Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jan 18, 2018 12:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 428 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 23, 2015 11:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5493
Ort: Arvika
Jag har ett tag smyghållit på detta av olika anledningar.
Känner nu att det är dags att dela med mig av vad som tar min tid utöver jobbet (overboostracing).

Jag har alltid drömt om att få köra och äga en Diablo, den har hängt som affisch på väggen, stått i bokhyllan som modellbil, vart som bakgrundsbild på datorn och nu står det en i form av replika i ett garage som tillhör mig!

Resan har inte varit direkt lättvindig, inte heller direkt billig.

Efter att ha byggt en del gatbilar samt kommit i mål med många tokiga projekt var det dags att ta steget in i det mest komplicerade, att bygga sin egen bil med prestanda av en supersportbil. Trodde att jag var redo för det.
Googlade dag och natt om olika alternativ. Countach gick att få tag på lite här och var, Diablon var mycket svårare.
Till slut tror jag att jag trillade på en tråd på Zatzy om en kille som spantat upp en diablo så som Ajden gjorde med sin Bently.
Tog kontakt med han men han hade sålt alla delar som kunde liknas vid en Diablo.

Där tog lusten slut och jag lade ner projektet. Detta bör ha varit 2008.

En bit in på 2009 får jag tag på denna, dåliga bilder (fann inte dom högupplösta. Sticker in dom här ifall jag finner dom)
Bild
Bild
Bild

När jag fick se denna så kände jag drömmen vakna till liv.
Kontrollerade det mest uppenbara, bredd, hjulbas, rutramar, höjd och karosslinjer.
Redan på plats konstaterades att det var fel karosspropotioner.
Fel framruta, karossen var extremt dåligt gjuten vissa delar hade vart svårt att få fason på (tyckte jag då).
Dock stämde hjulbasen och bredden på bilen samt att den hade Diablo fälgar av tidig årsmodell.
Svetsarna var inte toppklass men det kan man fixa till på ställena där det behövs ansåg jag.
Killen som ägde bilen ville göra en deal om att han ville skicka med en kaross av rätt propotioner som han skulle fixa.
Efter lite funderade så tyckte jag att det lät bra.
Bilen skulle få nya utseendet Diablo 6.0 som kom 00-01 (sista årsmodellerna).

Tog med bilen hem och betalade för chassi och en kaross fast hade bara chassi med hem.
Sålde v8an som satt i, en LS1 Corvette motor har jag för mig. Behöll växellådan.
Då bör det vara i detta stadiet:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Här visste jag inte mycket mer än att det behövde byggas om här och där med lite småsaker.
Men ju mer man lär desto mer inser jag hur felbyggt det mesta var inom bromsar och hjulupphängning.
Bilen var typ klar för sfro1, men efter en timme på lyften så såg jag att det var omsvetsade audispindlar, styrväxeln satt helt underligt så ackerman hade vart intressant att sett. Länkarmar såg ut som skit, plastbussningar av någon knakande nylon så det låt som en violinkonsert när man fjädrade på bilen.
Ja ja, det där fixar jag till när karossen kommer tänkte jag antagligen, för här blev projektet stående i många år.

Det kom aldrig någon kaross och runt 2013 hade jag fått nog.
Hade stridit mycket för att få till allt enligt avtal men ingen succé . Jag var tvungen att få bygget att ta fart.
Jag började att titta omkring utomlands efter karosser. Finns nästan inga ställen som man kan lita på som säljer dessa delar.
Inom denna branschen så blir man lurad vad man än tar sig för verkar det som. Det är ett återkommande problem för många byggare har jag sett.
Till slut fann jag en farbror i England som skulle sälja av hans gjutformar för olika bilar och där med Diablo. Givetvis skulle denna satsen med innehålla 6.0 karossdelar ( andra skärmar fram, stötfångare, trösklar, inredning samt bakjlusramar).

Fick massor med bilder på 100tals gjutformar som det kändes som.
Jag fixade pengar för att köpa min andra kaross i historien. Hängde på släp på bruksbilen och jag och en kompis drog till England med bilkärra.

Först gick färden till Göteborg för färja över till Kiel i tyskland
Bild

I Tyskland blev det kaffe
Bild
Bild

I Holland tror jag. En bensträckare, tror även jag justerade bromsarna på kärran här.
Bild
Bild

Här står vi i Dunkerque i Frankrike och väntar på färjan över till England
Bild

Engelska kusten
Bild

Hamburgare och drick stopp en bit in i England, efter att ha kört mitt livs första vänstertrafik med bilsläp. Hade en aningens puls då.
Bild

Här är vi hos Lamberti, den varmaste dagen på länge( var även värmebölja hemma i sverige). Här har vi lastat huvudformen.
Bild

Sen skulle bara resten med:
Bild
Bild
Bild
Bild

Här är det lastat och klart!
Bild

Nu börjar vi resan hem.
Så här ser hamnen ut i Frankrike. Stod ett kolkraftverk och ångade så miljön var inte så charmig.
Bild
Bild

Mitt resesällskap lycklig över att vara i Tyskland igen
Bild

Även skall den lokala ölen testas när vi tar in på hotell för avresa med färja hem dagen efter
Bild

Nu närmar vi oss Göteborg
Bild.

Sen fanns inga mer bilder av den resan.
Jag stannar uppdateringen här. More to come!

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Senast redigerad av Tommy Luhr sön jan 07, 2018 1:03 am, redigerad totalt 4 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 1:29 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 242
Ort: Stigtomta
Wow! Fräsigt projekt :thumbright:

Blir det B230? :wink:
Ska bli roligt att föja!
/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 7:28 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Inlägg: 285
Ort: Sundsvall
Coolt 8)
Ska följas :thumbright: :thumbright: :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 7:45 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5493
Ort: Arvika
Det skall bli en v12 maskin bak i den. Måste vara rätt ljud:)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 9:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 522
Ort: Kungsör
Coolt bygge, det kommer att följas :thumbright:

Mvh

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 9:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Inlägg: 556
Ort: Los Angeles, USA
Ballt! :thumbright:

Vilken V12 blir det? BMW eller Merca antar jag?

_________________
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 10:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 242
Ort: Stigtomta
Jo B230 var med glimten i ögat :hihi:
Helgerån hade inte varit tillräcklig beskrivning för ett sånt oheligt giftemål :shock:

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 11:20 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5493
Ort: Arvika
Jag skall uppdatera mer här ikväll så då kanske mer kort kommer på bordet;)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 12:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Inlägg: 122
Ort: Luleå
Mycket intressant!
:thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 6:05 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Det är ju 100hk mer i en mb motor och den duger till pagani...

Kul projekt!

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 6:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5493
Ort: Arvika
Tänkte ta allt i kronologisk ordning. Innan vi pratar motorer och detaljer:)

Efter att formarna var hemma i Sverige så fick jag ta mig i kragen och bygga ett ställe där jag kunde gjuta allt i glasfiber.
Det är inte bara bara att göra sig plats till alla dessa saker.
Men min far lovade att jag skulle få vara i ett utrymme hos han ifall jag rensade ut allt och flyttade en vedhög osv osv.
flera veckors rens och städning blev det.
Så här började det:
Detta skulle staplas
Bild

jag och vovven eldade mycket skräp
Bild

tillslut efter mycket slit hade jag detta utrymmet
Bild
reglade upp en skiljevägg mot övriga utrymmen
Bild

Gjorde en snabb bänk
Bild

För att få lite mer ljus och hyfsat vindtätt i taket mot damm och skit som finns i en gammal ladugård så häftade jag upp vit pressening som innertak, lyxiga armaturer smällde jag upp
Bild

sen in med formar och bygga hyllor
Bild
Bild
Bild

Sen var det bara läsa på om glasfiber, gelcoat, släppmedel formvax osv osv

Här är ett accplock av det jag hade kort på.
Gjöt alla smådelar först som träning. Karossen blev det sista jag gjöt.
Mycket av dom första delarna skall jag gjuta om.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 8:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Inlägg: 232
Ort: Ursviken/skellefteå
Hur många negerbollar går det åt att gjuta en kaross :? ?

_________________
orginal e för gubbdjävlar/
Martin Gustafsson

http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 10:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 188
Ort: Sandefjord,Norway
Men vadå det måste ju bli en såndär b230 med 1064whp :hihi:

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 11:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 286
Ort: Ulricehamn
Detta kommer as ballt!! Kommer att följas med spännig :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 25, 2015 3:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am
Inlägg: 737
m70 med s50 toppar? :P


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 428 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010