Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön aug 20, 2017 10:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis apr 12, 2016 10:38 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön aug 03, 2008 11:43 am
Inlägg: 11
Ort: Huskvarna
Jaha, och hur var det här då? :hihi:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 12, 2016 6:02 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån sep 16, 2013 4:29 pm
Inlägg: 1
Det undrar jag med! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 15, 2016 6:50 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
Väldigt kul att se folk som är intresserade av bygget! :thumbright:

Motorn har fått lite översyn, oljetråget har fått ett returrör från turbon och en massa annat småplock som mest tar massa tid och inte är så mycket att visa tyvärr...


Var det någon som sa trångt och jävligt?? Haha! Rätt nöjd med hur allt blir, tyvärr har jag en förmåga att krångla till allt lite för mycket men varma sidan är i princip klar. :)
Bild

Om allt vill sig väl kommer motorn hoppa tillbaka in i bilen nästa vecka.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 29, 2016 9:07 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Inlägg: 83
Ort: Linköping
Riktigt kul bygge! Du o svetsen var kompisar såg jag :hihi:

_________________
Jonas Runeson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 02, 2016 8:20 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
Motorn och växellådan har fått para sig igen med en ordentlig koppling därimellan. Paketet har lyfts tillbaka där det hör hemma tillslut. :)

Gjorde ett ryck ikväll och nog ner bakvagnen som ska få sig en översyn med lite färg och stummare bussningar, en klassisk AGA diff blir det också. 8)
Bild

En stycke risig bakvagn.. :puke: Kommer även lägga in förstärkningsplåtar där bryggan bultas i karossen.
Bild

Mycket kvar än! :( måste nog börja öka takten om det ska bli nått åka av....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 17, 2016 7:38 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
Det mesta till bakvagen är färdigt för montage nu, ska lacka färdigt karossen undertill sen blir det nya bromsrör innan allt åker upp igen.

2mm förstärkningsplattor fastsvetsade och en vacker gul grundfärg. :D
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 22, 2016 8:12 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
Äntligen börjar bitarna falla på plats under bilen! Har monterat en walbro gst 450 pump i tanken sen har bakvagnsbryggan varit på pulverlack och fått alu bussningar. Dragit 9 meter nya bromsledningar där det saknades och var risigt.

Viktigaste modden på hela bygget. Permanent 2wd!
Bild

Blir lite trevligare att meka under bilen nu. Kör med grundfärg så länge, blev lite lat när det inte fanns rödfärg hemma.
Bild

Nöjd med resultatet!! :)
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 22, 2016 10:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Inlägg: 228
Ort: Halmstad
ser riktigt gött ut :D bra jobbat :thumbright:

_________________
Mikael Bodo Magnusson
Bodo´s 740Turbo - 3,2L 24v M104Turbo
Laputa Motorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 01, 2016 10:04 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
Bakvagnen sitter äntligen helt ihop sen har bromsarna och kopplingen luftas och allt verkar fungera bra. :)

Börjat bygga vidare på avgassystemet nu! 3,5" rostfritt borde ge fria andningsvägar för betydligt mer effekt än vad jag planerat men det är känns lika bra att ta till ordentligt nu när man ändå håller på. :p (notera även wastegate röret)

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 07, 2016 9:55 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
Avgassystem check! :) Har gjort systemet ovalt delvis för att få bättre markfrigång men det kommer fortfarande bli lägsta punkten just där det går ner under bilen. Förhoppningsvis blir det inte några större problem. FIA/sbf katalysator sitter monterad längst bak för att strypa så lite som möjligt och inte brinna upp direkt.

Downpipe och mitten del färdig svetsade.
Bild

Nöjd med layouten, kommer flöda friskt och låta mycket, återstår att se hur mycket bara. :p
Bild
Bild

Montera vattenkylare är nästa på tur. Listan blir kortare och kortare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 15, 2016 10:48 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
Byggt fästen för kylaren så den är på plats men den ska ut igen då det blir att svetsa dit vanliga anslutningar istället för bmws special. Kommer åka med ett separat expansions kärl då bmws tydligen spricker och är jävliga att lufta..

Nytvättad jaoo!! Inget mer pallbocks häng nu! :D
Bild

Snart "bara" det elektriska kvar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 15, 2016 10:50 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 97
Ort: Umeå
Vad händer om man häller i vanlig växellådsolja i zf lådan, har några liter castrol 75w85 hemma om det skulle fungera?

Står MTF LT1 på min låda med gul etikett.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 16, 2016 7:48 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1565
Ort: Sundsvall
ZF lådorna vill ha ATF olja om jag inte minns fel, sett flera som hällt på fin fin olja o skiten har skurit eller rent av pajat.
åker själv med BMW original olja o lådan har då hållt i 4 säsonger med 500whp :thumbright:

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 16, 2016 9:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Inlägg: 1496
Ort: Halmstad
Mtf-LT1 är precis som castrol transmax Z. Kör den oljan i min 530D låda

_________________
Volvo turbo projekt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 16, 2016 9:19 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Inlägg: 1782
Ort: Sävar
aliwin skrev:
Mtf-LT1 är precis som castrol transmax Z. Kör den oljan i min 530D låda


Transmax z är också förskrivit i toyota supra lådorna av den enkla anledningen att det är så tighta spel i hela lådan att dom är rädd för att inte synkringarna ska fungerar som dom ska..

ur smörjsynpunkt så är det ju ren katastrof. högre viskositet är alltid bättre mot nötning och mot chock belastning.
brukar köra en 75W antingen le eller Cougar och det har fungerar klockrent på alla zf och getrag lådorna.
:thumbright:

skulle man hälla i fel olja märker man det ganska direkt för dom blir i princip omöjlig att växla med. :thumbdown:

_________________
[Roger Berglund , 0705191509]


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010