Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Roger Berglund skrev:
aliwin skrev:Mtf-LT1 är precis som castrol transmax Z. Kör den oljan i min 530D låda
Transmax z är också förskrivit i toyota supra lådorna av den enkla anledningen att det är så tighta spel i hela lådan att dom är rädd för att inte synkringarna ska fungerar som dom ska..

ur smörjsynpunkt så är det ju ren katastrof. högre viskositet är alltid bättre mot nötning och mot chock belastning.
brukar köra en 75W antingen le eller Cougar och det har fungerar klockrent på alla zf och getrag lådorna.
:thumbright:

skulle man hälla i fel olja märker man det ganska direkt för dom blir i princip omöjlig att växla med. :thumbdown:
Intressant! Vad tror du roger, skulle min castrol olja eventuellt fungera då? Jag vet att dom flesta rekommenderar atf olja men den är ju som du säger vädigt tunn...
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Kylsystemet är för övrigt klart! Blev en del special lösningar då min bolt on kylare sitter monterad i ac kondensorn... Nästa problem är bmw's original expansion som tydligen inte håller måttet har jag fått höra, så det blev att svetsa på en 90graders böj på övre kylarslangen och använda ett separat expansionskärl från ett annat bilmärke som inte ska nämnas i denna tråd. :p

Några synpunker på detta? Dom smala slangarna som går till värmepaket och original expansion går ihop till ett gemensamt rör som leds tillbaka till kylaren under övre kylarslang. På detta rör är även nya expansionskärlet inkopplat som högsta punkt och luftnings slang från toppen på kylaren.
Borde bli cirkulation på vattnet inbillar jag mig??
Bild
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Motorn är äntligen uppstartad, har kämpat med att dra ny el i hela bilen och kopplat in maxxecu'n. Efter lite småstrul och en tankevurpa från min sida med tändspolarna så startade kärran utan större bekymmer!

Måste rikta ett superstort tack till Henrik som har rätat ut en hel del frågetecken kring m54 motorn och Mattias Sandgren på Sävar Motor som fixar fram vag spolar på en tisdag kväll. Bästa supporten ever!!!!

Kort film
https://www.facebook.com/mattias.nygard ... =3&theater
MrNygard
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jun 27, 2013 11:41 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av MrNygard »

Startad och provkörd en sväng 8)

https://www.youtube.com/watch?v=5ZCqxOxdKsE
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av Emil Sundquist »

Så gött! Blir det mappning nu?
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Siktar på att bilen ska vara färdig till nästa helg när det är tävling i ö-vik, så jag håller tummarna att det ska lösa sig med mappning innan dess men med semester tider och allt så är inget säkert än. :)
Cal
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön aug 03, 2008 11:43 am
Ort: Huskvarna

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av Cal »

Brummar det nåt här eller??
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Det händer en hel del saker bakom kulisserna trott eller ej, Det mesta börjar falla på plats nu! Saknas endast en fungerande motor vilket dock är precis där jag var i augusti förra året?? Nåja har byggt om det mesta en gång till nu och kvalitén på bygget har höjts ett snäpp.

Lägger upp några bilder från den nya layouten under huven om någon är intresserad. :)
Har fått låna en 320i motor av en kompis för tillverkning av tryckrör medans min fortfarande är isärplockad.
Bild

Trångt med luftfilter, hittade en gjuten 4" aluböj som efter lättare justering passade. Inte en chans att original lyset skulle rymmas här utan kraftig modifiering tyvärr.
Bild

Bild

En gammal klenod som fått följa med från förra bygget.
Bild

Börjar bli hög tid att ställa iordning motorn, vilket blir sista steget i bygget för i år. Sen ska det mappas och förhoppningsvis bli en lång och problemfri sladdar säsong. :roll:
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

För att förklara varför denna tråd dog strax före tävlingen på Köpmanholmen förra sommaren så var det allmänt kaos för att få till det sista som saknades för att få bilen i godkänt skick för tävling. Även om det blev några extrema kompromisser och gatmappning på kvällen före tävling så stog bilen där på plats lördag morgon efter några få timmars sömn. Lyckan blev dock extremt kortvarig då jag blåste toppackningen under 4:e träningsrepan för dagen, stressad och kraftigt försenad då vagnsboksbesiktning drog ut på tiden och vindrutetorkare blev tvunget att kopplas in då det regnade häftigt den förmiddagen så blev det för lite kontroller mellan varven och haveri var ett faktum. Därefter stod bilen orörd i garaget några månader innan suget för att riva ur maskin återkom.

Överlag så uppförde sig e46ans chassi mycket bra och maxxecun lirade klockrent med m54an. Kommer bli sjukt bra respons i maskin med 3liter och aktiv vanos när den är färdigmappad. Hade wg grundtryck på ca 0,6bar under 3000rpm om jag inte minns fel.

Nu laddar vi för fullt iallafall och alla bitar ser ut att falla på plats. :thumbright:

Bild
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Byggde ihop en catchtank för vevhusventilation av lite spillbitar :)

Sitter en plugg i botten för tömning sen har jag svetsat in en skiljevägg som förhoppningsvis
samlar upp den värsta geggan.
Bild


På plats under tryckröret!
Bild
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Byggt om oljereturen från turbon så den ligger ovanför oljenivån. Har inte direkt haft problem tidigare men det känns bättre såhär. :)

Utgående modell, retur under nivån...
Bild

Ny och förhoppningsvis förbättrad modell. Svetsat fast en slanganslutning efter bilderna togs.

Bild
Bild
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Schysst oljeretur där, lite samma stuk som min :thumbright:
Bild

Vet inte om jag missat det nånstans i tråden, men vad laddar du/har tänkt ladda? Kör du coopering? Kompsänkt på nå vis eller standard invändigt i motorn?

Å så undra jag om bakvagnen din, vad kör du för nå bussningar? Alu? Å varifrån om man får va nyfiken?

Fint bygge, kul med andra e46byggen här på forumet :D
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Tackar, tror det kommer fungera fint, blev förvånad över hur långt upp oljenivån ligger på dessa motorer när jag provfyllde med vatten.

Håller på med en lite seriösare maskin nu. Kommer bli cooperring packning, 12,9 bultar alternativt m54 arp från ppf. Kommer också dra ner time sert insatsgängor för att vara säker på att det håller. Sen blir det h-profil stakar och allmän renovering av motorn. Original kompression och e85. Kommer i första läget ge mig runt 500häst så kanske runt 1-1,2 bar ladd.

Det är alu bussningar från j-spec. Kan dock vara lite överkurs med alu bussningar till diffen men förhoppningsvis blir det inga större bekymmer med brytningar och vibrationer.

Håller koll på din kärra med, kommer bli fint! :thumbright:
Jesper Mäki skrev:Schysst oljeretur där, lite samma stuk som min :thumbright:
[img]http://i1364.photobucket.com/albums/r72 ... xjtopv.jpg[/img

Vet inte om jag missat det nånstans i tråden, men vad laddar du/har tänkt ladda? Kör du coopering? Kompsänkt på nå vis eller standard invändigt i motorn?

Å så undra jag om bakvagnen din, vad kör du för nå bussningar? Alu? Å varifrån om man får va nyfiken?

Fint bygge, kul med andra e46byggen här på forumet :D
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Beställt hem pinnskruv till bakhjulen då det förhoppnings kommer bytas många däck i sommar :)

Fina grejer med en insex fattning i änden för enkel montering och spacers för att få lite snyggare passform på bakhjulen.
Bild

Rengjorda gängor och monterat med locktite.
Bild
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Inlägg av mawte »

Byggt ett bakre fjäderbenstag, känns nödvändigt när man har hel coilover bak att avlasta infästningen i karossen. Har svårt att bestämma vilken färg buren och staget ska lackas i så det är hagmans epoxiprimer som gäller för tillfället men det lutar mot svart eller mörk grå. Man ser även batteriplaceringen i bakgrunden.

Bild
Skriv svar