Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)
Postat: ons sep 23, 2015 11:41 am
Hej!
Denna tråd kommer främst handla om mitt egna projekt men eftersom att jag är inblandad i många olika byggen så kommer
det antagligen komma upp bilder på diverse annat också.
Min bil då. Den började sitt liv i min ägo för exakt 10 år sedan och det är en Golf mk2 gti 16v från 1988 i den (enligt mig) härligaste originalfärgen. På den här tiden så kunde jag knappt hålla i en skiftnyckel och självklart så tog jag mig vatten över huvudet. Planen då var att bygga om den med 1.8t motor men det gick ju sådär... Det hela slutade med att bilen stod i höggräs på en åker i Åre i säkert 3 år.
Så här såg den ut för 10år sedan när jag köpte den.
försöket till 1.8t och hur det stod när vi drog fram den ur gräset.
Ombyggd och reggad med vr6.
Sen får bilderna tala lite för sig själv vad som hände under dom närmaste åren.
Här börjar det roliga! Fick tag på en fin mk2 syncro för småpengar som vi slaktade på delar!
Byggde jigg och byggde om bakvagnen för en haldexdiff från en golf mk4 v6 4motion
Tunnel och golv ur.
Skruvade isär växellådan och svetsade fast diffpinnen och förstärkte växelgafflarna.
Här börjar projektet med att byta golv i skuffen.
'
Lite dvala i väntan på lite delar och lön så började jag pyssla med nytt grenrör.
Äntligen dags att ta den till ett riktigt garage! Allt nedan är gjort på 3 veckor!
Färdig
Sen blev det lite meck igen. hade lånat en haldexcontroller av en polare men jag ville lösa drivningen bak på ett smidigare sätt så en god vän kläckte iden om att den gick att styra via sprutet (Link G4 storm) så det fick bli så!
Jag kan ställa det steglöst mellan 0-100% via en pot i bilen plus att sprutet själv låser mer beroende på laddtryck funkar grymt bra!
Det blev en hel del moddande bak på haldexenheten för att få det att funka. Fick modda på en potentiometer på axeln för steppermotorn så sprutet fick en feedback på vart ventilen benfann sig hela tiden.
Jag har kört bilen hela sommaren men det har såklart varit en hel del småfel. Körde några repor på ett lokalt 402m
dragrace och fick till en hyffsad tid. tyvärr så rasade hardyn bak på bästa 60fot på 1.55. Det hade kunnat bli en 10a!
Nu i vinter hoppas jag på att bygga en smidd maskin till den och byta diff både fram och bak. Denna motor är helt original invändigt! Turbobyte blir det nog. Funderar på att bygga ett nytt insug också p.g.a lite designfel när jag byggde det.
Planen är att försöka sfro-regga bilen till våren om allt går som det vill med jobb osv.
Denna tråd kommer främst handla om mitt egna projekt men eftersom att jag är inblandad i många olika byggen så kommer
det antagligen komma upp bilder på diverse annat också.
Min bil då. Den började sitt liv i min ägo för exakt 10 år sedan och det är en Golf mk2 gti 16v från 1988 i den (enligt mig) härligaste originalfärgen. På den här tiden så kunde jag knappt hålla i en skiftnyckel och självklart så tog jag mig vatten över huvudet. Planen då var att bygga om den med 1.8t motor men det gick ju sådär... Det hela slutade med att bilen stod i höggräs på en åker i Åre i säkert 3 år.
Så här såg den ut för 10år sedan när jag köpte den.
försöket till 1.8t och hur det stod när vi drog fram den ur gräset.
Ombyggd och reggad med vr6.
Sen får bilderna tala lite för sig själv vad som hände under dom närmaste åren.
Här börjar det roliga! Fick tag på en fin mk2 syncro för småpengar som vi slaktade på delar!
Byggde jigg och byggde om bakvagnen för en haldexdiff från en golf mk4 v6 4motion
Tunnel och golv ur.
Skruvade isär växellådan och svetsade fast diffpinnen och förstärkte växelgafflarna.
Här börjar projektet med att byta golv i skuffen.
'
Lite dvala i väntan på lite delar och lön så började jag pyssla med nytt grenrör.
Äntligen dags att ta den till ett riktigt garage! Allt nedan är gjort på 3 veckor!
Färdig
Sen blev det lite meck igen. hade lånat en haldexcontroller av en polare men jag ville lösa drivningen bak på ett smidigare sätt så en god vän kläckte iden om att den gick att styra via sprutet (Link G4 storm) så det fick bli så!
Jag kan ställa det steglöst mellan 0-100% via en pot i bilen plus att sprutet själv låser mer beroende på laddtryck funkar grymt bra!
Det blev en hel del moddande bak på haldexenheten för att få det att funka. Fick modda på en potentiometer på axeln för steppermotorn så sprutet fick en feedback på vart ventilen benfann sig hela tiden.
Jag har kört bilen hela sommaren men det har såklart varit en hel del småfel. Körde några repor på ett lokalt 402m
dragrace och fick till en hyffsad tid. tyvärr så rasade hardyn bak på bästa 60fot på 1.55. Det hade kunnat bli en 10a!
Nu i vinter hoppas jag på att bygga en smidd maskin till den och byta diff både fram och bak. Denna motor är helt original invändigt! Turbobyte blir det nog. Funderar på att bygga ett nytt insug också p.g.a lite designfel när jag byggde det.
Planen är att försöka sfro-regga bilen till våren om allt går som det vill med jobb osv.