Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 12:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 27, 2017 8:13 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Kul att du uppdaterar! :D Ser ut som det mesta har fallit på plats :)

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 27, 2017 8:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
FAH skrev:
Kul att du uppdaterar! :D Ser ut som det mesta har fallit på plats :)


Jo jag har ju smygmekat hela vintern utan att uppdatera så jag fyller på lite eftersom :roll: :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 30, 2017 4:03 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
Äntligen varmkörd och garagedammet bortspolat! Efterdragning av toppen och mappning kvar.
Håller tummarna att inget mer strular... :roll:


Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 23, 2017 11:21 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:41 pm
Inlägg: 6
Ort: Umeå
En liten teaser från igår :hihi:

Bild

Glad midsommar!

Mer bilder och film kommer till veckan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 30, 2017 6:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 19, 2006 7:06 pm
Inlägg: 262
Ort: P-Town (Piteå)
Hur mycket blev det?
Gick det smärtfritt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 30, 2017 9:45 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:41 pm
Inlägg: 6
Ort: Umeå
570Hp/730NM @ 1.2bar vart det.

https://youtu.be/VZUtlrpCyLU


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 30, 2017 10:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 19, 2006 7:06 pm
Inlägg: 262
Ort: P-Town (Piteå)
KUL!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 01, 2017 9:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 921
Ort: Flisa, norge
vad för soppa kör du? nitrometan? hadde sett för mig 600hp vid 2 bar när jag skal bygga en sån


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 02, 2017 9:36 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:41 pm
Inlägg: 6
Ort: Umeå
DreRacing@ skrev:
vad för soppa kör du? nitrometan? hadde sett för mig 600hp vid 2 bar när jag skal bygga en sån


Vanlig E85 från preem sävar.


Lyckad testdag idag!

https://www.youtube.com/watch?v=SwYBM4hN8eM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 09, 2017 12:33 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
Tänkte kortfattat skriva ner hur racing säsongen har gått hittills. Till att börja med så blev motorn färdig alldeles för sent så det blev att vänta ungefär tre veckor för mappning eftersom jag inte ville boka en tid före motorn var startad och bilen provkörd. Får skylla mig själv då jag vet att det är högtryck på mappning i början av juni. Största anledningen till att motorn blev klar för sent kan härledas till gängorna i blocket inte ville vara med när toppen skulle dras plus en utlandsresa mitt i detta. Det löstes till slut med insats hylsor från t-parts och raceware pinnbultar. Tänkte köra lite budget med nya original bultar och cooperring packning men det ville sig inte direkt...

När motorn väl var ihopskruvad och monterad på plats så var det dags för nästa problem, några av spridarna hade hängt sig i öppet läge trots att dom klickar hur fint som helst, även här får man väl skylla sig själv eftersom jag inte tagit lös dom och konserverat dom under tiden motorn var isärskruvad samt att det var begagnat skräp som levt på lånad tid hursomhelst.. Snåltarmen får ännu ett slag kan man konstatera, det löste sig dock rätt snabbt efter ett samtal till Sävar Motor och nya simens spridare.

Väl vid mappningen så fungerade faktiskt bilen klanderfritt och det tog inte många timmar att gå igenom hela registret och justera in vanosen m.m. Var lite orolig att vi inte skulle få upp laddtrycket ordentligt eftersom fjädern i wastegaten bara höll ca 0,5-0,6 bar. Det visade sig inte vara något bekymmer iallafall eftersom vi bara skulle upp lite över ett bar ladd. Vi slutade på 1,2bar 570hp och 730nm i navdyno och det räcker gott och väl kan jag konstatera i efterhand. Riktigt nöjd som vanligt efter Mattias (Sävar Motor) gjort sin magi med datorn, snäll och fin på låglast och riktigt arg när man trycker ner högerfoten.

Äntligen och hög tid att börja provköra samt sortera ut bilen så blev det en heldag på Åmsele basen som gav både plus och minus, motor och drivlina skötte sig utmärkt så det kändes riktigt skönt. Styrningen var dock ett helt annat kapitel, hade problem med att styrningen ville låsa sig vid fullt rattutslag och servon var ojämn. Jahapp hem och fundera vad som kan orsaka detta, hittade att mina hembyggda styrstoppar inte höll måttet så däcket hade skrapat i hjulhuset så det blev till att bygga modell 2,0 av lite tjockare gods sen toppade jag upp servobehållaren och nu gick servon normalt och styrningen låste sig inte mera.

Drönarbild från Åmsele
Bild

Utan tid för mer tester så var det dags för andra deltävligen av drifting RM på sundsvall raceway, kändes värt att prova eftersom det "bara" var 30 mil för att köra den serien jag har tänkt satsa på. Gick inte alls som tänkt utan en drivaxel gick av på 3:e träningsvarvet så där stod man utan reserv och funderade på hur i f*n man skulle lösa detta på en lördag med bara någon timme träning före kval. Av en ren slump så gick Roger från Motornord förbi och hade en lös bakvagn liggandes hemma utanför Sundsvall så vi fick ihop bilen just i tid till andra kval. Den rundan gick dock skit, överladdade och körde av så det blev en "nolla". Till mitt försvar så hade jag inte ens åkt på sladd runt hela banan då någon snurrade framför mig första träningsrepan så det blev gulflagg. Andra rundan provade jag att fegköra på 2:ans växel för att bara ta mig runt banan ett varv och konstaterade att den var för kort. 3:e varvet gick som sagt drivaxeln av. Vi hade dock en trevlig helg iallafall med bra umgänge och god mat på kvällen.

Sunsvall Raceway
Bild

Nästa försök till att åka på sladd blev på Motorveckan i Lycksele och deras drifting tävling helgen efter Sundsvall. Fiasko även här då batteriet bestämde sig för att dö och vägra ta emot laddning, hann bara åka ett och ett halvt varv träning innan detta hände... Ruskigt less på alla problem så hade jag bestämt mig att inte ens försöka hitta ett annat batteri. Efter ordentlig pepp från närmast sörjande och tävlingsledare så fixade vi dit ett batteri just i tid till kvalet. Nu stod man här igen helt utan träning och ska köra kval för andra gången, denna gången gick det dock lite bättre och slutade på 4:e plats efter kvalet med 2 halvtaskiga rundor. Möter en ruskigt duktig kille från Ö-vik första elimineringsrundan och jag leder först som slutar med stoppsladd för min del. Framvagnen bråkar och bromsar bilen väldigt mycket så fort man börjar åka med lite vinkel, var missnöjd med detta redan före Sunsvall men ingen tid till åtgärd fanns...

Lycksele Motorveckan
Bild

Nu med två veckor till nästa tävling så fixades batteri problemet ordentligt sen kunde krutet läggas på framvagnen. Svarva nya bussningar till bärarmarna för att ändra caster och bygga nya topplagringar till fjäderbenen blev den medicinen som behövdes till framvagnen. Blev som natt och drag efter dessa förändringar!! Äntligen en bil som beter sig som jag vill!

Hemlagad topplagring
Bild

Utan tid för något större test än runt garaget så var det dags för deltävling två i northen drift series uppe i Kalix. Äntligen skulle man få visa att man inte är helt värdelös på att köra bil. Banan vi körde är en del av rallycrossbanan och i första kurvan är det en velodrom som lutar så pass att skorna vill ramla av fötterna när man går där. Efter första varvet bara för att känna på banan så var det en klump i magen, fy vad sjuk lutning på första böj, åker ett varv med attack och laddar för lite så det blir ryckigt och ostabilt. Nästa varv med mer fart så sitter det ganska bra och adrenalinet pumpar, sjuk känsla i hela kroppen som värsta berg och dal banan! Varv nummer tre går fint tills utgången i velodromen där lutningen avtar, åker redan högt uppe och när lutningen avtar så glider rumpan in i räcket. AJ! In i depån och kollar skador och förutom hela bakskärmen så är även bärarmen böjd och några cm toe ut som följd. Jahapp vi justerar camber och toe så gått det går men det är väldigt snett hursom, bara att gilla läget och träna vidare. Träningen flyter på bra även om bilen sladdar dåligt åt ett håll så är det acceptabelt. Mot slutet av träningen så börjar jag få rätt mycket vibration i bilen framför allt innan man kommer upp i fart. Bestämmer mig för att åka in och kolla hur det står till så man inte missar kvalet. Lägger på nya bakdäck och ber min mekaniker kolla hur mellanaxeln ser ut om det kan vara något med stödlagret. Mycket riktigt så är det helt kaputt och jag vågar inte chansa på att få en kardan i röven. Letar runt och hör med dom lokala killarna, vi får tag på en komplett axel från någon annan bmw modell som passar på axeln men har fel bultmönster i karossen så efter massa mek och justering så får vi dit mellanaxeln på bilen igen. Tyvärr för sent så vi missar kval och får därför inte vara med i elimineringen. Surt som fan men stolt över dom som hjälper mig att vi faktist fick ihop en körklar bil igen. Får åka några varv efter tävlingen är avslutad och sätter några riktigt fina repor så det blev iallafall ett bra avslut även om vi missade själva tävlingen igen...

Velodromen i Kalix
Bild
Random bild från Kalix
Bild
Ledsen bakskärm och krokig bärarm
Bild

Så nu är tråden ikapp tidsmässigt iallafall och bärarmen är bytt och bakskärmen har riktas såpass att ett baklyse bör passa.
Kommentera gärna om ni uppskattar att jag fortsätter uppdatera här. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 09, 2017 12:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 135
Gött att du fått körs lite o fått löst lite problem [THUMBS UP SIGN]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 09, 2017 10:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
robinb3rgsten skrev:
Gött att du fått körs lite o fått löst lite problem [THUMBS UP SIGN]


Mer jobb än jag trodde att sortera ut en ny bil, ser denna säsong som test och få bort alla barnsjukdomar.
Förhoppningsvis blir det mindre bekymmer nästa år när vi ska satsa på att åka hela RM serien. :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 10, 2017 6:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Inlägg: 175
Ort: Lindesberg
Jag tyckte iaf att det var kul att kunna läsa din recap här hur det gått för dig. Kul att du iaf fått köra lite med bilen. Hoppas det blir mer körning för dig nästa år :)

_________________
Jens Karlsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 10, 2017 6:26 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 59
Ort: Kardis
Synd det inte blev av att vara till Kalix, hade varit kul att se denna live! Kul att den verkar funka bra i maskin också :thumbright:

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 11, 2017 6:38 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Inlägg: 94
Ort: Umeå
Bra och utförlig uppdatering, kul! :) Alltid roligt att kunna gå tillbaka och läsa själv senare :)

_________________
// Fredrik Anderholdt Helgesson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Muccen och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010