Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av vwallin »

Jag hade faktiskt tanken på att göra så men det kändes enklare att den bara öppnar vid 0,6bar istället.
Lathet är väl egentligen anledningen :P Om det inte fungerar bra så kan jag ju helt enkelt bara bygga
om den :)
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av anglia-61 »

Ni som provat sådana spjäll, håller de tätt?
Har bara varit i kontakt med sådana för en massa år sedan, men de läckte betänkligt, lät som om det var hål på avgasröret. Har de blivit bättre så är det ju en jättebra grej!
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av vwallin »

Det här spjället har en kant som det tätar mot precis som ett vanligt spjällhus så jag tror det är bra tätt jämfört
med dom tidigare där det i princip bara var ett spjäll och inget mer :)
Mathias
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:50 pm
Ort: Arvika

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av Mathias »

Har ett likadant spjäll.
Gjorde ett läckage test med vatten, höll helt tätt runt spjället och tätningsytan men fuktade igenom vid spjällaxelns lagring
men det var så lite så det lär inte märkas. Dock vet man ju inte hur det påverkas av värmen i framtiden.

Wallin: härligt att se att du jobbar vidare
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av vwallin »

Nu har det hänt lite igen. Lämnade block och topp på planing, var inte direkt skevt men det är
alltid bra att dubbelkolla :thumbright: Har monterat ihop i princip allt förutom generatorfäste och lite andra småsaker som ska flyttas från gamla motorn. Fick göra en specialskruv till oljekyl adaptern för att den skulle styra i både originalet och adaptern.
Har dessutom hunnit bygga ett nytt insug...igen! Känns som att jag bygger ett nytt varje år :roll:
Sen drog jag in oljereturen i bröstkåpan istället för tråget av den enkla anledningen att det är snudd på omöjligt att få in den i tråget på ett bra sätt.
Igår byggde jag ihop ett fäste till spolarna också!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av Gabbe_96 »

ser bra ut i vanlig ordning!
är det ac delco d585 spolar du monterat? :)
M30 turbo
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av vwallin »

Tack :) Nej det är D514A spolar, också någon form av truckspole fast utan kylfläns och dom verkar dessutom inte
lida av problemet med auto discharge om man råka gå över 5ms dwell. Inte för att jag brukar göra det men det känns mer safe :)
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av vwallin »

Nu har det blivit lite mer pyssel. Har fixat klart ventilkåpan och eldat ihop
en egen fuelrail för returnless och en trycksensor som ska kopplas till sprutet.
Ikväll ska jag börja med att lyfta ur gamla motorn så det kommer komma en rejäl uppdatering snart.

Bild

Bild

Bild

Bild
Andreas Deuling
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: sön feb 26, 2017 9:31 am
Ort: ljungby

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av Andreas Deuling »

Fint bygge
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av J.Eklund »

Nice!
Styr sprutet bränsletrycket också eller övervakar och varnar det bara?
Några speciella fördelar förutom att det blir en soppaledning mindre?

Ser fram emot nästa uppdatering. :thumbright:
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av Truls_Nordahl »

Väldigt trevligt projekt detta! :D

Jäkla tur att allt gick så bra vid branden ändå, kunde ju blivit betydligt värre!

Grattis till regbesiktningen! :thumbright:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av vwallin »

Kul att ni gillar det :)
Sprutet kommer bara få övervaka, t.ex. om soppatrycket går under 3,8bar vid 1bar ladd så ska den
tända en varningslampa och vid ännu lägre kommer den klippa. Kommer göra lika med oljetrycket :)
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av gasekke »

Visst har det hänt lite saker här som inte visats ännu?
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av vwallin »

Det händer saker varje dag ;) Jag hinner bara inte uppdatera hela tiden :)

Då har det hänt lite igen. motorn är på plats och har kopplat in alla kablar som ska
användas i ecumaster boxen. Mekaniskt sett så är väl bilen i princip klar. Slangar till oljekylare och bränslesystem är måttat och klart för pressning så om allt går som planerat så är det nog start i slutet på veckan!

Bild

Bild

Bild

I torsdags så åkte jag till Mora och köpte det här liket också. Enda anledningen
var att den hade en komplett svart skinninredning i ok skick :)

Bild

Bild

Bild

Tanken med den här inredningen är att den ska få ersätta edition one inredningen under en
period så jag kan ta mig tid och renovera upp den till nyskick!

Sen i förrgår när jag skulle hitta en fin plats till sprutet så fick jag cepebryt på elen..
Slet ur brädan och all klippt och skarvad skit som låg där bakom plus en massa annat.
Igår slet jag ur instrumentbräda och all el bakom från den vita jag nyss köpte och flyttade
till vr6an. Kom så långt att jag hann koppla på batteriet och se att allt fungerade innan jag
packade ihop och for hem.

Bild
vwallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis nov 29, 2011 7:55 pm

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Inlägg av vwallin »

Det här gick ju lite trögare än vad jag hade räknat med. Hur som helst så började jag med elen
och där var det väl inga konstigheter.

Drar alla kablar dit dom ska och klipper till längderna.
Bild

Motorpiska klar...ish
Bild

Var ju tvungen att fixa soppasystemet också och här är surgetanken monterad.
Bild

Min hemmabyggda fuelrail var en total fail så min brysch Erik Milberg var en räddare i nöden!
Fick handla en rail som han hade köpt för länge sedan innan han åkte på fräsfeber ;)
Bild

Soppasystemet blev bra sen och provtryckt till 6bar utan läckor men sen kom nästa problem..
Skulle starta bilen och den baktände mest, upptäckte efter en stund att jag hade kastat om 1an och 3ans
tändspole. Kasta om det och provade igen, bilen gick på 4cyl. ´Kollade gnista och efter en del felsökade så visade det sig att 2 tändspolar var död :mad:
Efter lite funderande och hatande så tog vi en spole från en annan bil i garaget och den visade sig passa utmärkt
på vr6an. Jag har alltid tyckt att 1.8t spolar har sett förjävligt ut på en vr6 men dessa 715f spolar är perfekt längd
till stiftet!
Bild

Hittade ett gäng spolar.
Bild

Ny härva igen
Bild

Klart!
Bild

Efter det så startade bilen direkt och det första vi gjorde var att ta bilen på
provtur och dricka kaffe hos en polare några kilometer bort :D Sket i huv och front men
det sitter monterat nu!
Bild

Här börjar nästa projekt. Jag har ju bytt ut varenda kabel i bilen inkl central osv. Det enda som är kvar från gamla elen är härvan till lysen och blinkers fram då den gamla härvan var klippt och klistrad exakt överallt!
Tog hela elsystemet från den vita som jag köpte för inredningen. hur som helst så ville jag inte sätta tillbaka mk3 mätarhuset eftersom den ska se helt original ut invändigt.

Efter en jäkla massa forskande så upptäckte jag att Seat Ibiza 2 och Seat Cordoba har ett mätarhus med digital hastighetsmätare fast mekaniskt räkneverk som ser ut precis som mk2ans
Bild

Här är den bästa biten. Alla mk3 mätarhus har ett stort kretskort där allt är integrerat
men på den här skönheten så är det ett separat till hastighetsmätaren! Snart har jag alltså
ett mk2 mätarhus med elektronisk hastighetssignal :D
Bild
Skriv svar