Bmw e46 driftingbil M54 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

Inga nyheter i garaget men det har beställts lite grejer till chassit istället.

Kommer köra med Yellow Speed Coilovers, http://www.getlow.se kommer leverera dessa samt camberstag till bakvagnen. Valet föll på dessa eftersom dom har snabb leveranstid och rätt pris! Detta kit har också hel coilover bak istället för originallösningen med separat fäder/dämpare. Ska bli riktigt kul att prova, körde med k-sport drift spec på förra bilen och jag tror dessa är minst lika bra! :)

Har även beställt efter T-parts styrvinkelkit så förhoppningsvis blir det några tidiga julklappar i år :D

Bild
Bild
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av Lillen »

Hjulen innanför skärmkant på denna va?
VW & Volvo.
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

Ja det kommer lösas med "overfenders" måste bara få dit framvagnen först så man får något att utgå ifrån.
Drömmen hade varit ett riktigt wtcc kit men dom kostar mer än min plånbok klarar av...

I stil med detta:
Bild
tror det kan bli helt okej iallafall :)
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av Lillen »

Skärmbreddare!
Synd , men de verkar ju vara som alla gör.
VW & Volvo.
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

@Lillen: Jo du har helt rätt att det ingår i "drifting starter kit" men för en vanlig knegare så är inte ett t.ex. flossman kit aktuellt med tanke på att en front kostar 1000euro.... :doh:

Hur som helst så är alla monteringsplattor svetsade nu och bakre delen börjar bli färdig :thumbright:


Bild
Bild

Planen var att buren skulle vara klar före jul och med tanke på att man är ledig nästa vecka så känns det hoppfullt att få den helt klar.


Bild
Styrvinkelkit har också ramlat in idag så det rullar på ganska bra just nu. :)
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av Lillen »

Den kommer bli frän hur du än gör.
Funktion före form är ju lite drifting way.

Men hade vart fint att slitza i nederkant och trycka ut skärmarna.
Vips plats och snyggt.
VW & Volvo.
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

Lillen skrev:Den kommer bli frän hur du än gör.
Funktion före form är ju lite drifting way.

Men hade vart fint att slitza i nederkant och trycka ut skärmarna.
Vips plats och snyggt.
Tack så mycket. :)

Ja funktion prioriteras, det ska gå fort att byta ut delar så custom tillverkning försöker jag undvika.
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

Nåja lite har det hänt sen sist. buren är färdig och grundad med den rejsiga färgen hagmans 2k epoxiprimer.
Kan inte lovorda en rörnotch nog mycke vid burbygge, värt varenda krona!

Nästa på tur är att få insidan färdig innan man ger sig på bakvagnen som ska få sig nya bussningar och en svetsad diff :)

Bilder:
Bur färdig och instrumentbräda tillkapad.
Bild
Mycke svets ska de va!
Bild
Gul framvagn, coilovers bör landa nån dag nästa vecka.
Bild
Mera gult...
Bild
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av 740Bodo »

blir gött som tusan :D :thumbright:
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

Inte blivit så mycket gjort sen jul då man mest legat i sjuksängen men nu börjar det rulla på lite igen.

Byggt en hydraulisk handbroms, svetsat fäste för denna i kupén samt svetsat igen dom hålen som var kvar efter ac-dränering osv. Var skönt att få måla golvet till slut så insidan blir lite mer enhetlig.
Bild


Hittade ett företag som säljer skärmbreddare och som av en slump även en typ av "ducktail" vinge som passar bolt on på e46 så blev tvungen att handla den också. :P Blev rätt bra faktist, gillar inte hur bagageluckan lutar på dessa bilar så denna bröt av den linjen ordentligt.
Bild
Bild

Lite mer racebil med glasfiber och popnit! 8)
panodil
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis okt 01, 2013 9:18 am

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av panodil »

ser trevligt ut måste följas då ja själv precis skaffat mig en e46a som planen är å belöna med m60b40 turbo .vart har du köpt breddarna..?
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

panodil skrev:ser trevligt ut måste följas då ja själv precis skaffat mig en e46a som planen är å belöna med m60b40 turbo .vart har du köpt breddarna..?
Köpt från lettland via ebay, riktigt fina och böjbara. Har provmonterat en sida fram och kommit fram till att 5cm breddare ger nästan inget på en e46 framskärm så nu har jag beställt 7,5cm breddare också. Kommer få 2st 5cm och 2st 7,5cm över sen om någon vill köpa. :)

Tycker du ska göra en projekt tråd om bilen här på forumet, alldeles för lite e46or här nu. :thumbright:
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

Några timmar till spenderade i garaget och instrumentbrädan har fått ordentliga fästen så den sitter ordentligt, börjar bli riktigt trevligt att torrgasa nu. 8)

Bild


Spenderade massa onödig tid på att försöka montera mina breddare fram också men precis som jag misstänkte så blev dom för smal.. :doh: Beställde hem 4st till nu, 75mm breda och dessa passade som det var tänkt så nu blir det 75mm fram och 50mm bak, detta ger ca 3-4cm bredare hjulhus runt om. :)

Bild

Bild
panodil
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis okt 01, 2013 9:18 am

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av panodil »

Blir riktigt trevligt detta jo får väl ta å göra d snart va å hämtade svänghjul till min m60 igår så sakta men säkert faller puzzelbitarna på plats väntar bara på att karossen ska bli leverasklar så man kan börja måtta in allt ..lust å dela med dig av sidan där du köper breddarna mm?
mawte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw e46 driftingbil

Inlägg av mawte »

panodil skrev:Blir riktigt trevligt detta jo får väl ta å göra d snart va å hämtade svänghjul till min m60 igår så sakta men säkert faller puzzelbitarna på plats väntar bara på att karossen ska bli leverasklar så man kan börja måtta in allt ..lust å dela med dig av sidan där du köper breddarna mm?
Låter bra det. :)

Länk till dom jag köpte glasfiber delarna av: http://www.ebay.co.uk/usr/sstuningparts
Skriv svar