Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Tjena, tänkte att några kanske skulle kunna ha lite roligt åt att se "vad som händer i mitt garage"
Någon kanske kan komma med lite hjälp också vart efter, speciellt med Insprutningssystemet.
Vissa kommer bli tokiga, vissa kommer garva och någon kanske rent utav blir inspirerad. Vi har lite olika målsättning med våra projekt här och detta handlar om att ha så kul som möjligt med en ganska liten budget.
Till att börja med så är det inte jag som är byggherre till det här projektet utan det är en Peter som kanske hänger på det här forumet till och med(?).
Jag köpte den här misshandlade gangsterlimon med tvångsmatning som den är i stort sätt.
Började med att byta belägg fram. EBC yellowstuff, det var det som suttit innan med. Sen fick den bekänna färg på gotland ring strax efter köpet!
EBC har fått lite all möjlig kritik, men jag är nöjd med dem iallafall.
Det var kul så länge det varade med slicksen
Lite Specs:
åudis 4,2l V8 299hk
Megasquirt
Turbobanditen TB70 snurra
Extra grå pvc avloppsrör mellan turbo och motor.
Random IC ditlagd i fronten (observera ditlagd)
Manuell 5-vxl låda från S8
Äkta Biltema kuggpump spottar tillbaka oljan när turbon är klar med den.
Här sitter turbon
Extravagant upphängning med justeringsmöjligheter och markfrigångsanpassningsystem
Här är den gamla wastegaten som sa upp sig på väg ner till gotland. Membranet pajade på den fina blå kinaprylen.
En snabb tur till biltema Visby utan laddtryck, lite kapande och svetsande med pinnsvets och tack vare många hjälpsamma öldrickande människor runt fick vi dit en Biltema wastegate ( GOD FÖR UPP TILL 800HK WOOP WOOP!)
Lite test&tune med kapande av några varv i taget på fjädern blev laddtrycket rätt också (ca 5psi)
Det var allt jag orkar lägga upp nu, kommer lite bilder vart efter den används och modifieras.
Någon kanske kan komma med lite hjälp också vart efter, speciellt med Insprutningssystemet.
Vissa kommer bli tokiga, vissa kommer garva och någon kanske rent utav blir inspirerad. Vi har lite olika målsättning med våra projekt här och detta handlar om att ha så kul som möjligt med en ganska liten budget.
Till att börja med så är det inte jag som är byggherre till det här projektet utan det är en Peter som kanske hänger på det här forumet till och med(?).
Jag köpte den här misshandlade gangsterlimon med tvångsmatning som den är i stort sätt.
Började med att byta belägg fram. EBC yellowstuff, det var det som suttit innan med. Sen fick den bekänna färg på gotland ring strax efter köpet!
EBC har fått lite all möjlig kritik, men jag är nöjd med dem iallafall.
Det var kul så länge det varade med slicksen
Lite Specs:
åudis 4,2l V8 299hk
Megasquirt
Turbobanditen TB70 snurra
Extra grå pvc avloppsrör mellan turbo och motor.
Random IC ditlagd i fronten (observera ditlagd)
Manuell 5-vxl låda från S8
Äkta Biltema kuggpump spottar tillbaka oljan när turbon är klar med den.
Här sitter turbon
Extravagant upphängning med justeringsmöjligheter och markfrigångsanpassningsystem
Här är den gamla wastegaten som sa upp sig på väg ner till gotland. Membranet pajade på den fina blå kinaprylen.
En snabb tur till biltema Visby utan laddtryck, lite kapande och svetsande med pinnsvets och tack vare många hjälpsamma öldrickande människor runt fick vi dit en Biltema wastegate ( GOD FÖR UPP TILL 800HK WOOP WOOP!)
Lite test&tune med kapande av några varv i taget på fjädern blev laddtrycket rätt också (ca 5psi)
Det var allt jag orkar lägga upp nu, kommer lite bilder vart efter den används och modifieras.
Senast redigerad av subw000fer den sön okt 04, 2015 6:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Man kan ha jävligt kul med en snikbil oxo
Re: Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Awsome bygge i ren low cash racing inspiration funkar biltemas oljepump bra?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
hehe, ja, det är sjukt mkt åka och mkt nöje för pengarna! Väldigt bra chassi att bygga på faktiskt, hela chassit är aluminum så när man plockat bort all isolering och lull-lull på insidan (400kg+) så ligger man runt 1500kg utan problem.
Oljepumpen verkar fungera bra än så länge!
Oljepumpen verkar fungera bra än så länge!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Filmklipp på ljudet i kupén
Den spartanska inredningen och de fina tryckrören
Tunga och halvdåliga för syftet i den här maskinen, men ganska balla. Det är anledning nog för mig!
Den spartanska inredningen och de fina tryckrören
Tunga och halvdåliga för syftet i den här maskinen, men ganska balla. Det är anledning nog för mig!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Fränt!
Hur upplevs den,mycket lagg?
Men,är det Biltemapumpen som står för oljetryck till turbon också!
Hur upplevs den,mycket lagg?
Men,är det Biltemapumpen som står för oljetryck till turbon också!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Hahaha helt underbart bygge!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Sten: Visst är den! Ja, det är mycket lagg från stillastående så någon streetracebil eller rödljus-buse är det inte. Dock fungerar det klockrent på bana när man har konstant högt varv och belastning. Kommer mjukt men ändå med en bra knuff trots det låga laddtrycket.
Biltemapumpen står bara för retur. Motorns egna pump står för tillförseln.
speeds_: Precis vad jag kände när jag köpte den
Biltemapumpen står bara för retur. Motorns egna pump står för tillförseln.
speeds_: Precis vad jag kände när jag köpte den
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Ok,hade tankar på nått liknande.
Men tänkte ha separat smörjsystem för turbon där bak.
Vet inte vad man ska ha för elpump som klarar trycka den mängden som en turbo vill ha,vet att det finns
då det används på snöskoterturbobyggen.
Tror detta kan funka rätt ok när man har stor motor från början och jag tänkte montera turbon där baksätet är för att hålla ner längden på tryckrör mm.
Du tror inte den skulle bli bättre om du gick ner i dimension på tryckröret,ser ut som du har 3"?
Men tänkte ha separat smörjsystem för turbon där bak.
Vet inte vad man ska ha för elpump som klarar trycka den mängden som en turbo vill ha,vet att det finns
då det används på snöskoterturbobyggen.
Tror detta kan funka rätt ok när man har stor motor från början och jag tänkte montera turbon där baksätet är för att hålla ner längden på tryckrör mm.
Du tror inte den skulle bli bättre om du gick ner i dimension på tryckröret,ser ut som du har 3"?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Hahaha, de där tryckrören var fruktansvärt snygga :p
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Sten: Det känns onödigt krångligt enligt mig att ha ett eget oljesystem och inte lika bra? Såklart ett sätt att lösa det på en skoter då det inte funkar att ta av motorn oljetryck kanske, men ser mest nackdelar på en bil.
De flesta motorer klarar nog av att man tar lite av oljeflödet till turbon.
Man får bättre koll och jämnare på tryck och temp, mer oljevolym i systemet.
Mindre vikt och enklare system genom att bara ta tryck från motorn och mata tillbaks det med en elpump tror jag.
En fördel med eget system som jag kan tänka mig är att man slipper så mkt sotavlagringar i oljan som ska smörja turbon? Om det nu kan vara något problem?
Det behövs inga höga tryck och inte jättestora flöden av olja till turbo, så om man nu ska göra eget system tror jag inte att det är svårt att hitta en pump som pallar det.
Jag tror 3"(som jag har) är ganska lagom. Det skulle nog bli laddtryck tidigare med 2,5" rör men det blir nog trögt att suga genom det innan det börjar ladda. Känns redan nu som att det bromsar lite. Sen är det mkt luft som går åt när man varvar med 4,2l motor, och så länge turbon inte har svårt att hålla trycket uppe (på mina låga 5-6psi är det inga problem) så är det nog bara bra för flödet
Jag är absolut ingen expert men så tror jag.
azmo: Visst är det tjusigt! 49,90:-/meter på Byggmax!
De flesta motorer klarar nog av att man tar lite av oljeflödet till turbon.
Man får bättre koll och jämnare på tryck och temp, mer oljevolym i systemet.
Mindre vikt och enklare system genom att bara ta tryck från motorn och mata tillbaks det med en elpump tror jag.
En fördel med eget system som jag kan tänka mig är att man slipper så mkt sotavlagringar i oljan som ska smörja turbon? Om det nu kan vara något problem?
Det behövs inga höga tryck och inte jättestora flöden av olja till turbo, så om man nu ska göra eget system tror jag inte att det är svårt att hitta en pump som pallar det.
Jag tror 3"(som jag har) är ganska lagom. Det skulle nog bli laddtryck tidigare med 2,5" rör men det blir nog trögt att suga genom det innan det börjar ladda. Känns redan nu som att det bromsar lite. Sen är det mkt luft som går åt när man varvar med 4,2l motor, och så länge turbon inte har svårt att hålla trycket uppe (på mina låga 5-6psi är det inga problem) så är det nog bara bra för flödet
Jag är absolut ingen expert men så tror jag.
azmo: Visst är det tjusigt! 49,90:-/meter på Byggmax!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Ok,kul att"bolla"lite funderingar!
Men du har nog rätt att det är enklast med olja från motorn,var har du returen på motorn?
Har också funderat på det där att motorn har lång väg att suga innan ladd,såg en lösning med reedkorg från en 2T-motor monterad innan insugsspjäll.
Men du har nog rätt att det är enklast med olja från motorn,var har du returen på motorn?
Har också funderat på det där att motorn har lång väg att suga innan ladd,såg en lösning med reedkorg från en 2T-motor monterad innan insugsspjäll.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Trevligt med en projekt tråd på Peters gamla A8, jag tyckte det var synd att han sålde den men han gillade nog inte att bli ifrån körd av min S8 biturbo
Men din A8 går riktigt bra för att vara så lite moddad, nya 034motorsport länkarmar och stag skulle den behöva och lite allmän översyn av alla bussningar o leder..
Har du några uppgraderings planer i vinter?
Här en gammal Gotlands bild men min S8 framför din A8
Men din A8 går riktigt bra för att vara så lite moddad, nya 034motorsport länkarmar och stag skulle den behöva och lite allmän översyn av alla bussningar o leder..
Har du några uppgraderings planer i vinter?
Här en gammal Gotlands bild men min S8 framför din A8
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
lite road-kill anda i bygget tycker jag. ser kul ut
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Robins Mek&Klåp - Audi A8 4,2Q banbil SUPERSNIK-EDITION
Sten: returen går in i ventilkåporna via en förgrening.
Jag har funderat på en lösning med någon form av backventil och det ska exprimenteras med när jag får tid!
Är mitt uppe i garagebygge nu men när det är klart har man nånstans att vara med
Biturbo: hehe, var nog därför han sålde den ja
Vet inte vad du menar för länkarmar men lite fräshare bussningar på sina ställen skulle nog göra susen.
Planerna för vintern är som jag skrev längre upp att exprimentera med någon backventil, rensa upp lite gammal el tror jag, höja den lite bak och sen se över bussningar och lager som sagt.. Mest småpyssel.
Har en lite sämre drivknut vänster fram som kan vara läge att byta och kränghämmarbussningarna fram är slut vet jag.
Allt underhåll bygger dock på att jag hinner klart med garaget först!
Jens: det är meningen den här bilen gör jag bara sånt som är kul med och exprimenterar lite. Lär mig lite hur ms / styrsystem funkar.
Har aldrig tvättat den och har inga planer på att göra det heller!
Jag har funderat på en lösning med någon form av backventil och det ska exprimenteras med när jag får tid!
Är mitt uppe i garagebygge nu men när det är klart har man nånstans att vara med
Biturbo: hehe, var nog därför han sålde den ja
Vet inte vad du menar för länkarmar men lite fräshare bussningar på sina ställen skulle nog göra susen.
Planerna för vintern är som jag skrev längre upp att exprimentera med någon backventil, rensa upp lite gammal el tror jag, höja den lite bak och sen se över bussningar och lager som sagt.. Mest småpyssel.
Har en lite sämre drivknut vänster fram som kan vara läge att byta och kränghämmarbussningarna fram är slut vet jag.
Allt underhåll bygger dock på att jag hinner klart med garaget först!
Jens: det är meningen den här bilen gör jag bara sånt som är kul med och exprimenterar lite. Lär mig lite hur ms / styrsystem funkar.
Har aldrig tvättat den och har inga planer på att göra det heller!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro