Lamborghini Diablo Replika nytt material
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
GustafsMats: Bra reflektion, borde ju bli en aningens klurigt om en krets viker ja.
DreRacing: Jo med allt jag vet nu mot 2008 när jag köpte bilen. Så ja jag borde ha köpt en hög med rör.
Fast känslan av att vara mer klar än man är infinner sig med en färdig ram. Det driver på en bättre än en hög med rör skulle göra just nu.
DreRacing: Jo med allt jag vet nu mot 2008 när jag köpte bilen. Så ja jag borde ha köpt en hög med rör.
Fast känslan av att vara mer klar än man är infinner sig med en färdig ram. Det driver på en bättre än en hög med rör skulle göra just nu.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Lamborghini Diablo Replika
Det är ju oftast mentalt mycket lättare att bygga om något befintligt än vad det är att börja helt från noll även om det i slutändan innebär mer jobb
Sent from my LT26i using Tapatalk
Sent from my LT26i using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Ja, nästan den typen av bromsvåg brukar man kunna använda. Det man måste kolla eller fixa är att den är gjord för en rak tryckstång från servot, och inte en pedal bara.
Om vågen är korrekt konstruerad så ger den bromskraft även om en krets faller ur, eftersom balanspinnen "kantrar". Men man bör alltid testa det när man sätter ihop grejerna. Enklast är att bara lossa ena cylindern och låta den hänga löst, då ser man vad som händer.
Den bästa reduceringen för att funka i alla väglag är egentligen den retardationskännande varianten som Ford använde på Granada och Sierra, den stryper bromskraften bakåt om bilen bromsar in snabbt - är det halt med sämre grepp fram så släpper den på mer bromsverkan bak. En sådan kan man använda i kombination med bromsvåg om man vill. Men min erfarenhet är att en mittmotorbil är ganska konsekvent i sitt bromsbeteende, den flyttar inte så mycket vikt.
Gustaf
Om vågen är korrekt konstruerad så ger den bromskraft även om en krets faller ur, eftersom balanspinnen "kantrar". Men man bör alltid testa det när man sätter ihop grejerna. Enklast är att bara lossa ena cylindern och låta den hänga löst, då ser man vad som händer.
Den bästa reduceringen för att funka i alla väglag är egentligen den retardationskännande varianten som Ford använde på Granada och Sierra, den stryper bromskraften bakåt om bilen bromsar in snabbt - är det halt med sämre grepp fram så släpper den på mer bromsverkan bak. En sådan kan man använda i kombination med bromsvåg om man vill. Men min erfarenhet är att en mittmotorbil är ganska konsekvent i sitt bromsbeteende, den flyttar inte så mycket vikt.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Lamborghini Diablo Replika
öldrickaren på sista bilden har jag festat med i Markaryd ett par ggr svårt att hitta en gladare människa
hälsa Johan om du ser han.
Fredrik Salomonsson
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Fredrik, jag skall hälsa Johan
Angående bromsvåg skall det gå att montera utan bekymmer i efterhand faktiskt.
Min bromsförstärkare är byggd på ett sådant vis att jag kommer behöva styra upp utgående axel i lagring. Detta medför att jag kan använda bromsvåg.
Tillverkade pedaler igår och monterade bromsförstärkaren i torpedväggen. Tog en hel dag det, ändå på slutet bråka det med fästet för damasken till rattaxeln som går mellan koppling och bromspedal. Då kändes det som projektet aldrig skulle bli klart.
Bara göra om!
Mer uppdatering på g!!!
Angående bromsvåg skall det gå att montera utan bekymmer i efterhand faktiskt.
Min bromsförstärkare är byggd på ett sådant vis att jag kommer behöva styra upp utgående axel i lagring. Detta medför att jag kan använda bromsvåg.
Tillverkade pedaler igår och monterade bromsförstärkaren i torpedväggen. Tog en hel dag det, ändå på slutet bråka det med fästet för damasken till rattaxeln som går mellan koppling och bromspedal. Då kändes det som projektet aldrig skulle bli klart.
Bara göra om!
Mer uppdatering på g!!!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Kör en sista uppdatering så är jag ikapp i nutid!
Vet inte om jag lagt upp denna förut, isåfall åker dom med i farten bildern.
Inredning provisoriskt
Corvette styrväxel i inpassningsskedet
Donatorbil på diverse detaljer
Har fälgarna uppe för granskning och drömmar. Bak upphängningen är den gamla och skall flyttas ut minst 5 cm
Dörrsida under gjutning
Dörrsida klar
Temporärt upphängd huvudcylinder
kapat och bockat om std pedalen för att få bra position. Skall tillverkas en ny här
Vet inte om jag lagt upp denna förut, isåfall åker dom med i farten bildern.
Inredning provisoriskt
Corvette styrväxel i inpassningsskedet
Donatorbil på diverse detaljer
Har fälgarna uppe för granskning och drömmar. Bak upphängningen är den gamla och skall flyttas ut minst 5 cm
Dörrsida under gjutning
Dörrsida klar
Temporärt upphängd huvudcylinder
kapat och bockat om std pedalen för att få bra position. Skall tillverkas en ny här
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Lamborghini Diablo Replika
. Inget litet projekt du har styrt upp tommy, ser ut att bli riktigt grymt.
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Tack Mathias, det är en hel del pyssel ja:)
Pedaler...pedaler ...pedaler
10 timmar tog det att få fram dessa skapelser.
Testat 4 olika varianter, i med stol, provsitta, ur med stol.. osv osv
Det måste finnas pedalreserv så man inte bottnar pedalen i golvet. Då kommer pedalerna långt fram mot föraren. Inte bra. Det är redan en udda sittställning i denna låga bilen.
Rattstången och tätningen för rattstången måste gå fritt vid full pedalrörelse. Fötterna skall ha bra med plats vid snabba manövrar
Kapa kapa.. konstruera och vips har jag detta
Kopplingspedalen är gjord av rester från länkarmsbyggen i 25X3mm rör. Kan man ha ganska biffig koppling utan att armen går av.
Bromspedalen är ett bockat 10X30mm plattjärn. Den jäveln var inte lättsmidd.
Men blev klockrent. Nu är jag nöjd. Annat var det i söndags när jag åkte hem utan att ha lyckats med nått.
Så här blev övre fästet till hela pedal arrangemanvget. Stort styggt och stabilt
Pedaler...pedaler ...pedaler
10 timmar tog det att få fram dessa skapelser.
Testat 4 olika varianter, i med stol, provsitta, ur med stol.. osv osv
Det måste finnas pedalreserv så man inte bottnar pedalen i golvet. Då kommer pedalerna långt fram mot föraren. Inte bra. Det är redan en udda sittställning i denna låga bilen.
Rattstången och tätningen för rattstången måste gå fritt vid full pedalrörelse. Fötterna skall ha bra med plats vid snabba manövrar
Kapa kapa.. konstruera och vips har jag detta
Kopplingspedalen är gjord av rester från länkarmsbyggen i 25X3mm rör. Kan man ha ganska biffig koppling utan att armen går av.
Bromspedalen är ett bockat 10X30mm plattjärn. Den jäveln var inte lättsmidd.
Men blev klockrent. Nu är jag nöjd. Annat var det i söndags när jag åkte hem utan att ha lyckats med nått.
Så här blev övre fästet till hela pedal arrangemanvget. Stort styggt och stabilt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Har jobbat en del med projektet. Beställt delar och surfat runt efter info.
Man får forska ihjäl sig på vissa detaljer.
Ikväll fick jag mina Lamborghini/Ferrari handbromsok.
Saknade en glidbult i ena oket. Normala bilar kan kan köpa lite sådana saker till. Här finner jag knappt en sprängskiss på oken ens.
"Vanliga" Brembo prylar. Bara att leta i hyllan på Mekonomen det. Annars tillverka en bult. That's it.
Svetsat i pedaler och gjort rörelsereserven för pedalerna i golvet luftig och fin.
Pedalernas fotplattor kommer nog med stor sannolikhet bytas ut
Handbromsok och rejäla bussningar till bakvagnsupphängningen
bakskiva- wp racing ok som speedparts har hunnit med och fräsa logga i, wp racing skiva 330x30mm, Diablo handbromsok och Ferrari bakre uprights
Man får forska ihjäl sig på vissa detaljer.
Ikväll fick jag mina Lamborghini/Ferrari handbromsok.
Saknade en glidbult i ena oket. Normala bilar kan kan köpa lite sådana saker till. Här finner jag knappt en sprängskiss på oken ens.
"Vanliga" Brembo prylar. Bara att leta i hyllan på Mekonomen det. Annars tillverka en bult. That's it.
Svetsat i pedaler och gjort rörelsereserven för pedalerna i golvet luftig och fin.
Pedalernas fotplattor kommer nog med stor sannolikhet bytas ut
Handbromsok och rejäla bussningar till bakvagnsupphängningen
bakskiva- wp racing ok som speedparts har hunnit med och fräsa logga i, wp racing skiva 330x30mm, Diablo handbromsok och Ferrari bakre uprights
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Lamborghini Diablo Replika
jag har 2 sånna ok fast från en Dodge viper, ser identiska ut
Hade ja veta du leta, har du fått köpa mina.
//Robban
Hade ja veta du leta, har du fått köpa mina.
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Ja dom verkar sitta lite överallt dessa oken. Söker man på nummret på dom verkar det även som vissa Porsche modeller har dom.
Dom klarar tjocka skivor och det är ju bra:) Tror inte oken är direkt svårsålda om du får tag på någon som har liknande projekt. Finns ju några till här på sävar!
Dom klarar tjocka skivor och det är ju bra:) Tror inte oken är direkt svårsålda om du får tag på någon som har liknande projekt. Finns ju några till här på sävar!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Har suttit med solidworks och nött för att lära mig ytterliggare ett ritprogram. Allt detta för att kunna simulera cambergain på bakvagnen. Det är inget snabbt projekt. Fick tag på en a-arms calculator på nätet. Länkar den senare. Kunde fixa allt jag ville veta direkt. Åkte ut till bilen och smällde ihop lite testprylar. Och det resulterade i 0.9 grad cambergain på 60mm slag på hjulet. Sfro förespråkar 1grad på 60mm. Detta är inte jättelätt att få till vill jag lova. Men nu funkar det. Bilder kommer
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
slänger in länken här. Var en bra sak att ha tillgång till.
http://www.racingaspirations.com/apps/s ... calculator
http://www.racingaspirations.com/apps/s ... calculator
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Lamborghini Diablo Replika
Det kunde jag skickat över om jag vetat, CAD är onödigt jobbigt .
Lås dig inte vid ett visst exakt cambergainmått, mer eller mindre cambergain ger olika för och nackdelar.
Lås dig inte vid ett visst exakt cambergainmått, mer eller mindre cambergain ger olika för och nackdelar.
Re: Lamborghini Diablo Replika
Får man drista sig till att fråga vad ramen väger...den ser ju inte direkt lätt ut..?