Lamborghini Diablo Replika nytt material
Re: Lamborghini Diablo Replika
Skitkul tråd. Många bilder vill vi ha
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Lamborghini Diablo Replika
Du kämpar på bra. Lär hålla koll här i tråden[THUMBS UP SIGN]
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Det jobbigaste har hittills varit att ha en sorts byggplan utstakad. Vart börjar man, hur man inte bygger in sig i hörn som inte är så lätt att komma ut ur senare.
Hur karossen skall monteras och vilka höjder som är rätt. Var instrumentpanelen skall sitta i förhållande till pedaler/ sittposition/ rutram/dörrar och dörrsidor. För att veta det måste jag veta ungefär vart karossen skall sitta på chassi. Detta är fortfarande svävande och hoppas det löser sig.
Men jag får bygga lite så jag själv blir nöjd med. Vissa saker kan vara svårt att få till helt oem och vissa oem saker kan vara undermåliga att montera.
Just nu krämar jag på inför sfro1, bromsar, hjulupphängning, motor och låda skall vara bortemot klart då.
Efter Sfro1 så kan man ju bygga klart bilen, det skall bli kul.
Hur karossen skall monteras och vilka höjder som är rätt. Var instrumentpanelen skall sitta i förhållande till pedaler/ sittposition/ rutram/dörrar och dörrsidor. För att veta det måste jag veta ungefär vart karossen skall sitta på chassi. Detta är fortfarande svävande och hoppas det löser sig.
Men jag får bygga lite så jag själv blir nöjd med. Vissa saker kan vara svårt att få till helt oem och vissa oem saker kan vara undermåliga att montera.
Just nu krämar jag på inför sfro1, bromsar, hjulupphängning, motor och låda skall vara bortemot klart då.
Efter Sfro1 så kan man ju bygga klart bilen, det skall bli kul.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Lamborghini Diablo Replika
Skitcoolt projekt och en grym bil! Jag är lite avis..
Men som hjulupphängningsskadad man är så är det ajjabajja att bygga Chassie/hjulupphängningar med böjda rör. Det är bara amerikanerna som gör detta.. Mycket dåligt ur hållfastehetssynpunkt! dessutom kräver de böjda rören utrymme så att man kan få mindre svängradie.
Sen kan det vara bra att punkta och prova innan man helsvetsar, jag har gjort samma misstag hundra gånger och lärt mig att fan i mig konstruera "klart" innan man helsvetsar.
Mycket ballt i övrigt
Men som hjulupphängningsskadad man är så är det ajjabajja att bygga Chassie/hjulupphängningar med böjda rör. Det är bara amerikanerna som gör detta.. Mycket dåligt ur hållfastehetssynpunkt! dessutom kräver de böjda rören utrymme så att man kan få mindre svängradie.
Sen kan det vara bra att punkta och prova innan man helsvetsar, jag har gjort samma misstag hundra gånger och lärt mig att fan i mig konstruera "klart" innan man helsvetsar.
Mycket ballt i övrigt
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
ja jag vet att man vill se mycket rör genom hela triangeln på A armarna. Kommer få förstärka konstruktionen. Googlar man Lamborghini diablo/ murcilago control arm så är det ingen super ingengörskonst direkt original.
Övre A-armen kommer coiloverdämparen gå igenom så den måste vara bockad.
Nedre bärarmarna är bockade för att jag skall kunna justera armarna full längd i mina fästen.
Alla fästen i bilen är punktade hittils, vill upp med hela bilen i fyrhjulsmätaren och låsa alt på grönt innan jag bränner fast nått mer nu.
Det är jobbigt att göra fel
För styrutslagen går detta bra, hela hjulhuskonstruktionen säger stopp innan länkarmarna gör det tyvärr.
Men undre länkarna kan jag inte göra mer på än att förstärka tyvärr. Har ni några bra saker att tänka på när jag förstärker?
Det är detta som är grymt med byggtråd. Man kör fast i sitt eget tänk ibland och bra att få hjälp!
Övre A-armen kommer coiloverdämparen gå igenom så den måste vara bockad.
Nedre bärarmarna är bockade för att jag skall kunna justera armarna full längd i mina fästen.
Alla fästen i bilen är punktade hittils, vill upp med hela bilen i fyrhjulsmätaren och låsa alt på grönt innan jag bränner fast nått mer nu.
Det är jobbigt att göra fel
För styrutslagen går detta bra, hela hjulhuskonstruktionen säger stopp innan länkarmarna gör det tyvärr.
Men undre länkarna kan jag inte göra mer på än att förstärka tyvärr. Har ni några bra saker att tänka på när jag förstärker?
Det är detta som är grymt med byggtråd. Man kör fast i sitt eget tänk ibland och bra att få hjälp!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Vad har du för dimensioner i rören till bärarmarna?
Oftast funkar det bra att göra dem som "A" där den tvärgående pinnen sitter så nära infästningarna i ramen som möjligt. Sätter man också stötdämpare/fjäder så nära spindeln som möjligt så brukar man inte behöva förstärka själva bärarmen så mycket - om dimensionerna från början är lite tilltagna.
Gustaf
Oftast funkar det bra att göra dem som "A" där den tvärgående pinnen sitter så nära infästningarna i ramen som möjligt. Sätter man också stötdämpare/fjäder så nära spindeln som möjligt så brukar man inte behöva förstärka själva bärarmen så mycket - om dimensionerna från början är lite tilltagna.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Rören är 25X3mm sömlösa.
Coiloverdämparen kommer sitta nästan direkt på kulleden i länken.
Jag skall bygga in ett "A" förstärkning som du säger Gustaf, samt göra ytterliggare en snedsträva för att säkra upp samt göra en mötespunkt för ett airlift system som skall agera farthinder-hjälp (sitter så standard på dessa).
Satt och läste byggboken igår och det var ju bra att jag friskade upp minnet.
Var tänkt att ha bussningar på länkarmarna bak mot ramen sen uniballs ute vid uprightsen. Då var det inge vidare att ha m12 som jag tänkt ha.
Jag kör nog powerflex bak överallt och gör samma justersystem som jag har på länkarna fram inne vid ramen.
uprighten bak ser ut så här:
Coiloverdämparen kommer sitta nästan direkt på kulleden i länken.
Jag skall bygga in ett "A" förstärkning som du säger Gustaf, samt göra ytterliggare en snedsträva för att säkra upp samt göra en mötespunkt för ett airlift system som skall agera farthinder-hjälp (sitter så standard på dessa).
Satt och läste byggboken igår och det var ju bra att jag friskade upp minnet.
Var tänkt att ha bussningar på länkarmarna bak mot ramen sen uniballs ute vid uprightsen. Då var det inge vidare att ha m12 som jag tänkt ha.
Jag kör nog powerflex bak överallt och gör samma justersystem som jag har på länkarna fram inne vid ramen.
uprighten bak ser ut så här:
Senast redigerad av Tommy Luhr den tor dec 03, 2015 9:51 am, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Lamborghini Diablo Replika
Jo, det är ju bra om inte rören somnar....
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
HAHAHA, ja där ser man. ändrade snedsteget;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
OK. 25x3 mm behöver nog lite stöttning på en relativt tung och motorstark bil.
Vad är det för uprights?
Gustaf
Vad är det för uprights?
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Gustaf, jag skall förstärka rätt ordentligt. Kommer inte bli nån jagande på vikt på denna bilen så jag bygger hellre en eller två extra förstärkningar.
Det är Ferrari Mondial/Testarossa bakre uprights.
Ville inte bygga några egna och utbudet av färdiga lite stöddiga saker är inte så stort. En bekant till mig hade dessa och det vara bara att slå till!
Skall mäta cambergain med längderna på mina bärarmar som kommer bli. Övre fästena på uprightsen är välldigt långt offset mot undre!
Det är Ferrari Mondial/Testarossa bakre uprights.
Ville inte bygga några egna och utbudet av färdiga lite stöddiga saker är inte så stort. En bekant till mig hade dessa och det vara bara att slå till!
Skall mäta cambergain med längderna på mina bärarmar som kommer bli. Övre fästena på uprightsen är välldigt långt offset mot undre!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Lamborghini Diablo Replika
Intressant bygge att följa !
Det där med att mäta är svårt, när jag byggde om framvagnen på 635an fick jag redan på detta lilla projekt mät problem.
Det slutade med att jag köpte ett billigt laserpass på Biltema med prisma så man kunde få en linjelaser.
Jag monterade fast passet under bilen, så att linjen gick i bilens centrumlinje, både på underredet och mot golvet.
Det var till mycket hjälp att alltid ha samma linje att utgå ifrån hela tiden.
Det där med att mäta är svårt, när jag byggde om framvagnen på 635an fick jag redan på detta lilla projekt mät problem.
Det slutade med att jag köpte ett billigt laserpass på Biltema med prisma så man kunde få en linjelaser.
Jag monterade fast passet under bilen, så att linjen gick i bilens centrumlinje, både på underredet och mot golvet.
Det var till mycket hjälp att alltid ha samma linje att utgå ifrån hela tiden.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Det var en bra idé. Jag har använt sådant pass mycket vid olika byggen. Fast mitt pass står på en tripod och är mer för bygg.
Men bra tips. Det blir fort rörigt i skallen när man hela tiden skall vara 3 steg före samt veta vad man håller på med för stunden.
Man skulle ha spelat mer schack
Men bra tips. Det blir fort rörigt i skallen när man hela tiden skall vara 3 steg före samt veta vad man håller på med för stunden.
Man skulle ha spelat mer schack
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Lamborghini Diablo Replika
Nu kör jag en uppdatering till innan dagen tar fart på allvar! Fredagspuls
Här på bilden har jag vart och hämtat den stora karossformen.
Tanken med det är att lägga tillbaka karossen i formen, sedan bygga in rör och rutramsfärstärkningar.
Detta för att ha något att svetsa fästen i till chassi och stabilisera upp formen på karossen så den inte ändrar form under all mek.
Så här ser chassit ut just nu i denna processen. Det tidigare taket är bortkapat och lite småsaker som inte passar min kaross.
Eftersom jag visste att jag skulle byta framskärmar till nyare så plastade jag lite lite fram på karossen.
Tyvärr hade jag missbedömt rutramen så jag lägger på förstärkning här.
Jag har gjutit allt med en öppen polyester utan wax. Detta underlättar vid kompleteringsgjutning.
Hela karossen är förstärkt med denna distansmatta. Honeycomb coremat
Här har jag börjat med ramen runt i taket. Använder gamla chassi delar som tyngder så taket ligger stumt i formen.
Var en viss tendens till att det blev lite luft emellan annars!
Så ser skelettet ut
låser hela ramen med glasfiberspackel. Detta är stöttorna bak runt motorutrymmet. Här vet jag itne riktigt vart jag behöver komma åt och svetsa, så jag fäster upp den lite enkelt bara
Mera glasfiberspackel
Här har jag börjat spackal fram "headlinern" Detta för att innertaket skall kläs direkt på glasfibern. Takhöjden är lite begränsad för stora utsvävningar här.
Sen så har jag sett att dettta verkar vara ett bra alternativ att få lite extra höjd på.
Efter att ha funderat länge på vad som skulle kunna hända om olyckan är framme och man hamnar på taket med bilen.
Om man inte har andra problem än just spräckt glasfiber som petar en i ögonen. Då kom jag lå att jag skulle låsa ett lager armidväv i taket på bilen.
Köpte även kolfiber för senare bruk
finspacklar upp lite på formerna innan lag lägger i Armiden
Nu ligger väven i som en skyddande mödomshinna
Här är formerna klara på innertaket. Bara klä det med mjuk skumgummi sen den slutgiltiga inrednings materialet.
Här har jag boxat in övrehjulupphängningen med en ram runt innre A-arms fästet
testhänger en coilover i gamla coiloverfästet
Här på bilden har jag vart och hämtat den stora karossformen.
Tanken med det är att lägga tillbaka karossen i formen, sedan bygga in rör och rutramsfärstärkningar.
Detta för att ha något att svetsa fästen i till chassi och stabilisera upp formen på karossen så den inte ändrar form under all mek.
Så här ser chassit ut just nu i denna processen. Det tidigare taket är bortkapat och lite småsaker som inte passar min kaross.
Eftersom jag visste att jag skulle byta framskärmar till nyare så plastade jag lite lite fram på karossen.
Tyvärr hade jag missbedömt rutramen så jag lägger på förstärkning här.
Jag har gjutit allt med en öppen polyester utan wax. Detta underlättar vid kompleteringsgjutning.
Hela karossen är förstärkt med denna distansmatta. Honeycomb coremat
Här har jag börjat med ramen runt i taket. Använder gamla chassi delar som tyngder så taket ligger stumt i formen.
Var en viss tendens till att det blev lite luft emellan annars!
Så ser skelettet ut
låser hela ramen med glasfiberspackel. Detta är stöttorna bak runt motorutrymmet. Här vet jag itne riktigt vart jag behöver komma åt och svetsa, så jag fäster upp den lite enkelt bara
Mera glasfiberspackel
Här har jag börjat spackal fram "headlinern" Detta för att innertaket skall kläs direkt på glasfibern. Takhöjden är lite begränsad för stora utsvävningar här.
Sen så har jag sett att dettta verkar vara ett bra alternativ att få lite extra höjd på.
Efter att ha funderat länge på vad som skulle kunna hända om olyckan är framme och man hamnar på taket med bilen.
Om man inte har andra problem än just spräckt glasfiber som petar en i ögonen. Då kom jag lå att jag skulle låsa ett lager armidväv i taket på bilen.
Köpte även kolfiber för senare bruk
finspacklar upp lite på formerna innan lag lägger i Armiden
Nu ligger väven i som en skyddande mödomshinna
Här är formerna klara på innertaket. Bara klä det med mjuk skumgummi sen den slutgiltiga inrednings materialet.
Här har jag boxat in övrehjulupphängningen med en ram runt innre A-arms fästet
testhänger en coilover i gamla coiloverfästet
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169