Lamborghini Diablo Replika nytt material
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Gustaf eller någon annan med inblick i detta!
Hur får man bygga pedaler?
Jag använder ett bmw e39 pedalställ och bromscylinder och förstärkare av enkelmem bransmodell.
Jag måste givetvis bygga om pedalerna på koppling och broms.
Bromspedalen är en svetsad stålvariant original och koppling är en plast variant.
Får jag svetsa om bromspedalen hur jag vill eller måste jag göra en helt ny?
Hur rekomenderar ni att man skarvar en bromspedal isåfall (kapad på mitten och skall svetsas ihop igen)
Hur får man bygga pedaler?
Jag använder ett bmw e39 pedalställ och bromscylinder och förstärkare av enkelmem bransmodell.
Jag måste givetvis bygga om pedalerna på koppling och broms.
Bromspedalen är en svetsad stålvariant original och koppling är en plast variant.
Får jag svetsa om bromspedalen hur jag vill eller måste jag göra en helt ny?
Hur rekomenderar ni att man skarvar en bromspedal isåfall (kapad på mitten och skall svetsas ihop igen)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Lamborghini Diablo Replika
Inte funderat på bromsvåg direkt?
Man brukar alltid få ställa om balansen.
Man brukar alltid få ställa om balansen.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Jag har haft tilton ställ med på ritningsbordet med bromsvåg. Jag föredrar standard prylar med bromsförstärkare och lös bromsreduceringsventil.
Bilen skall gå på gatan och jag har blivit bekväm med åren
Bilen skall gå på gatan och jag har blivit bekväm med åren
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
- Ort: Mariestad
Re: Lamborghini Diablo Replika
Vad har du för växellåda till denna?
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Jag har en audi 016 låda. men kan hända att den ersätts med en 01e låda framöver.
Får se vart gränsen går på dom senare!
Tänker man sig 01e lådorna så äker folk 800-1000hp på dom lådorna med turbo. Dom verkar klara jobbet bra faktiskt
Får se vart gränsen går på dom senare!
Tänker man sig 01e lådorna så äker folk 800-1000hp på dom lådorna med turbo. Dom verkar klara jobbet bra faktiskt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Jag rekommenderar inte att man kapar och svetsar i en bromspedal, bygg hellre en ny. Men "måste" man göra det så brukar jag föredra en form av skarvning där man lägger i extra material så inte en enda svetsfog blir kritisk.
Bromsar på mittmotorbilar är lite speciellt, det brukar inte vara så lätt att använda delar från en vanlig frontmotorbil. Grunden som ofta funkat i bilar jag kört är lika stora skivor fram och bak (eller nästan lika stora), utmaningen kan vara bromsok bak. Man behöver ju mekanisk parkeringsbroms men att använda vanliga små Sierra/Scorpio eller VAG-ok fungerar sällan bra. Man behöver kunna få rätt mycket bromsverkan bak.
Jag skulle själv föredra bromsvåg om jag skulle bygga. Eventuellt med servo om man vill, det går ju bra (om man har plats) att sätta ett vakuumservo före själva bromsvågen.
Gustaf
Bromsar på mittmotorbilar är lite speciellt, det brukar inte vara så lätt att använda delar från en vanlig frontmotorbil. Grunden som ofta funkat i bilar jag kört är lika stora skivor fram och bak (eller nästan lika stora), utmaningen kan vara bromsok bak. Man behöver ju mekanisk parkeringsbroms men att använda vanliga små Sierra/Scorpio eller VAG-ok fungerar sällan bra. Man behöver kunna få rätt mycket bromsverkan bak.
Jag skulle själv föredra bromsvåg om jag skulle bygga. Eventuellt med servo om man vill, det går ju bra (om man har plats) att sätta ett vakuumservo före själva bromsvågen.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Underbart med feedback Gustaf!
Bromspedalen bygger jag nog en ny i 355 stål, bra att detta går att få till.
Samma sak med kopplingspedalen.
Bromsarna är jag medveten om att jag kan få problem med om jag diemensionerar dom fel.
Jag har (som jag inte lagt upp bilder på än) 360mm skivor fram med 6kolvsok samt 330mm skivor bak med 6kolvsok. Handbromsen blir separat mekaniskt ok så som originalbilen har.
En original Lamborghini Diablo har 330mm fram samt 225mm bak. Dom som har lite koll på sina bilar uppgraderar till 18" fälgar och monterar 355mm fram och 285mm bak. Finns Brembo kit till detta!
Så jag tror inte jag är helt ute med bromsarna faktiskt. Hoppas inte det.
Bromsvåg är inte nått alternativ så länge jag inte kan ha servo. Det kan jag tyvärr inte ha av utrymmesskäl.
Jag försöker följa originalbilens dimensioner och produkter så långt det är möjligt. Vissa saker blir bättre än std spec annars motsvarigt!
Bromspedalen bygger jag nog en ny i 355 stål, bra att detta går att få till.
Samma sak med kopplingspedalen.
Bromsarna är jag medveten om att jag kan få problem med om jag diemensionerar dom fel.
Jag har (som jag inte lagt upp bilder på än) 360mm skivor fram med 6kolvsok samt 330mm skivor bak med 6kolvsok. Handbromsen blir separat mekaniskt ok så som originalbilen har.
En original Lamborghini Diablo har 330mm fram samt 225mm bak. Dom som har lite koll på sina bilar uppgraderar till 18" fälgar och monterar 355mm fram och 285mm bak. Finns Brembo kit till detta!
Så jag tror inte jag är helt ute med bromsarna faktiskt. Hoppas inte det.
Bromsvåg är inte nått alternativ så länge jag inte kan ha servo. Det kan jag tyvärr inte ha av utrymmesskäl.
Jag försöker följa originalbilens dimensioner och produkter så långt det är möjligt. Vissa saker blir bättre än std spec annars motsvarigt!
Senast redigerad av Tommy Luhr den lör dec 05, 2015 12:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Lamborghini Diablo Replika
Skippa regulator till bakbromsarna annars och provkör, låser de inte bak så behövs den inte
Det är inget problem för dig men på tex en gti bil med lättad inredning (dvs inget som väger bak) så räcker inte alltid en regulator till.
Det är inget problem för dig men på tex en gti bil med lättad inredning (dvs inget som väger bak) så räcker inte alltid en regulator till.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Ja det är en bra idé Dennis. Har en enkel regulator med ratt på. Antar att man kan ställa den fullt öppet.
Blir mycket nytt nu med mittmotorbil. Det är mycket saker som inte blir lika som en vanlig bil.
Men det är nästan så här, ju svårare det är att bygga, desto roligare blir det.
Då får skallen bekänna färg
Blir mycket nytt nu med mittmotorbil. Det är mycket saker som inte blir lika som en vanlig bil.
Men det är nästan så här, ju svårare det är att bygga, desto roligare blir det.
Då får skallen bekänna färg
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Det låter som du är på rätt väg. Jag skulle fortfarande kämpa för att få in en våg om det går eftersom det gör bromssystemet enormt mycket mer flexibelt men utrymme är ju ofta ett problem. En variant är två "remote servo" som man då kan gömma undan nånstans där de får plats, de ger mer utrymme vid pedalstället men kräver ju ändå att man har någonstans att stoppa två burkar.
De mittmotorbilar jag besiktat som haft bromsproblem har oftast haft svårt att få tillräcklig bromsverkan bak, och man vill ju inte gärna ha en reducering på främre kretsen.
Gustaf
De mittmotorbilar jag besiktat som haft bromsproblem har oftast haft svårt att få tillräcklig bromsverkan bak, och man vill ju inte gärna ha en reducering på främre kretsen.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
lika bra att blåsa in lite bilder så jag kommer ikapp med dagens process.
Vi börjar närma oss och jag tror nog vi nästan kommer till dagens tillstånd.
Dags att hänga upp pedaler och rattstång provisoriskt.
För att kunna göra det så måste karossen vara ganska okej monterad.
Varför det? Jo för att instrumentpanelen skall bli i rätt höjd mot dörrar och framruta.
Bara att gjuta en andra instrumentpanel (den första är såld till Miami till en byggare).
Corvette c5 styrväxel med rattvinkelkännare, blir fin fin den.
Passar faktiskt enormt bra.
Chassit är byggt "hellre än bra" på saker som har blivit byggt på frihand av tidigare byggherre.
Svetsen denna människa har haft måste ha varit hans värsta fiende. Bara för mig att städa upp allt detta senare.
Instrumentpanel och rattstång provisoriskt ditsatta
Bonusbild på den "härliga" bakvagnen som satt på bilen. Här är det byggt som så som pratades på tidigare med fel dimensionerade bromsar.
Vi börjar närma oss och jag tror nog vi nästan kommer till dagens tillstånd.
Dags att hänga upp pedaler och rattstång provisoriskt.
För att kunna göra det så måste karossen vara ganska okej monterad.
Varför det? Jo för att instrumentpanelen skall bli i rätt höjd mot dörrar och framruta.
Bara att gjuta en andra instrumentpanel (den första är såld till Miami till en byggare).
Corvette c5 styrväxel med rattvinkelkännare, blir fin fin den.
Passar faktiskt enormt bra.
Chassit är byggt "hellre än bra" på saker som har blivit byggt på frihand av tidigare byggherre.
Svetsen denna människa har haft måste ha varit hans värsta fiende. Bara för mig att städa upp allt detta senare.
Instrumentpanel och rattstång provisoriskt ditsatta
Bonusbild på den "härliga" bakvagnen som satt på bilen. Här är det byggt som så som pratades på tidigare med fel dimensionerade bromsar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Gustaf! jag kan montera en sådan här rakt på bromsförstärkaren va?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bro ... nium-.html
tog bara en som exempel. Men den ser jag ut att få plats med.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bro ... nium-.html
tog bara en som exempel. Men den ser jag ut att få plats med.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Lamborghini Diablo Replika
En nackdel med regulator jämfört med bromsvåg är att regulatorn inte ändrar hela kurvan.
Om man ställer regulatorn så att bakhjulen inte låser på torr asfalt så är det inget som hindrar att de låser i vått.
Om man ställer regulatorn så att bakhjulen inte låser på torr asfalt så är det inget som hindrar att de låser i vått.
- GustafsMats
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
- Ort: Årsunda
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Var det inte krångel med bromsvåg till besiktning? Om en krets pajar har man då broms fortfarande på den andra?
Fränt bygge:)
Fränt bygge:)
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
270km/h average flying km
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
270km/h average flying km
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Lamborghini Diablo Replika
varför by byggt du inte hela ramen själv från botten? värkar inte finnas mycket kvar. eller om du fick den jättebilligt