Lamborghini Diablo Replika nytt material

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

GustafsMats: Bra reflektion, borde ju bli en aningens klurigt om en krets viker ja.

DreRacing: Jo med allt jag vet nu mot 2008 när jag köpte bilen. Så ja jag borde ha köpt en hög med rör.

Fast känslan av att vara mer klar än man är infinner sig med en färdig ram. Det driver på en bättre än en hög med rör skulle göra just nu.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av The »

Det är ju oftast mentalt mycket lättare att bygga om något befintligt än vad det är att börja helt från noll även om det i slutändan innebär mer jobb

Sent from my LT26i using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av therealpinto »

Ja, nästan den typen av bromsvåg brukar man kunna använda. Det man måste kolla eller fixa är att den är gjord för en rak tryckstång från servot, och inte en pedal bara.

Om vågen är korrekt konstruerad så ger den bromskraft även om en krets faller ur, eftersom balanspinnen "kantrar". Men man bör alltid testa det när man sätter ihop grejerna. Enklast är att bara lossa ena cylindern och låta den hänga löst, då ser man vad som händer.

Den bästa reduceringen för att funka i alla väglag är egentligen den retardationskännande varianten som Ford använde på Granada och Sierra, den stryper bromskraften bakåt om bilen bromsar in snabbt - är det halt med sämre grepp fram så släpper den på mer bromsverkan bak. En sådan kan man använda i kombination med bromsvåg om man vill. Men min erfarenhet är att en mittmotorbil är ganska konsekvent i sitt bromsbeteende, den flyttar inte så mycket vikt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av mbfidde »

Tommy Luhr skrev: Även skall den lokala ölen testas när vi tar in på hotell för avresa med färja hem dagen efter
Bild
öldrickaren på sista bilden har jag festat med i Markaryd ett par ggr :) svårt att hitta en gladare människa ;)

hälsa Johan om du ser han.
Fredrik Salomonsson
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Fredrik, jag skall hälsa Johan :)

Angående bromsvåg skall det gå att montera utan bekymmer i efterhand faktiskt.
Min bromsförstärkare är byggd på ett sådant vis att jag kommer behöva styra upp utgående axel i lagring. Detta medför att jag kan använda bromsvåg.

Tillverkade pedaler igår och monterade bromsförstärkaren i torpedväggen. Tog en hel dag det, ändå på slutet bråka det med fästet för damasken till rattaxeln som går mellan koppling och bromspedal. Då kändes det som projektet aldrig skulle bli klart.
Bara göra om!
Mer uppdatering på g!!!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Kör en sista uppdatering så är jag ikapp i nutid!

Vet inte om jag lagt upp denna förut, isåfall åker dom med i farten bildern.
Inredning provisoriskt
Bild
Bild
Bild
Corvette styrväxel i inpassningsskedet
Bild

Donatorbil på diverse detaljer
Bild
Har fälgarna uppe för granskning och drömmar. Bak upphängningen är den gamla och skall flyttas ut minst 5 cm
Bild
Dörrsida under gjutning
Bild
Dörrsida klar
Bild
Temporärt upphängd huvudcylinder
Bild
kapat och bockat om std pedalen för att få bra position. Skall tillverkas en ny här
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Mathias
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:50 pm
Ort: Arvika

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Mathias »

:thumbright: :thumbright: :thumbright: . Inget litet projekt du har styrt upp tommy, ser ut att bli riktigt grymt.
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Tack Mathias, det är en hel del pyssel ja:)

Pedaler...pedaler ...pedaler

10 timmar tog det att få fram dessa skapelser.
Testat 4 olika varianter, i med stol, provsitta, ur med stol.. osv osv
Det måste finnas pedalreserv så man inte bottnar pedalen i golvet. Då kommer pedalerna långt fram mot föraren. Inte bra. Det är redan en udda sittställning i denna låga bilen.
Rattstången och tätningen för rattstången måste gå fritt vid full pedalrörelse. Fötterna skall ha bra med plats vid snabba manövrar :)
Kapa kapa.. konstruera och vips har jag detta
Bild

Kopplingspedalen är gjord av rester från länkarmsbyggen i 25X3mm rör. Kan man ha ganska biffig koppling utan att armen går av.
Bromspedalen är ett bockat 10X30mm plattjärn. Den jäveln var inte lättsmidd.

Men blev klockrent. Nu är jag nöjd. Annat var det i söndags när jag åkte hem utan att ha lyckats med nått.

Så här blev övre fästet till hela pedal arrangemanvget. Stort styggt och stabilt
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Har jobbat en del med projektet. Beställt delar och surfat runt efter info.
Man får forska ihjäl sig på vissa detaljer.

Ikväll fick jag mina Lamborghini/Ferrari handbromsok.
Saknade en glidbult i ena oket. Normala bilar kan kan köpa lite sådana saker till. Här finner jag knappt en sprängskiss på oken ens.
"Vanliga" Brembo prylar. Bara att leta i hyllan på Mekonomen det. Annars tillverka en bult. That's it.

Svetsat i pedaler och gjort rörelsereserven för pedalerna i golvet luftig och fin.
Pedalernas fotplattor kommer nog med stor sannolikhet bytas ut ;)
Bild

Handbromsok och rejäla bussningar till bakvagnsupphängningen
Bild

bakskiva- wp racing ok som speedparts har hunnit med och fräsa logga i, wp racing skiva 330x30mm, Diablo handbromsok och Ferrari bakre uprights
Bild
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Robert Markström »

jag har 2 sånna ok fast från en Dodge viper, ser identiska ut :)

Hade ja veta du leta, har du fått köpa mina.


//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja dom verkar sitta lite överallt dessa oken. Söker man på nummret på dom verkar det även som vissa Porsche modeller har dom.
Dom klarar tjocka skivor och det är ju bra:) Tror inte oken är direkt svårsålda om du får tag på någon som har liknande projekt. Finns ju några till här på sävar!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Har suttit med solidworks och nött för att lära mig ytterliggare ett ritprogram. Allt detta för att kunna simulera cambergain på bakvagnen. Det är inget snabbt projekt. Fick tag på en a-arms calculator på nätet. Länkar den senare. Kunde fixa allt jag ville veta direkt. Åkte ut till bilen och smällde ihop lite testprylar. Och det resulterade i 0.9 grad cambergain på 60mm slag på hjulet. Sfro förespråkar 1grad på 60mm. Detta är inte jättelätt att få till vill jag lova. Men nu funkar det. Bilder kommer
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

slänger in länken här. Var en bra sak att ha tillgång till.
http://www.racingaspirations.com/apps/s ... calculator
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Dennis M »

Det kunde jag skickat över om jag vetat, CAD är onödigt jobbigt .

Lås dig inte vid ett visst exakt cambergainmått, mer eller mindre cambergain ger olika för och nackdelar.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av JLundin »

Får man drista sig till att fråga vad ramen väger...den ser ju inte direkt lätt ut..?
Skriv svar