Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Efter åratal av läsning och farligt fluktbeteende har jag tröttnat på att trycka näsan mot ”fönsterrutan” till olika trådar på forumet om alla andras projekt och tänkt väcka liv i en Volvo 162 som har stått i 25 år och försöka få ut den på landsvägen igen.
För ett antal år sen var bilen en myggnysning från att köras till skroten då jag helt hade glömt bort att den existerade och själv var jag ganska less på allt plus att bilen var i mina ögon värd 0 och bara skit, men efter en lång övertalning från min bror vandrade den runt tills den ställdes in i sitt nuvarande näste.
Tyvärr är jag inte riktigt "bekväm" med hur forumet fungerar med bilder och text (drupalsnubbe) , så jag får ödmjukast att återkomma när jag blir lite varmare i kläderna
Gaston
- Bilagor
-
- högersida.jpg (121.99 KiB) Visad 1496 gånger
-
- huv.jpg (207.75 KiB) Visad 1496 gånger
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Det vaknar en viss skam när jag ser gjutjärnssexan och allt damm och den flottiga motorn hintar om att bilen stod ganska lågt i rang på slutet.
Kompet är nog 9-10kg (kan det stämma?) i den här lilla smidiga jungfrun.
Antar att man bör byta till härdade ventilsäten (heter det så?) med all sprit som finns idag.
Misstänker att jag får rådfråga forumet om vad som är bäst.
Ju mer jag tänker tillbaka på B30 och stötstänger desto mer motvilja känner jag, men det är trots allt en viss charm över de här gamla ”bojsänkena” och med lite andningshjälp och MS2extra kanske det går att få en anständig prestandakurva.
Jag har för mig att den är borrad till 92mm med planad topp plus att det ska sitta en D-kam i den, men är tveksam om det är mer än 44-35 ventiler.Kompet är nog 9-10kg (kan det stämma?) i den här lilla smidiga jungfrun.
Antar att man bör byta till härdade ventilsäten (heter det så?) med all sprit som finns idag.
Misstänker att jag får rådfråga forumet om vad som är bäst.
Ju mer jag tänker tillbaka på B30 och stötstänger desto mer motvilja känner jag, men det är trots allt en viss charm över de här gamla ”bojsänkena” och med lite andningshjälp och MS2extra kanske det går att få en anständig prestandakurva.
Senast redigerad av fulsnut den sön feb 13, 2022 5:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
När jag tittar in i ”kuppen” väcks den där ångesten över alla idéer jag hade (som jag antagligen fortfarande har) och lägger märke till den förlängda spaken, en kvarleva från slutet av 1980-talet då jag skulle ha lång spak, Michail Gorbatjov var Generalsekreterare och Berlinmuren föll.
Att den inte sticker upp mer är nog för att växellådsbussningen är kass och den var har jag för mig kass redan för 25 år sen av all olja.
När jag köpte bilen 1985 var det rattautomat , men rattstången är från en nyare bil så spåren efter den är borta.
Det är över 35 år sen, jag är äldre och har väl önskat jag vore visare Öppnar handsfacket och ser...
Knutsson 1001, en klassiker av rang redo att ge full av kraft på…
2x2watt och i STEREO
Ingen har snott ”stereon” och jag känner faktiskt en doft av Greve Hamilton när jag ser paketet.
Mössen har också sett paketet och deras närvaro på stolsdynan ger en hint om att dom kanske har ”rökt på”
Att den inte sticker upp mer är nog för att växellådsbussningen är kass och den var har jag för mig kass redan för 25 år sen av all olja.
När jag köpte bilen 1985 var det rattautomat , men rattstången är från en nyare bil så spåren efter den är borta.
Det är över 35 år sen, jag är äldre och har väl önskat jag vore visare Öppnar handsfacket och ser...
Knutsson 1001, en klassiker av rang redo att ge full av kraft på…
2x2watt och i STEREO
Ingen har snott ”stereon” och jag känner faktiskt en doft av Greve Hamilton när jag ser paketet.
Mössen har också sett paketet och deras närvaro på stolsdynan ger en hint om att dom kanske har ”rökt på”
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Grant’s finest scotch Whiskey,
Flaskan bakom förarstolen är något av ett mysterium då jag p.g.a. en? ungdomsfylla på just sån här smörja inte klarar att ens känna doften av whisky, än mindre öl och varför flaskan ligger här inlindad i vaxat!! papper kan jag just nu inte förklara.
Biltemapåsen ser ganska ny ut, men jag vet inte hur deras design har förändrats, men är tveksam ifall den är 25 år.
Flaskan bakom förarstolen är något av ett mysterium då jag p.g.a. en? ungdomsfylla på just sån här smörja inte klarar att ens känna doften av whisky, än mindre öl och varför flaskan ligger här inlindad i vaxat!! papper kan jag just nu inte förklara.
Biltemapåsen ser ganska ny ut, men jag vet inte hur deras design har förändrats, men är tveksam ifall den är 25 år.
- Bilagor
-
- whiskey.jpg (201.62 KiB) Visad 1483 gånger
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Den fungera efter alla år trots törnrosasömnen, men stötstångsmotorer är inte min starka sida då jag mest sysslat med Mercor, Fordar, Volvo B17-B23 och diverse marina motorer (ohc), så alla tips mottages med glädje om hur man kan få fart på ”skönheten”.
Om jag inte minns helt fel så är det inte bara glykol i motorn utan en hel del fläderextrakt (ni vet sånt man gör fläderdricka av) efter att jag tog fel dunk en kväll (det fanns ett bryggeri i närheten).
Fläderdoften är tung och direkt kvalmig ifall smörjan kokar och det gör bilar aldrig någonsin,
men det här är mystiskt för hälsokostindustrin tjänar pengar på smörjan då den ska motverka förkylningar och andra infektioner, så bilen kan användas när den är ”färdig” för att stötta miljöpartiet inför valet 2022!! Konstantsprutet som man kan skönja i fonden är ett riktigt monster av installation och jag skrattar faktiskt över vad extremt oseriöst det är med tanke på att det är Montezumas hämnd av skitsprut, men känslan av nostalgi över allt dårskap som jag har producerat på bilen är en livsresa som återupplevs igen när jag rotar i alla skrymslen.
Insuget med trippelspjäll är ett hopkok som vanligt och jag undrade faktiskt varför det saknades två spjäll, men när vi skulle baxa in den senast var det tejp och avloppsrör som gällde så att motorn gick
Om jag inte minns helt fel så är det inte bara glykol i motorn utan en hel del fläderextrakt (ni vet sånt man gör fläderdricka av) efter att jag tog fel dunk en kväll (det fanns ett bryggeri i närheten).
Fläderdoften är tung och direkt kvalmig ifall smörjan kokar och det gör bilar aldrig någonsin,
men det här är mystiskt för hälsokostindustrin tjänar pengar på smörjan då den ska motverka förkylningar och andra infektioner, så bilen kan användas när den är ”färdig” för att stötta miljöpartiet inför valet 2022!! Konstantsprutet som man kan skönja i fonden är ett riktigt monster av installation och jag skrattar faktiskt över vad extremt oseriöst det är med tanke på att det är Montezumas hämnd av skitsprut, men känslan av nostalgi över allt dårskap som jag har producerat på bilen är en livsresa som återupplevs igen när jag rotar i alla skrymslen.
Insuget med trippelspjäll är ett hopkok som vanligt och jag undrade faktiskt varför det saknades två spjäll, men när vi skulle baxa in den senast var det tejp och avloppsrör som gällde så att motorn gick
Senast redigerad av fulsnut den sön feb 13, 2022 5:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Ska kasta mig på bromsoken härnäst, men bara utseendet på oken ger en hint om att de har sett sina bästa dagar.
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Hittade lite bilder som visar hur bilen ser från sidan.
Tyvärr är det lite mörkt vid höger bakskärm, men trots skärmkantsbyte är det väldigt få sjunkningar, har för mig att jag tennspacklade skarvarna, men kan minnas fel
Bakaxeln är 1031 med 3:31, men tyvärr utan diffbroms då jag lyckades kasta fel axel (med diffbromsen) i skrotcontainern
Ser inte så illa ut med tanke på att den skarvades ihop för drygt 30 år sen.
Tyvärr är det lite mörkt vid höger bakskärm, men trots skärmkantsbyte är det väldigt få sjunkningar, har för mig att jag tennspacklade skarvarna, men kan minnas fel
Bakaxeln är 1031 med 3:31, men tyvärr utan diffbroms då jag lyckades kasta fel axel (med diffbromsen) i skrotcontainern
Ser inte så illa ut med tanke på att den skarvades ihop för drygt 30 år sen.
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Fett med en 162, en turbo på den där så
Var/hur på karossen är skarven gjord mer exakt?
Var/hur på karossen är skarven gjord mer exakt?
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Steve!
Bra fråga, det pinsamma är att jag faktiskt inte kommer ihåg riktigt hur jag skarvade karossen bakom stolarna då orsaken var en älgkrock plus att det är 31 års sen i år
Fram är den skarvad i torpedväggen under instrumentbrädan, så inga takstolpar är kapade.
Hela projektet gjordes på 12 dagar så det var lite stressigt (semester i 2v).
Tyvärr kan jag säga av det jag kommer ihåg att kardantunneln är kapad rakt av och inte förskjuten i snittet.
Ändå är inga balkar kapade utan dessa är intakta!!
Jag får ta det med någon på SFRO hur och om det går att rätta till "misstagen".
Annars får jag bita i det sura äpplet om det inte går att besikta bilen i framtiden
Apropå turbo hade jag en TO4E ett tag med tvivelaktig framgång i en tidigare motor som vevstaken gick av på utan intercooler.
Gaston
Bra fråga, det pinsamma är att jag faktiskt inte kommer ihåg riktigt hur jag skarvade karossen bakom stolarna då orsaken var en älgkrock plus att det är 31 års sen i år
Fram är den skarvad i torpedväggen under instrumentbrädan, så inga takstolpar är kapade.
Hela projektet gjordes på 12 dagar så det var lite stressigt (semester i 2v).
Tyvärr kan jag säga av det jag kommer ihåg att kardantunneln är kapad rakt av och inte förskjuten i snittet.
Ändå är inga balkar kapade utan dessa är intakta!!
Jag får ta det med någon på SFRO hur och om det går att rätta till "misstagen".
Annars får jag bita i det sura äpplet om det inte går att besikta bilen i framtiden
Apropå turbo hade jag en TO4E ett tag med tvivelaktig framgång i en tidigare motor som vevstaken gick av på utan intercooler.
Gaston
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Det skulle tekniskt sett bli fint med plats för turbon framför motorn då jag tänkte sätta kylaren bak (hade det på en 242), men Jimmys framgångsrika skuffmontering ger en sån där obehaglig klåda varenda gång jag tänker på hans bygge att jag faktiskt tänker idésnylta praktiskt taget rakt av.
Kudos!!
Grenrören är idag 34mm invändigt så det borde rimligtvis räcka med dubbla (isolerade) rör till turbon och det fina i kråksången är då kan jag dra rören som på original 164 med skillnaden att det blir dubbla rör hela vägen till turboflänsen.
Har jag fel så kom med förslag, men bara att flytta vikt från front till skuff är bara det en vinst.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Kul tråd
Så den blev aldrig besiktad i detta utförande?
Skulle nästan tro att ingen skulle märka något idag om du bara besiktade som vanligt men om så blir det ju kanske extra trögjobbat.....
Så den blev aldrig besiktad i detta utförande?
Skulle nästan tro att ingen skulle märka något idag om du bara besiktade som vanligt men om så blir det ju kanske extra trögjobbat.....
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
På 1990- talet var ju 164:orna ganska vanliga så det var inga problem att köpa en "ny" som var besiktad, men en en sista kväll blev det direkt pinsamt när en polis först tog ett varv runt bilen (som var spegelblank) och frågade om den var till salu och han fattade inte att det saknades två dörrar.
Den bytte mirakulöst färg enligt bilregistret till vinröd från blå, vit, gul, beige grön och slutligen gul innan det blev stående, men den strategin är ju ganska frekvent hos vanliga "Svenssons".
Jag tänkte faktiskt bara åka in och besikta den som den är (eller morsan som är över 80 får göra det) och det är väl orsaken att jag håller på med originaloken för att den ska vara så diskret som möjlig och om den går igenom är det grillfest, annars får jag ta den långa vägen...
Problemet är den fruktansvärda fläderdoften från kylaren (och hela kylsystemet), den är otroligt dålig och jag tror inte jag klarar av att åka omkring i en bil som luktar Reeperbahn, men den ser väldigt gammal och hederlig ut
Gaston
Den bytte mirakulöst färg enligt bilregistret till vinröd från blå, vit, gul, beige grön och slutligen gul innan det blev stående, men den strategin är ju ganska frekvent hos vanliga "Svenssons".
Jag tänkte faktiskt bara åka in och besikta den som den är (eller morsan som är över 80 får göra det) och det är väl orsaken att jag håller på med originaloken för att den ska vara så diskret som möjlig och om den går igenom är det grillfest, annars får jag ta den långa vägen...
Problemet är den fruktansvärda fläderdoften från kylaren (och hela kylsystemet), den är otroligt dålig och jag tror inte jag klarar av att åka omkring i en bil som luktar Reeperbahn, men den ser väldigt gammal och hederlig ut
Gaston
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Riktigt roligt projekt!
Det blir lite roligare linjer med 2-dörrars.
/Peter
Det blir lite roligare linjer med 2-dörrars.
/Peter
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Tack så mycket
Erkänner att jag tycker att 4 dörrars 164 ser ganska tråkig ut
Följer ditt projekt med gapande mun faktiskt, trodde aldrig att det gick att fräsa balkarna som du har gjort, men jag hade tack och lov fel
Erkänner att jag tycker att 4 dörrars 164 ser ganska tråkig ut
Följer ditt projekt med gapande mun faktiskt, trodde aldrig att det gick att fräsa balkarna som du har gjort, men jag hade tack och lov fel
Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk
Fy fn!
Det är tur att man inte är präst med tanke på alla fula tankar man tänkt.
Förr i tiden (under generation Professor Balthazar) brukade vi pressa ur kolvarna ur bromsoken med fettspruta och jag hade totalt glömt bort hur mycket jag avskyr fett, så jag tog den hederliga sprutan (som var tom) och fyllde på med hederligt saltvattenresistent SL-HT 750 som jag hade lite kvar av och resten är något jag kanske skrattar åt om 20 år.
Visserligen fick jag ur skiten, men får man luft i oket åt vilket håll flyger "fettkluten" när kolven hoppar ur...??
Alltså, den cykelturen hem var inte frän, men det var omöjligt att tappa mössan då fettet klibbade fast i ALLT...
Annars var faktiskt oken helt okej och med lite hening, nya packningar och färg så duger dessa för besiktningen. Det ena oket var guldfärgat för många år sen (fast det inte syns), ungefär som Brembo-oken på den undre bilden och dessa kostar typ bara 1500:-st, så vi får se vilken typ av ok som kommer att användas.
Ett aber är hur man kopplar volvos tvåkretssystem med Brembo-oken, kanske har någon på forumet nått förslag.
Det är tur att man inte är präst med tanke på alla fula tankar man tänkt.
Förr i tiden (under generation Professor Balthazar) brukade vi pressa ur kolvarna ur bromsoken med fettspruta och jag hade totalt glömt bort hur mycket jag avskyr fett, så jag tog den hederliga sprutan (som var tom) och fyllde på med hederligt saltvattenresistent SL-HT 750 som jag hade lite kvar av och resten är något jag kanske skrattar åt om 20 år.
Visserligen fick jag ur skiten, men får man luft i oket åt vilket håll flyger "fettkluten" när kolven hoppar ur...??
Alltså, den cykelturen hem var inte frän, men det var omöjligt att tappa mössan då fettet klibbade fast i ALLT...
Annars var faktiskt oken helt okej och med lite hening, nya packningar och färg så duger dessa för besiktningen. Det ena oket var guldfärgat för många år sen (fast det inte syns), ungefär som Brembo-oken på den undre bilden och dessa kostar typ bara 1500:-st, så vi får se vilken typ av ok som kommer att användas.
Ett aber är hur man kopplar volvos tvåkretssystem med Brembo-oken, kanske har någon på forumet nått förslag.