Sida 1 av 31

Lamborghini Diablo Replika nytt material

Postat: mån nov 23, 2015 11:31 pm
av Tommy Luhr
Jag har ett tag smyghållit på detta av olika anledningar.
Känner nu att det är dags att dela med mig av vad som tar min tid utöver jobbet (overboostracing).

Jag har alltid drömt om att få köra och äga en Diablo, den har hängt som affisch på väggen, stått i bokhyllan som modellbil, vart som bakgrundsbild på datorn och nu står det en i form av replika i ett garage som tillhör mig!

Resan har inte varit direkt lättvindig, inte heller direkt billig.

Efter att ha byggt en del gatbilar samt kommit i mål med många tokiga projekt var det dags att ta steget in i det mest komplicerade, att bygga sin egen bil med prestanda av en supersportbil. Trodde att jag var redo för det.
Googlade dag och natt om olika alternativ. Countach gick att få tag på lite här och var, Diablon var mycket svårare.
Till slut tror jag att jag trillade på en tråd på Zatzy om en kille som spantat upp en diablo så som Ajden gjorde med sin Bently.
Tog kontakt med han men han hade sålt alla delar som kunde liknas vid en Diablo.

Där tog lusten slut och jag lade ner projektet. Detta bör ha varit 2008.

En bit in på 2009 får jag tag på denna, dåliga bilder (fann inte dom högupplösta. Sticker in dom här ifall jag finner dom)
Bild
Bild
Bild

När jag fick se denna så kände jag drömmen vakna till liv.
Kontrollerade det mest uppenbara, bredd, hjulbas, rutramar, höjd och karosslinjer.
Redan på plats konstaterades att det var fel karosspropotioner.
Fel framruta, karossen var extremt dåligt gjuten vissa delar hade vart svårt att få fason på (tyckte jag då).
Dock stämde hjulbasen och bredden på bilen samt att den hade Diablo fälgar av tidig årsmodell.
Svetsarna var inte toppklass men det kan man fixa till på ställena där det behövs ansåg jag.
Killen som ägde bilen ville göra en deal om att han ville skicka med en kaross av rätt propotioner som han skulle fixa.
Efter lite funderade så tyckte jag att det lät bra.
Bilen skulle få nya utseendet Diablo 6.0 som kom 00-01 (sista årsmodellerna).

Tog med bilen hem och betalade för chassi och en kaross fast hade bara chassi med hem.
Sålde v8an som satt i, en LS1 Corvette motor har jag för mig. Behöll växellådan.
Då bör det vara i detta stadiet:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Här visste jag inte mycket mer än att det behövde byggas om här och där med lite småsaker.
Men ju mer man lär desto mer inser jag hur felbyggt det mesta var inom bromsar och hjulupphängning.
Bilen var typ klar för sfro1, men efter en timme på lyften så såg jag att det var omsvetsade audispindlar, styrväxeln satt helt underligt så ackerman hade vart intressant att sett. Länkarmar såg ut som skit, plastbussningar av någon knakande nylon så det låt som en violinkonsert när man fjädrade på bilen.
Ja ja, det där fixar jag till när karossen kommer tänkte jag antagligen, för här blev projektet stående i många år.

Det kom aldrig någon kaross och runt 2013 hade jag fått nog.
Hade stridit mycket för att få till allt enligt avtal men ingen succé . Jag var tvungen att få bygget att ta fart.
Jag började att titta omkring utomlands efter karosser. Finns nästan inga ställen som man kan lita på som säljer dessa delar.
Inom denna branschen så blir man lurad vad man än tar sig för verkar det som. Det är ett återkommande problem för många byggare har jag sett.
Till slut fann jag en farbror i England som skulle sälja av hans gjutformar för olika bilar och där med Diablo. Givetvis skulle denna satsen med innehålla 6.0 karossdelar ( andra skärmar fram, stötfångare, trösklar, inredning samt bakjlusramar).

Fick massor med bilder på 100tals gjutformar som det kändes som.
Jag fixade pengar för att köpa min andra kaross i historien. Hängde på släp på bruksbilen och jag och en kompis drog till England med bilkärra.

Först gick färden till Göteborg för färja över till Kiel i tyskland
Bild

I Tyskland blev det kaffe
Bild
Bild

I Holland tror jag. En bensträckare, tror även jag justerade bromsarna på kärran här.
Bild
Bild

Här står vi i Dunkerque i Frankrike och väntar på färjan över till England
Bild

Engelska kusten
Bild

Hamburgare och drick stopp en bit in i England, efter att ha kört mitt livs första vänstertrafik med bilsläp. Hade en aningens puls då.
Bild

Här är vi hos Lamberti, den varmaste dagen på länge( var även värmebölja hemma i sverige). Här har vi lastat huvudformen.
Bild

Sen skulle bara resten med:
Bild
Bild
Bild
Bild

Här är det lastat och klart!
Bild

Nu börjar vi resan hem.
Så här ser hamnen ut i Frankrike. Stod ett kolkraftverk och ångade så miljön var inte så charmig.
Bild
Bild

Mitt resesällskap lycklig över att vara i Tyskland igen
Bild

Även skall den lokala ölen testas när vi tar in på hotell för avresa med färja hem dagen efter
Bild

Nu närmar vi oss Göteborg
Bild.

Sen fanns inga mer bilder av den resan.
Jag stannar uppdateringen här. More to come!

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 1:29 am
av David V
Wow! Fräsigt projekt :thumbright:

Blir det B230? :wink:
Ska bli roligt att föja!
/David

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 7:28 am
av Arnesson Rallycross
Coolt 8)
Ska följas :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 7:45 am
av Tommy Luhr
Det skall bli en v12 maskin bak i den. Måste vara rätt ljud:)

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 9:10 am
av Kim Norgren
Coolt bygge, det kommer att följas :thumbright:

Mvh

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 9:41 am
av Karl Buchka
Ballt! :thumbright:

Vilken V12 blir det? BMW eller Merca antar jag?

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 10:20 am
av David V
Jo B230 var med glimten i ögat :hihi:
Helgerån hade inte varit tillräcklig beskrivning för ett sånt oheligt giftemål :shock:

/David

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 11:20 am
av Tommy Luhr
Jag skall uppdatera mer här ikväll så då kanske mer kort kommer på bordet;)

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 12:21 pm
av maghen
Mycket intressant!
:thumbright:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 6:05 pm
av Dennis M
Det är ju 100hk mer i en mb motor och den duger till pagani...

Kul projekt!

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 6:55 pm
av Tommy Luhr
Tänkte ta allt i kronologisk ordning. Innan vi pratar motorer och detaljer:)

Efter att formarna var hemma i Sverige så fick jag ta mig i kragen och bygga ett ställe där jag kunde gjuta allt i glasfiber.
Det är inte bara bara att göra sig plats till alla dessa saker.
Men min far lovade att jag skulle få vara i ett utrymme hos han ifall jag rensade ut allt och flyttade en vedhög osv osv.
flera veckors rens och städning blev det.
Så här började det:
Detta skulle staplas
Bild

jag och vovven eldade mycket skräp
Bild

tillslut efter mycket slit hade jag detta utrymmet
Bild
reglade upp en skiljevägg mot övriga utrymmen
Bild

Gjorde en snabb bänk
Bild

För att få lite mer ljus och hyfsat vindtätt i taket mot damm och skit som finns i en gammal ladugård så häftade jag upp vit pressening som innertak, lyxiga armaturer smällde jag upp
Bild

sen in med formar och bygga hyllor
Bild
Bild
Bild

Sen var det bara läsa på om glasfiber, gelcoat, släppmedel formvax osv osv

Här är ett accplock av det jag hade kort på.
Gjöt alla smådelar först som träning. Karossen blev det sista jag gjöt.
Mycket av dom första delarna skall jag gjuta om.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 8:32 pm
av silversurfaren
Hur många negerbollar går det åt att gjuta en kaross :? ?

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 10:06 pm
av turbodart
Men vadå det måste ju bli en såndär b230 med 1064whp :hihi:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: tis nov 24, 2015 11:33 pm
av MVA-Productions
Detta kommer as ballt!! Kommer att följas med spännig :)

Re: Lamborghini Diablo Replika

Postat: ons nov 25, 2015 3:53 pm
av erikjakan
m70 med s50 toppar? :P