Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Re: Bmw e46 driftingbil
Samtliga skärmbreddare monterade nu, blev faktist väldigt bra om jag får säga det själv. Original skärmkanten bak är bara valsad men det gick bra att få ut den så pass att den följer insidan av plastbreddaren.
Har också roat mig med att plocka bort avgassystemet och jösses vilket skit grenrör det sitter på dom här bilarna, värsta dyngan jag sett...
Insuget kommer få lämna plats för ett gammalt hederligt m50b25 insug med gaswire istället. Har försökt rensa bort lite onödiga grejer också som inte kommer användas så det blir lite mer lättmekat i framtiden. Har gnuggat bort värsta smutsen från toppen också, blocket är dock fullt med gegga än.
Har också roat mig med att plocka bort avgassystemet och jösses vilket skit grenrör det sitter på dom här bilarna, värsta dyngan jag sett...
Insuget kommer få lämna plats för ett gammalt hederligt m50b25 insug med gaswire istället. Har försökt rensa bort lite onödiga grejer också som inte kommer användas så det blir lite mer lättmekat i framtiden. Har gnuggat bort värsta smutsen från toppen också, blocket är dock fullt med gegga än.
Re: Bmw e46 driftingbil
Hej!
Byggt nytt motorfäste på vänster sida som hade gått av och monterat en stum motorkudde. Blev rätt okej faktist.
Börjat passa in turbon och punktat ihop ett grenrör.
Ser ut att bli väldigt gott om plats för downpipe.
Färdigpunktat grenrör, lite små justeringar kvar typ mellanvägg hela vägen mot wgn. Ska försöka få tid att bränna ihop det med tig'en i veckan. Blev riktigt nöjd med resultatet hoppas bara det ger snabb spool och hyffad toppeffekt sen.
Allt för denna gång.
Byggt nytt motorfäste på vänster sida som hade gått av och monterat en stum motorkudde. Blev rätt okej faktist.
Börjat passa in turbon och punktat ihop ett grenrör.
Ser ut att bli väldigt gott om plats för downpipe.
Färdigpunktat grenrör, lite små justeringar kvar typ mellanvägg hela vägen mot wgn. Ska försöka få tid att bränna ihop det med tig'en i veckan. Blev riktigt nöjd med resultatet hoppas bara det ger snabb spool och hyffad toppeffekt sen.
Allt för denna gång.
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Grenröret är helt färdigt och ska bara lämnas in på coating framöver men jag kommer bygga färdigt allt runt om kring först.
Slutgiltig turbo placering.
Har börjat punkta ihop downpipen nu, kommer bli ett 3,5" avgassytem nästan direkt från turbon.
Slutgiltig turbo placering.
Har börjat punkta ihop downpipen nu, kommer bli ett 3,5" avgassytem nästan direkt från turbon.
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Downpipen är färdig. Blev sjukt bra utan några skarpa böjar eller platsbrist någonstans. Väldigt glad att grenröret blev kompakt så det finns utrymme! Byggt med enbart raka bitar och ryssböjar.
Helhetsbild:
Inte direkt svetsporr men helt ok, måste köpa tunnare tillsatsmaterial så det inte blir så stora droppar.
På plats under huven. Svårt att få en bra bild.
Under bilen, kommer bli en v-bands klämma här också.
Helhetsbild:
Inte direkt svetsporr men helt ok, måste köpa tunnare tillsatsmaterial så det inte blir så stora droppar.
På plats under huven. Svårt att få en bra bild.
Under bilen, kommer bli en v-bands klämma här också.
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Tycker svetsarna ser riktigt schyssta ut, snyggt jobbat! Du kanske har nämnt det tidigare, men vad kommer du köra för växellåda?
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Tummarna pekar uppåt!
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Tack gubbar!wBes skrev:Tycker svetsarna ser riktigt schyssta ut, snyggt jobbat! Du kanske har nämnt det tidigare, men vad kommer du köra för växellåda?
Det kommer bli zf lådan som sitter på och mest troligt kopplingskit från bakaxel med 765tryckplatta och sinterlamell. Den borde hålla med den effekten jag satsar på till en början.
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Såja "turbokitet" är så gott som färdigt!
Spec:
holset super HX40 60in 65ut med #16 avgashus
nuke 50mm dumpventil
äkta hks 60mm wastegate
Grenrör med 42mm primär och 48mm sekundär rör, twin entry och ordentligt pulssplit mot wastegate.
3,5tum downpipe
tryckrör i 2mm aluminium och en fet intercooler
öppen wastegate enligt nya driftingreglerna
AEM dryflow luftfilter
Vad tycks?
Spec:
holset super HX40 60in 65ut med #16 avgashus
nuke 50mm dumpventil
äkta hks 60mm wastegate
Grenrör med 42mm primär och 48mm sekundär rör, twin entry och ordentligt pulssplit mot wastegate.
3,5tum downpipe
tryckrör i 2mm aluminium och en fet intercooler
öppen wastegate enligt nya driftingreglerna
AEM dryflow luftfilter
Vad tycks?
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Snyggt! Trångt fram på de här bilarna, bra jobbat att få plats!
Funktionen ser ut att bli riktigt bra.
Funktionen ser ut att bli riktigt bra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
För en som mig, som inte kan det här med turbo och pulssplit:
Hur är tändföljden på en sån sexa?
Tänkte då du har 1 2 3 tillsammans och 4 5 6 tillsammans?
Hur är tändföljden på en sån sexa?
Tänkte då du har 1 2 3 tillsammans och 4 5 6 tillsammans?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Det blir rätt då tändföljden är 1-5-3-6-2-4.
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Sant Wallin, blir ju var annan i sekundärrören då ja.
Tankevurpa från min sida.
Tankevurpa från min sida.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
This is a sweet setup!
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Tack så mycket! Det är som du säger inte mycket plats att spela på under huven på en e46a... Som tur är så kan man slänga ut mycket prylar som inte behövs när man bygger racebil. Typ lysen och såna dumheter. Angående funktionen så kommer vi nog märka det i vår om allt vill sig väl, hade tänkt mappa hos dig. Blev jäkligt nöjd över hur supran blev efter en kväll i din bänk!mattias skrev:Snyggt! Trångt fram på de här bilarna, bra jobbat att få plats!
Funktionen ser ut att bli riktigt bra.
Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo
Bygget rullar vidare och det har blivit dags att montera ur motorn för en väldigt lätt översyn. Kommer ta bort tråget och svetsa anslutning för oljeretur. Passar samtidigt på att kolla över ram och vevlager så det ser ok ut sen blir det att byta några packboxar och ventilkåpspackning.
Nytt kopplingspaket blir det i form av ett lättare svänghjul samt sachs 765 tryckplatta och sinterlamell innan motorn får hoppa in igen.
Fått på mina nya coilovers fram nu. Yellowspeed pro drift från getlow.se Har också kollat över styrvinkel kitet så allt lirar som det ska. Blir myyyycket styrvinkel nu.
Lite kaos i garaget just nu!
Svetsade lite tryckrör åt en kompis och det börjar bli fina svetsar. Önskar mig en fotpedal när man svetsar alu. Får nog bli en investering senare.
Nytt kopplingspaket blir det i form av ett lättare svänghjul samt sachs 765 tryckplatta och sinterlamell innan motorn får hoppa in igen.
Fått på mina nya coilovers fram nu. Yellowspeed pro drift från getlow.se Har också kollat över styrvinkel kitet så allt lirar som det ska. Blir myyyycket styrvinkel nu.
Lite kaos i garaget just nu!
Svetsade lite tryckrör åt en kompis och det börjar bli fina svetsar. Önskar mig en fotpedal när man svetsar alu. Får nog bli en investering senare.