Lamborghini Diablo Replika nytt material

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jäkla kul projekt av det lite mer annorlunda slaget! :D
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av fugazi »

F__n va jag gillar grenrören... skulle man ju vilja ha bara för att det ser bra ut i bokhyllan liksom! 8)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Dennis M »

Vilken underbar motor!

Vad kommer krängarna från för bil? Hela den konstruktionen ser mysko ut, särskilt fram.

Mvh
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är volvo krängare från 940. Bak justerbara. Fram låsta än så länge. Men kommer klura ut hur jag kan justera hårdheten.

Vart ser det klurigt ut? Ifall jag kan bygga bättre?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Robert Markström »

Jag hade flyttat ut fästena mera, typ vart de sitter original. Blir nog knepig brytning på dom som du har det nu?
Bak såg det väl rätt logiskt ut :)

/R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

ja det har jag inte tänkt på. Ser inget vidare ut på bilden.

Skall se om jag kan göra en ändring på detta, rörelsen blir inte axiellt vriden.

Bra att ni är vakna. Jag hade 100% focus på att få den att gå fritt från allt som skulle fjädra fram.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Dennis M »

Utväxlingen fram måste vara runt 0.3-1 medan samma krängare fäst i ett mc p ben blir nästan 1-1.

Kanske blir bättre utväxling om man fäster i den övre kortare bärarmen?

Bak ser bra ut men med så långa armar så blir den inte så vridstyv.

Mvh
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av wiell »

Är väldigt sällan inne och tittar på detta forum längre. Men detta var ju ett kul bygge :-)

Såg ditt val av spjäll. att tänka på är att du måste ha tomgångsmotor ihop med det spjället även fast det är e-gas.
Det är lite dumt på det sättet.
BMW har så orginal på dessa motorer. Då det inte går att få till en fin övergång mellan gas och tomgång annars.
Ville bara tipsa om det. :-)
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Dennis om du orkar kan du utveckla detta lite. Jag var tänkt att ta detta allt eftersom jag märker att nån del inte hänger med ute på vägen. Men kan jag rätta nått direkt är jag gärna framme och gör om.
Wiell: Jag har nog tänkt mig köra utan tomgångsmotor. Skall försöka få sprutet att kontrollera detta bra.
Grundtomgången blir manuellt justerad sen kommer egas modulerna bara kompensera för tomgången.

Men det blir vi ju varse om snart:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av wiell »

wiell skrev:Är väldigt sällan inne och tittar på detta forum längre. Men detta var ju ett kul bygge :-)

Såg ditt val av spjäll. att tänka på är att du måste ha tomgångsmotor ihop med det spjället även fast det är e-gas.
Det är lite dumt på det sättet.
BMW har så orginal på dessa motorer. Då det inte går att få till en fin övergång mellan gas och tomgång annars.
Ville bara tipsa om det. :-)
Det är utväxlingen som blir på de första procenten som gör att det blir lite bökigt. Finns en anledning varför BMW kör med tomgångsmotor. ;-)
Men nu är du medveten om det när du sitter och gnuggar de grå. :-)
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Hoppas jag klarar mappa bort problemet, men gör jag inte det så får jag tänka på vanlig ventil jag med.

Kom på en annan variant där vag använder en underlig form i spjället dom första mm öppning.
Den använder dom högst troligt för att sortera ut stora spjälla förmåga att gå från off till on.

Bra input här, skall se hur detta slutar då!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Dennis M »

När krängaren sitter på en Volvo fram och den fjädrar in 10mm vid hjulet så blir det 10mm vid krängaren med.

När din fjädrar 10mm så blir det nog runt 3mm vid krängaren och eftersom den troligen kommer kränga en tredjedel mot en Volvo så kommer den inte vridas mycket.
Dock har du betydligt mindre vikt fram.

Övre bäraren är kortare och rör sig mer så det blir lite bättre att fästa i den.

Bak har krängaren långa hävarmar som lätt vrider krängaren utan att stoppa så mycket krängning.

Jag tror du gör rätt i att få ut bilen på vägen och sen tänka på krängaren osv. Det är omöjligt att säga hur hårda krängaren man ska ha innan man räknat på hela chassiet så du behöver inte göra dem justerbara fram då maxläget troligen är för mjukt både fram och bak om fjädrarna är någorlunda rätt.

När man räknar på chassiet så väljer man fjädrar och krängaren som ger den balans man vill ha (tex. ganska neutralstyrd) och sen använder man ställbara krängare för att smidigt justera balansen utan att behöva byta fjädrar som innebär fjäderköp, inställning av höjd och cornerweight.

Mvh
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Robert Markström »

Jag tror inte det är riktigt 1:1 på volvon då den ändå sitter en bit in på länkarmen men jag förstår
poängen.

Volvo 960 MK1 har samma mått förutom att den är avsevärt grövre. Det kan ju hjäpa endel om du inte
vill bygga om allt. Den ska finnas i 24 & 25mm har jag för mig. 940ins är väl 19 eller 21 va?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Dennis M »

Aha, 99% av bilarna nuförtiden har ett stag upp till fjäderbenet, har ingen bra koll på äldre Volvo.

Då kan det bli rätt lämpligt med tanke på den minskade vikten fram.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av knotan »

Gällande tomgång så tror jag man kan justera lite med tändläget med vilket borde hjälpa till med att få bukt på orolighter. Även spridare kan påverka snabbare spridare hjälper till mycket här nere. Tror personligen att det blir möjligt att få den att gå helt ok utan en till ventil.

Jag hoppas på det då jag själv tänkte testa liknande setup på nästa projekt utan tomgångsventil och köra e-gas istället
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar