Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jul 17, 2018 4:19 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 430 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 08, 2017 5:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 297
Ort: Österlen/Skåne
Jäkla kul projekt av det lite mer annorlunda slaget! :D

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 08, 2017 5:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1414
Ort: Vällingby
F__n va jag gillar grenrören... skulle man ju vilja ha bara för att det ser bra ut i bokhyllan liksom! 8)

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 08, 2017 5:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Vilken underbar motor!

Vad kommer krängarna från för bil? Hela den konstruktionen ser mysko ut, särskilt fram.

Mvh

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 08, 2017 9:01 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5494
Ort: Arvika
Det är volvo krängare från 940. Bak justerbara. Fram låsta än så länge. Men kommer klura ut hur jag kan justera hårdheten.

Vart ser det klurigt ut? Ifall jag kan bygga bättre?

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 08, 2017 10:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2081
Ort: Luleå
Jag hade flyttat ut fästena mera, typ vart de sitter original. Blir nog knepig brytning på dom som du har det nu?
Bak såg det väl rätt logiskt ut :)

/R

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 08, 2017 10:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5494
Ort: Arvika
ja det har jag inte tänkt på. Ser inget vidare ut på bilden.

Skall se om jag kan göra en ändring på detta, rörelsen blir inte axiellt vriden.

Bra att ni är vakna. Jag hade 100% focus på att få den att gå fritt från allt som skulle fjädra fram.

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 9:27 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Utväxlingen fram måste vara runt 0.3-1 medan samma krängare fäst i ett mc p ben blir nästan 1-1.

Kanske blir bättre utväxling om man fäster i den övre kortare bärarmen?

Bak ser bra ut men med så långa armar så blir den inte så vridstyv.

Mvh

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 1:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm
Inlägg: 220
Är väldigt sällan inne och tittar på detta forum längre. Men detta var ju ett kul bygge :-)

Såg ditt val av spjäll. att tänka på är att du måste ha tomgångsmotor ihop med det spjället även fast det är e-gas.
Det är lite dumt på det sättet.
BMW har så orginal på dessa motorer. Då det inte går att få till en fin övergång mellan gas och tomgång annars.
Ville bara tipsa om det. :-)

_________________
http://www.facebook.com/WiellsS2
http://www.garaget.org/?car=78099


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 4:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5494
Ort: Arvika
Dennis om du orkar kan du utveckla detta lite. Jag var tänkt att ta detta allt eftersom jag märker att nån del inte hänger med ute på vägen. Men kan jag rätta nått direkt är jag gärna framme och gör om.
Wiell: Jag har nog tänkt mig köra utan tomgångsmotor. Skall försöka få sprutet att kontrollera detta bra.
Grundtomgången blir manuellt justerad sen kommer egas modulerna bara kompensera för tomgången.

Men det blir vi ju varse om snart:)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 4:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm
Inlägg: 220
wiell skrev:
Är väldigt sällan inne och tittar på detta forum längre. Men detta var ju ett kul bygge :-)

Såg ditt val av spjäll. att tänka på är att du måste ha tomgångsmotor ihop med det spjället även fast det är e-gas.
Det är lite dumt på det sättet.
BMW har så orginal på dessa motorer. Då det inte går att få till en fin övergång mellan gas och tomgång annars.
Ville bara tipsa om det. :-)


Det är utväxlingen som blir på de första procenten som gör att det blir lite bökigt. Finns en anledning varför BMW kör med tomgångsmotor. ;-)
Men nu är du medveten om det när du sitter och gnuggar de grå. :-)

_________________
http://www.facebook.com/WiellsS2
http://www.garaget.org/?car=78099


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 4:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5494
Ort: Arvika
Hoppas jag klarar mappa bort problemet, men gör jag inte det så får jag tänka på vanlig ventil jag med.

Kom på en annan variant där vag använder en underlig form i spjället dom första mm öppning.
Den använder dom högst troligt för att sortera ut stora spjälla förmåga att gå från off till on.

Bra input här, skall se hur detta slutar då!

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 8:25 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
När krängaren sitter på en Volvo fram och den fjädrar in 10mm vid hjulet så blir det 10mm vid krängaren med.

När din fjädrar 10mm så blir det nog runt 3mm vid krängaren och eftersom den troligen kommer kränga en tredjedel mot en Volvo så kommer den inte vridas mycket.
Dock har du betydligt mindre vikt fram.

Övre bäraren är kortare och rör sig mer så det blir lite bättre att fästa i den.

Bak har krängaren långa hävarmar som lätt vrider krängaren utan att stoppa så mycket krängning.

Jag tror du gör rätt i att få ut bilen på vägen och sen tänka på krängaren osv. Det är omöjligt att säga hur hårda krängaren man ska ha innan man räknat på hela chassiet så du behöver inte göra dem justerbara fram då maxläget troligen är för mjukt både fram och bak om fjädrarna är någorlunda rätt.

När man räknar på chassiet så väljer man fjädrar och krängaren som ger den balans man vill ha (tex. ganska neutralstyrd) och sen använder man ställbara krängare för att smidigt justera balansen utan att behöva byta fjädrar som innebär fjäderköp, inställning av höjd och cornerweight.

Mvh

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 9:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2081
Ort: Luleå
Jag tror inte det är riktigt 1:1 på volvon då den ändå sitter en bit in på länkarmen men jag förstår
poängen.

Volvo 960 MK1 har samma mått förutom att den är avsevärt grövre. Det kan ju hjäpa endel om du inte
vill bygga om allt. Den ska finnas i 24 & 25mm har jag för mig. 940ins är väl 19 eller 21 va?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 10:34 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Aha, 99% av bilarna nuförtiden har ett stag upp till fjäderbenet, har ingen bra koll på äldre Volvo.

Då kan det bli rätt lämpligt med tanke på den minskade vikten fram.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 10, 2017 7:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
Gällande tomgång så tror jag man kan justera lite med tändläget med vilket borde hjälpa till med att få bukt på orolighter. Även spridare kan påverka snabbare spridare hjälper till mycket här nere. Tror personligen att det blir möjligt att få den att gå helt ok utan en till ventil.

Jag hoppas på det då jag själv tänkte testa liknande setup på nästa projekt utan tomgångsventil och köra e-gas istället

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 430 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010