Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jul 20, 2018 6:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 194 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Författare Meddelande
InläggPostat: sön mar 12, 2017 12:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Inlägg: 388
Ort: Malmö
Sålänge momentstaget är längre lr samma som bakre infästningen av den undre "bärarmen" så ska det vara ok som jag läste mig till när jag byggde

_________________
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 12, 2017 1:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Ja för jag tänker mig om bygger infästning så den hamnar på tvär balken. Men tror folk det funkar o blir godkänt av sfro? Vill slippa bygga om senare:-S

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 13, 2017 8:56 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2465
Ort: Skellefteå
En kort momentarm ger (riskerar att ge) kraftigare chassireaktion dvs den kan göra att bakvagnen reagerar på gaspådrag mer. En längre arm är att rekommendera men det går inte att säga om det blir godkänt eller underkänt i förväg, det beror ju på hur bilen fungerar.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 13, 2017 9:14 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Okej jo men tänker lite om jag ska ha längre blir jag tvungen o kapa i tvärbalken. Känns att det är styvare om Kan ha den hel. Hur hade du gjort då? Jo svårt o säga men menar drygt o kapa senare :-/

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 13, 2017 12:37 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2465
Ort: Skellefteå
Jag vet faktiskt inte hur jag hade gjort.

Mina grundråd brukar vara att det är bättre att bygga så rätt som möjligt på en gång, det är oftast enklare än att behöva bygga om senare. Men man får värdera riskerna mot varandra, det är inte alltid så enkelt.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 13, 2017 2:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Jo det vill man ju göra o slippa ombyggnad. Lite svårt för en när man ny på bygga sånt här. Sen inte direkt finns någon grund regel. Men sen är kanske vem som bygg bes bygget med? känns som kan man hålla tvärbalken hel o rak så måste man känna på i styvheten i bilen med. Alla tips mottages ;-)

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 13, 2017 10:05 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2465
Ort: Skellefteå
Tyvärr är det ju så här det är att bygga bil. Det är lätt att "tänka fel" i början och så får man problem senare, de flesta av oss som gjort det har ställts inför samma dilemma. Dessutom är alla bilar kompromisser.

Tittar man på bilderna ser du ut att ha valt en ramstruktur som är väldigt lågt ned i bilen (eller så sitter hjulupphängningarna högt) vilket gör att tvärbalken går under kardanen. Balken sitter också ganska långt bak på grund av bilens naturliga form.

Att flytta tvärbalken framåt innebär en massa jobb och den kan bara komma fram "en balkdimension" om den ska hålla ihop kickupen så jag skulle nog inte gå på den linjen. Man skulle kunna överväga en svängd momentarm för att lägga infästningen en bit framför balken. Svängen behövs troligen för att det ska gå fritt vid utfjädring.

Men då är frågan också hur mycket plats du har framåt, innan du börjar inkräkta på stolarnas utrymme?

Ibland får man helt enkelt chansa på en kompromiss så man får ihop bilen överhuvudtaget...

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 14, 2017 5:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Ja alltså balkar längs golvet är ju satta så passar till golvet och tvärbalken hamnar där den hamnar. Ja alltså jag har ju inte jätte mycket plats som du ser. Sen ska man ha att jag vill ha tillbaka baksätet med. Men är det något dom knakar ner på bygg bes eller blir inte för man kör bil? För lite om skulle göra någon form av frigång på tvärbalken.

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 18, 2017 8:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Tänkte kolla lite vad folk tror ;-) fundera lite på hur infästning i karossen. Många har byggt på bmw stag med två bussningar. Men tänker lite om man gör ett eget stag där bussningar sitter vridna 90grader från varandra. Då kan ju det röras sig på båda hållen lättare. Eller tänker jag fel :-S

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 18, 2017 10:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1243
Ort: Varberg
Bygg med BMW staget istället. Det blir en förslitningsdel, finns ingen anledning att bygga in mer speciallösningar än man måste om man har tänkt använda bilen.
Kommer inte röra sig lättare heller, jag har använt den delen till min bakaxel och man hade nog kunnat ha den till ett offroadbygge istället, man har väldigt stor rörlighet utan att det kärvar. Man får tänka på vad man ska åstadkomma, du vill förhindra att momentarmen rör sig lodrätt, men vill kunna ha rörelse vågrätt (framåt & bakåt) samt att bakaxeln ska kunna kränga. Rörelsen framåt/bakåt genom hela fjädringsvägen motsvarar inte många millimeter i rörelse på leden.

Keep it simple :thumbright:

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 18, 2017 10:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Okej tänker lite när axlen vrider sig alltså lyfter i en sida. Ja jag har kollat på bmw staget. Får beställa ett från klracing billigast där ;-)

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 18, 2017 11:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1243
Ort: Varberg
Japp, det är det jag menar med krängning på axeln.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 19, 2017 7:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Varit lite dött här :) men jag bygger för fullt.. Men hur ska man lösa det med lägga upp bilder nu då :?

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 21, 2018 8:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 194 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010