifrån bilen med 1.3bar och haldex av.
https://youtu.be/jqL_2yaeaoE
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av Lillen »

Hur gör du med styrningen av haldexen i vinter , är ju mer än halva grejer att ha den påställd vid motorbroms när man vinterkör.
Det tillsammans med att kunna vänsterbromsa men med haldex som låser.
Bara nyfikon på hur du gör då?
VW & Volvo.
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Den är på hela tiden om jag låser den 100% och jag har precis satt en brytare till handbromsen så att den kopplar ur när man drar i den :)
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av Magoo »

Hur går det här? Väntar otåligt på uppdatering :-).

Vet du om det är olika utväxling i haldex bakaxelklumpen på t.ex golf med 1.8t och en med v6a?!
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av MattiasH »

Det ska vara samma utväxling i bakaxel och vinkelväxel på alla.
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av Magoo »

Det låter fint med större utbud :thumbright: !!
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Har inte varit så aktiv här eftersom att jag inte har gjort så mycket. Har mest bara kört bilen som brukis varje dag :)

Ja det stämmer att alla bakklumpar och vinkelväxlar har samma utväxling. Dock skiljer det på dom bilar som inte har 02m!

Ett litet klipp kan jag bjuda på.
https://youtu.be/jrdYO6aYVvg
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Tänkte kolla nu innan jag börjar på att bygga eget om det finns någon som har en smidd vr6 bottendel liggande och till salu?
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Här kan ni får se bygge av depåfordonet inför Gatebil Mantorp :D
Det ska bli en beercart...kanske lite seriösare än planerat. Den kommer få en 125cc
fyrtakt motor av modell Lifan med automat och elstart. Väntar just nu på att motorn ska
komma hem ifrån tyskland så kan inte göra så mycket mer just nu :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Fr0zenFr0g
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: lör maj 03, 2014 1:58 am

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av Fr0zenFr0g »

Hej, älskar golf 4Motion byggen och detta är ju inget undantag. Extra trevligt med byggen i Jämtland ;)
Hur är det med regg, man får väll på ombyggt fordon inte 4wd konvertera... Är det en syncro från början?
MVH. Hampus L.
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Kul att du gillar det :) Jo man får bygga om till fyrhjulsdrift om man kan göra det med minimala ingrepp i bärande delar. I mitt fall så har jag bara lagt till en extra balk bak under skuffgolvet och monterat golf syncrons högre golv och kardantunnel. Så nej det är inte en syncro från början men numera så har den alla karossdelar som en syncro har. Jag slaktade en mk2 syncro, tog kardantunnel och golv så allt passar och är oem plåt :) Allt bärande är exakt samma på fwd och syncro.
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Äntligen en uppdatering :)

har i vanligt ordning dragit på mig en hel driva av grejor innan jag gör ett rejält ryck med bilen
men nu är det dags. Har stört mig lite på hur tryckrören har gått och upphängning på kylare har varit så nu fick det bli seriöst fixerat!

Nya tryckrör. Vände på intercoolern och svetsade fast rör direkt på för kunna ha dom uppåt istället.
Fick bygga en halvt ny gavel på förarsidan för där blev det tajt
Bild
Bild

Ny kylare och en stor 28raders oljekylare köpte jag också :)
Bild

Allt monterat ihop med 2st nya små kylfläktar. Det sitter även en 8" bakom kylaren som är sugande.
Bild

Oljekylaren syns inte så väl eftersom den sitter i gaveln på vattenkylaren. Det sitter även en 7" fläkt på oljekylen också så i år tänker jag inte ha några problem med oljetempen :D
Bild

Grill och front på igen. Sleeper!
Bild

Jag har även alla delar för att sätta ihop nya bottendelen och kammar är på väg hem ifrån USA. Det bytet
blir dock efter Gatebil och reggning :)
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av bop »

Sleeper är aldrig fel.
En dröm vore din drivlina i en pensionärsbeige jetta..
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av Magoo »

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▓███▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▓█▓▓██▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▓█▒▒███▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▓███▒▒█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▓███▒▒█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▓██▒░▒█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▓█▓░▒▒█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▓█▓▒▒▒█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▓█▓▒▒▒██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▓█▓▒▒▒▒██▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒
▒▓█▓▒▒▒▒▒██████████████████████▓▒▒▒
▒▓█▓▒▒▒▒▒▒▒▓█████████████████████▒▒
▒▓█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒░░░░░░░░░░░░░. ▓█▓▒
▒▓█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓███▒▒
▒▓█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▓█████████████████▒▒
▒▓█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██░░░░░░░░░░░░░░▓█▓▒
▒▓█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▓█▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓██▒▒
▒▓█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█████████████████▒▒
▒▓█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██░░░░░░░░░░░░░░▓█▓▒
▒▓█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▓█▓▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓██▒▒
▒▒██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█████████████████▒▒
▒▒▓██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██▒░▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒░░▓█▓▒
▒▒▒▓███▓▓▓▓▓▓▓▒██▓▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▒██▓▒
▒▒▒▒▒▓██████████████████████████▒▒▒
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion och andra projekt

Inlägg av vwallin »

Ändrade planer. Orkar inte dubbelskruva mer så nu ska bilen reggas.
Besiktningsturbon blev en kinakopia av t3/t04e och det är väl lite som att köra
kompressor, fantastiskt tråkigt med små turbos :D

Bild

Byggde ihop en ny downpipe med kat så att det inte blir några
problem med att få upp temperatur i den. Observera att jag inte har lagt en enda sekund på
finish på den här biten. Den tog nog totalt 40min att bygga..

Bild

Det mesta monterat och klart med den töntiga turbon :rolleyes:

Bild

Front och allt tillbaka igen, dumpen i grillen så alla 18åringar blir impad :P

Bild
Skriv svar