Sida 7 av 8

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: ons mar 22, 2017 12:14 pm
av vwallin
Jag hade faktiskt tanken på att göra så men det kändes enklare att den bara öppnar vid 0,6bar istället.
Lathet är väl egentligen anledningen :P Om det inte fungerar bra så kan jag ju helt enkelt bara bygga
om den :)

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: ons mar 22, 2017 12:41 pm
av anglia-61
Ni som provat sådana spjäll, håller de tätt?
Har bara varit i kontakt med sådana för en massa år sedan, men de läckte betänkligt, lät som om det var hål på avgasröret. Har de blivit bättre så är det ju en jättebra grej!

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: ons mar 22, 2017 12:48 pm
av vwallin
Det här spjället har en kant som det tätar mot precis som ett vanligt spjällhus så jag tror det är bra tätt jämfört
med dom tidigare där det i princip bara var ett spjäll och inget mer :)

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: fre mar 24, 2017 9:10 pm
av Mathias
Har ett likadant spjäll.
Gjorde ett läckage test med vatten, höll helt tätt runt spjället och tätningsytan men fuktade igenom vid spjällaxelns lagring
men det var så lite så det lär inte märkas. Dock vet man ju inte hur det påverkas av värmen i framtiden.

Wallin: härligt att se att du jobbar vidare

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: tis apr 18, 2017 8:23 am
av vwallin
Nu har det hänt lite igen. Lämnade block och topp på planing, var inte direkt skevt men det är
alltid bra att dubbelkolla :thumbright: Har monterat ihop i princip allt förutom generatorfäste och lite andra småsaker som ska flyttas från gamla motorn. Fick göra en specialskruv till oljekyl adaptern för att den skulle styra i både originalet och adaptern.
Har dessutom hunnit bygga ett nytt insug...igen! Känns som att jag bygger ett nytt varje år :roll:
Sen drog jag in oljereturen i bröstkåpan istället för tråget av den enkla anledningen att det är snudd på omöjligt att få in den i tråget på ett bra sätt.
Igår byggde jag ihop ett fäste till spolarna också!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: tis apr 18, 2017 5:48 pm
av Gabbe_96
ser bra ut i vanlig ordning!
är det ac delco d585 spolar du monterat? :)

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: ons apr 19, 2017 9:39 am
av vwallin
Tack :) Nej det är D514A spolar, också någon form av truckspole fast utan kylfläns och dom verkar dessutom inte
lida av problemet med auto discharge om man råka gå över 5ms dwell. Inte för att jag brukar göra det men det känns mer safe :)

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: fre maj 05, 2017 1:28 pm
av vwallin
Nu har det blivit lite mer pyssel. Har fixat klart ventilkåpan och eldat ihop
en egen fuelrail för returnless och en trycksensor som ska kopplas till sprutet.
Ikväll ska jag börja med att lyfta ur gamla motorn så det kommer komma en rejäl uppdatering snart.

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: fre maj 05, 2017 3:44 pm
av Andreas Deuling
Fint bygge

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: lör maj 06, 2017 11:09 pm
av J.Eklund
Nice!
Styr sprutet bränsletrycket också eller övervakar och varnar det bara?
Några speciella fördelar förutom att det blir en soppaledning mindre?

Ser fram emot nästa uppdatering. :thumbright:

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: sön maj 07, 2017 12:39 pm
av Truls_Nordahl
Väldigt trevligt projekt detta! :D

Jäkla tur att allt gick så bra vid branden ändå, kunde ju blivit betydligt värre!

Grattis till regbesiktningen! :thumbright:

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: mån maj 08, 2017 5:50 am
av vwallin
Kul att ni gillar det :)
Sprutet kommer bara få övervaka, t.ex. om soppatrycket går under 3,8bar vid 1bar ladd så ska den
tända en varningslampa och vid ännu lägre kommer den klippa. Kommer göra lika med oljetrycket :)

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: tor maj 11, 2017 8:18 pm
av gasekke
Visst har det hänt lite saker här som inte visats ännu?

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: mån maj 15, 2017 8:02 am
av vwallin
Det händer saker varje dag ;) Jag hinner bara inte uppdatera hela tiden :)

Då har det hänt lite igen. motorn är på plats och har kopplat in alla kablar som ska
användas i ecumaster boxen. Mekaniskt sett så är väl bilen i princip klar. Slangar till oljekylare och bränslesystem är måttat och klart för pressning så om allt går som planerat så är det nog start i slutet på veckan!

Bild

Bild

Bild

I torsdags så åkte jag till Mora och köpte det här liket också. Enda anledningen
var att den hade en komplett svart skinninredning i ok skick :)

Bild

Bild

Bild

Tanken med den här inredningen är att den ska få ersätta edition one inredningen under en
period så jag kan ta mig tid och renovera upp den till nyskick!

Sen i förrgår när jag skulle hitta en fin plats till sprutet så fick jag cepebryt på elen..
Slet ur brädan och all klippt och skarvad skit som låg där bakom plus en massa annat.
Igår slet jag ur instrumentbräda och all el bakom från den vita jag nyss köpte och flyttade
till vr6an. Kom så långt att jag hann koppla på batteriet och se att allt fungerade innan jag
packade ihop och for hem.

Bild

Re: Golf Mk2 VR6 Turbo 4motion (Reggad!)

Postat: mån jun 12, 2017 11:56 am
av vwallin
Det här gick ju lite trögare än vad jag hade räknat med. Hur som helst så började jag med elen
och där var det väl inga konstigheter.

Drar alla kablar dit dom ska och klipper till längderna.
Bild

Motorpiska klar...ish
Bild

Var ju tvungen att fixa soppasystemet också och här är surgetanken monterad.
Bild

Min hemmabyggda fuelrail var en total fail så min brysch Erik Milberg var en räddare i nöden!
Fick handla en rail som han hade köpt för länge sedan innan han åkte på fräsfeber ;)
Bild

Soppasystemet blev bra sen och provtryckt till 6bar utan läckor men sen kom nästa problem..
Skulle starta bilen och den baktände mest, upptäckte efter en stund att jag hade kastat om 1an och 3ans
tändspole. Kasta om det och provade igen, bilen gick på 4cyl. ´Kollade gnista och efter en del felsökade så visade det sig att 2 tändspolar var död :mad:
Efter lite funderande och hatande så tog vi en spole från en annan bil i garaget och den visade sig passa utmärkt
på vr6an. Jag har alltid tyckt att 1.8t spolar har sett förjävligt ut på en vr6 men dessa 715f spolar är perfekt längd
till stiftet!
Bild

Hittade ett gäng spolar.
Bild

Ny härva igen
Bild

Klart!
Bild

Efter det så startade bilen direkt och det första vi gjorde var att ta bilen på
provtur och dricka kaffe hos en polare några kilometer bort :D Sket i huv och front men
det sitter monterat nu!
Bild

Här börjar nästa projekt. Jag har ju bytt ut varenda kabel i bilen inkl central osv. Det enda som är kvar från gamla elen är härvan till lysen och blinkers fram då den gamla härvan var klippt och klistrad exakt överallt!
Tog hela elsystemet från den vita som jag köpte för inredningen. hur som helst så ville jag inte sätta tillbaka mk3 mätarhuset eftersom den ska se helt original ut invändigt.

Efter en jäkla massa forskande så upptäckte jag att Seat Ibiza 2 och Seat Cordoba har ett mätarhus med digital hastighetsmätare fast mekaniskt räkneverk som ser ut precis som mk2ans
Bild

Här är den bästa biten. Alla mk3 mätarhus har ett stort kretskort där allt är integrerat
men på den här skönheten så är det ett separat till hastighetsmätaren! Snart har jag alltså
ett mk2 mätarhus med elektronisk hastighetssignal :D
Bild