Lamborghini Diablo Replika nytt material

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Cassius »

Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Motor finnes:) En del av er är inne på rätt spår :)
Kommer uppdatering ikväll skulle jag gissa på :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av fugazi »

Jag gissar på att det finns ledtrådar i den här tråden:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=84538

Intressant bygge! :thumbright:
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av W108 »

Det här är häftigt, faktiskt mycket häftigare att komma få följa ditt bygge än vad det skulle vara att se den äkta förlagan monteras.

Många många trådar här är så sjukt läsvärda, och här är nu ännu en... :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Haft lite dåligt med tid att uppdatera tråden. Men borde se om jag kan göra ett ryck senare ikväll. Har ju mer att visa :)
Fugazi: Du har kanske lite rätt:)
W108: Som jag förstår det på dom som lyckats bygga en egen replika. I början är man så noga med att det inte skall synas att det är en replika. Allt skall vara helt std, utseende hjul inredning osv. Det konceptet kanske dom orkar hålla. Men det verkar som dom flesta är mer stolta över bilen för att det just är en hemmabyggd replika än en spegling av ett original som man inte hade råd att köpa.
Jag tror att detta bygget kommer bli så kul, jag skall försöka jämna eller förbättra prestandan mot en originalbil.
Skall bli kul att dela projektet med er. Många smarta människor som kan hejda mig på mina utsvävningar:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Slänger in lite bilder där jag testar karossen på chassiet innan bilbygget börjar.

Hjulen sitter inte bra i hjulhuset bak då karossen inte passar helt hundra på chassit.
Testar lite nya fälgar, dom gamla Diablo fälgarna är till salu ifall någon känner sig manad!

Annars är det ju alltid kul att få sammanföra två stora byggstenar och se att det passar hyfsat.

Bild
Bild
Bild

Här syns rutramen som var byggd till karossen som satt på chassit när jag köpte den, det är helt fel byggt innan.
Nya karossen är helt måttriktig med Diablon. Även bromsar och styrning är i dagsläget inte riktigt aktuella som på bilden.
Bild
Bild
instrumentpanelen gjuten och testas
Bild
Bild

Här är det lite mer godis om man är Lamborghini nörd. Diablo 6.0 stötfångare med nya Rohana 20" fälgar.
Här sticker konceptet lite från std men det är bara fälgar som inte blir std på utsidan.
På bilden saknas 6.0 framsärmarna, dom skall skarvas in efter första sfro då detta inte är prio just nu.
Bild

Den uppmärksamme ser här att ramen har antagit en mer rostbrun kulör. Var tvungen att förvara den i ett kallförråd ett tag och det var inget smart drag.
Det kommer bläster och lackering fixa i framtiden!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Cassius »

Nu syns det lite tydligare att du har en del pill att göra med ramen.. :)

Hur är tanken med takdelen av ramen? Hade jag varit du hade jag nog kapat bort alltihop och sedan tålmodigt bockat in riktiga burrör som följer karossen så nära det bara går för att sednare klä in dessa så det inte syns att det är en bur där. Ökar ju säkerheten en hel del :) (Så är tanken att jag själv ska göra med mitt GT40 projekt)

Tänker du förlänga hela ramen, eller flyttar du bara bak hjulupphängningarna? Känns som att du borde kunna få ganska mycke mer kupeutrymme än vad du har just nu om du flyttar hela motorpaketet bakåt, fast det kanske var byggt för V8 från början bara? (utrymmesmässigt alltså)

Något jag själv funderat mycke kring när det gäller liknande byggen är ju att man gärna vill lyckas trolla fram bagageutrymmen så man kan åka på längre turer med sin supersportbil, så just jag i alla fall har nördat ner mig i att försöka hitta utrymmen som inte finns för att kunna ha mindre väskor och dyligt undanstoppade. Då är en större kupe fin att hitta :) Själv hoppas jag kunna få ett utrymme bakom stolarna som går komma åt och ställa in en ryggsäck eller liknande i :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har redan gjort ny förstärkning till rutramen.
Det blir inte på det starkaste viset med tanke på om man ligger upp och ner vad avser rutramen. Dock kommer jag försöka bocka till en båge bakom huvudena. Så det blir lite cab stuk på säkerheten. Detta är ingen skön kompromiss jag velat ta tyvärr. Men det är dåligt med sitthöjd i bilen, taket är bara 90 cm brett och där inne skall man få hyfsat plats. Jag hade ingen annan utväg än att gjuta in ett skelett i karossen. Detta skelettet agerar även fästpunkter på många viktiga ställen ihop med ramen.

Tyvärr är det en del jobb med ramen/chassit. Det är inte så mycket fel som bilderna visar. Efter testat och kapat och måttat så skall bakhjulen 4 cm bakåt. Detta gynnar min motor och växellåds kombo. Då får jag 4cm till att använda.

Jag har tänkt samma tanke som dig vad gäller utrymmen för just användning av bilen och resor som kräver att man har med sig vissa saker.
Fram är det ju ett litet krypin att ha saker i. bakom stolarna på Diablon original är det förvaring, där blir det nog motorstyrning och övrig elektronik på ena sidan. Eventuellt monterar jag detta i kardantunneln och använder stolsutrymmena till just utrymme.
Jag tar bort airbagen och gör ett handsfack där, sedan är det ett fack för småsaker i kardantunneln. Men sen är det slut på utrymmen.
Takbox kanske är ett alternativ för semesterresor :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av fugazi »

Dragkrok???
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Nicke H »

Fyfan vad spännande det ska bli att följa detta! Såna här byggen är stenhårda! :D
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Love »

Nu när du lärt dig plasta så kan du ju plasta en smäcker strömlinjeformad takbox! ;) ;)

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Den dagen jag på allvar kan fundera på takbox är ju en underbar dag:) Det innebär att bilen är klar och fungerar!
Har förberett en ny uppdatering. Håll utkik ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Johan_P »

Nu har du ju redan en form och färdig kaross men kom å tänka på dig om du ville ha en syster till bilen så har du chansen här. http://www.blocket.se/sodermanland/Lamb ... ?ca=12&w=3

:)
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Toni »

Enl. annonsen på Blocket:
20 papp för att HYRA formarna en månad... :shock: :shock: :shock:
Oj...
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lamborghini Diablo Replika

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja det är skapligt billigt det. Färdiga kit av dessa bilar börjar på 50 000 och uppåt beroende på vilka utföranden osv.
Sen kan man räkna på 5-7000:- på polyester och glasfibermatta samt runtom tillbehör.

Det är ganska lätt att förstöra formarna om man slarvar med släppmedel, så det är ju vågat att hyra ut dom.
Mina formar har klarat sig bra, är lite skavanker här och där, men bilen skall ju lackas så det är inte några problem.

Jobbigare om gelcoaten skall vara slutfinish som på båtar!

Tänkte passa på att slänga upp lite mer aktuella bilder!


Efter att ha insett att jag inte har plats och möjlighet att jobba med bilen hemma i verkstan, så får den byta garage.
Har hyrt in mig hos en polare som är lackerare och där kan vi stå och sniffa lösningsmedel tillsammans!
Bild
Framme
Bild

Här står jag som old days utan billyft och direkt några verktyg alls. Men här har vinkelslipen talat.
Rensar bort hela den gamla framvagns påhittet av förra ägaren!
Bild

Här har jag designat ett par klassiska justerbara fästen för länkarmar! detta är till övre a-armen
Bild

Livebild, ser inte ut som att det är nått värre själ i bitarna än tycker jag
Bild
framvagns delar igen med powerflex bussningar
Bild

Har fått hjälp av en kollega till mig som ritar en del framvagns och chassi prylar Scimec motor i norge!
Han har hjälpt mig att anpassa dit corvette c5 spindlar till befintligt chassi med hyfsat bra hjulvinklar direkt.
Här är jag på gång att tillverka mitt livs första länkarmar, fast stål som stål :)
Bild

System för att lyfta av karossen själv utan hjälp, i all sin enkelhet!
Bild

Här har jag börjat snitta upp ramen för att få in över länkarmsfästet, detta för att behålla rätt utväxling mellan under och övre bärarmen så att inte cambergain blir så våldsam.
Bild

En dag i svarven och jag har alla svetsändar och hylsor till länkarmarna
Bild

C5 spindeln med kulleds-svetsänden på
Bild

Första länkarmen som ser dagens ljus, glasblästrad. Ser målad ut, fast det är den inte
Bild

Här är formen på dom
Bild
Bild

Testar upphängningen
Bild

Ja det blev ju inte direkt skit bra till att börja med, för långt fram och för långt in. Ett mätfel har krypit in i ritningen.
Bara bygga nya länkar ( styrke kaffe x20 innan det utfördes).
Bild

För att se helhetsbilden och mäta hur nya länkarmar skall vara behöver jag få dit bromsskivan, upp och borra ny bultcirkel
Bild

Har för mig att jag förlängde länkarna 5cm och flyttade tillbaka allt 2,5cm i hjulhuset!
Bild
Bild

Här har jag för mig nya länkarmarna testas. Men här är 6.0 framskärm och stötfångare ditlagda
Bild

Här är det slut på att stå på knä, lånat en karossvagga av en kompis. Som vanligt gör vi det mesta utan direkt fancy verktyg.
Inte bra om det funnits skyddsombud här skulle jag tro :)
Bild

Här är en lite uppdatering till.

Börjar komma ikapp dagens läge med bygget!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar