Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2019 :) hjälp!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av Stefan Lindh »

Sålänge momentstaget är längre lr samma som bakre infästningen av den undre "bärarmen" så ska det vara ok som jag läste mig till när jag byggde
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av Vr6_mannen »

Ja för jag tänker mig om bygger infästning så den hamnar på tvär balken. Men tror folk det funkar o blir godkänt av sfro? Vill slippa bygga om senare:-S
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av therealpinto »

En kort momentarm ger (riskerar att ge) kraftigare chassireaktion dvs den kan göra att bakvagnen reagerar på gaspådrag mer. En längre arm är att rekommendera men det går inte att säga om det blir godkänt eller underkänt i förväg, det beror ju på hur bilen fungerar.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av Vr6_mannen »

Okej jo men tänker lite om jag ska ha längre blir jag tvungen o kapa i tvärbalken. Känns att det är styvare om Kan ha den hel. Hur hade du gjort då? Jo svårt o säga men menar drygt o kapa senare :-/
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av therealpinto »

Jag vet faktiskt inte hur jag hade gjort.

Mina grundråd brukar vara att det är bättre att bygga så rätt som möjligt på en gång, det är oftast enklare än att behöva bygga om senare. Men man får värdera riskerna mot varandra, det är inte alltid så enkelt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av Vr6_mannen »

Jo det vill man ju göra o slippa ombyggnad. Lite svårt för en när man ny på bygga sånt här. Sen inte direkt finns någon grund regel. Men sen är kanske vem som bygg bes bygget med? känns som kan man hålla tvärbalken hel o rak så måste man känna på i styvheten i bilen med. Alla tips mottages ;-)
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av therealpinto »

Tyvärr är det ju så här det är att bygga bil. Det är lätt att "tänka fel" i början och så får man problem senare, de flesta av oss som gjort det har ställts inför samma dilemma. Dessutom är alla bilar kompromisser.

Tittar man på bilderna ser du ut att ha valt en ramstruktur som är väldigt lågt ned i bilen (eller så sitter hjulupphängningarna högt) vilket gör att tvärbalken går under kardanen. Balken sitter också ganska långt bak på grund av bilens naturliga form.

Att flytta tvärbalken framåt innebär en massa jobb och den kan bara komma fram "en balkdimension" om den ska hålla ihop kickupen så jag skulle nog inte gå på den linjen. Man skulle kunna överväga en svängd momentarm för att lägga infästningen en bit framför balken. Svängen behövs troligen för att det ska gå fritt vid utfjädring.

Men då är frågan också hur mycket plats du har framåt, innan du börjar inkräkta på stolarnas utrymme?

Ibland får man helt enkelt chansa på en kompromiss så man får ihop bilen överhuvudtaget...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av Vr6_mannen »

Ja alltså balkar längs golvet är ju satta så passar till golvet och tvärbalken hamnar där den hamnar. Ja alltså jag har ju inte jätte mycket plats som du ser. Sen ska man ha att jag vill ha tillbaka baksätet med. Men är det något dom knakar ner på bygg bes eller blir inte för man kör bil? För lite om skulle göra någon form av frigång på tvärbalken.
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av Vr6_mannen »

Tänkte kolla lite vad folk tror ;-) fundera lite på hur infästning i karossen. Många har byggt på bmw stag med två bussningar. Men tänker lite om man gör ett eget stag där bussningar sitter vridna 90grader från varandra. Då kan ju det röras sig på båda hållen lättare. Eller tänker jag fel :-S
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av David Herbertsson »

Bygg med BMW staget istället. Det blir en förslitningsdel, finns ingen anledning att bygga in mer speciallösningar än man måste om man har tänkt använda bilen.
Kommer inte röra sig lättare heller, jag har använt den delen till min bakaxel och man hade nog kunnat ha den till ett offroadbygge istället, man har väldigt stor rörlighet utan att det kärvar. Man får tänka på vad man ska åstadkomma, du vill förhindra att momentarmen rör sig lodrätt, men vill kunna ha rörelse vågrätt (framåt & bakåt) samt att bakaxeln ska kunna kränga. Rörelsen framåt/bakåt genom hela fjädringsvägen motsvarar inte många millimeter i rörelse på leden.

Keep it simple :thumbright:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av Vr6_mannen »

Okej tänker lite när axlen vrider sig alltså lyfter i en sida. Ja jag har kollat på bmw staget. Får beställa ett från klracing billigast där ;-)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av David Herbertsson »

Japp, det är det jag menar med krängning på axeln.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av Vr6_mannen »

Varit lite dött här :) men jag bygger för fullt.. Men hur ska man lösa det med lägga upp bilder nu då :?
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av Vr6_mannen »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Inlägg av Vr6_mannen »

Har hänt lite med bilen :) mycket små delar o saker som tar massa tid :) In o följ bygget på facebook med :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar