Sida 13 av 14

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: sön mar 12, 2017 12:48 pm
av Stefan Lindh
Sålänge momentstaget är längre lr samma som bakre infästningen av den undre "bärarmen" så ska det vara ok som jag läste mig till när jag byggde

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: sön mar 12, 2017 1:07 pm
av Vr6_mannen
Ja för jag tänker mig om bygger infästning så den hamnar på tvär balken. Men tror folk det funkar o blir godkänt av sfro? Vill slippa bygga om senare:-S

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: mån mar 13, 2017 8:56 am
av therealpinto
En kort momentarm ger (riskerar att ge) kraftigare chassireaktion dvs den kan göra att bakvagnen reagerar på gaspådrag mer. En längre arm är att rekommendera men det går inte att säga om det blir godkänt eller underkänt i förväg, det beror ju på hur bilen fungerar.

Gustaf

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: mån mar 13, 2017 9:14 am
av Vr6_mannen
Okej jo men tänker lite om jag ska ha längre blir jag tvungen o kapa i tvärbalken. Känns att det är styvare om Kan ha den hel. Hur hade du gjort då? Jo svårt o säga men menar drygt o kapa senare :-/

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: mån mar 13, 2017 12:37 pm
av therealpinto
Jag vet faktiskt inte hur jag hade gjort.

Mina grundråd brukar vara att det är bättre att bygga så rätt som möjligt på en gång, det är oftast enklare än att behöva bygga om senare. Men man får värdera riskerna mot varandra, det är inte alltid så enkelt.

Gustaf

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: mån mar 13, 2017 2:35 pm
av Vr6_mannen
Jo det vill man ju göra o slippa ombyggnad. Lite svårt för en när man ny på bygga sånt här. Sen inte direkt finns någon grund regel. Men sen är kanske vem som bygg bes bygget med? känns som kan man hålla tvärbalken hel o rak så måste man känna på i styvheten i bilen med. Alla tips mottages ;-)

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: mån mar 13, 2017 10:05 pm
av therealpinto
Tyvärr är det ju så här det är att bygga bil. Det är lätt att "tänka fel" i början och så får man problem senare, de flesta av oss som gjort det har ställts inför samma dilemma. Dessutom är alla bilar kompromisser.

Tittar man på bilderna ser du ut att ha valt en ramstruktur som är väldigt lågt ned i bilen (eller så sitter hjulupphängningarna högt) vilket gör att tvärbalken går under kardanen. Balken sitter också ganska långt bak på grund av bilens naturliga form.

Att flytta tvärbalken framåt innebär en massa jobb och den kan bara komma fram "en balkdimension" om den ska hålla ihop kickupen så jag skulle nog inte gå på den linjen. Man skulle kunna överväga en svängd momentarm för att lägga infästningen en bit framför balken. Svängen behövs troligen för att det ska gå fritt vid utfjädring.

Men då är frågan också hur mycket plats du har framåt, innan du börjar inkräkta på stolarnas utrymme?

Ibland får man helt enkelt chansa på en kompromiss så man får ihop bilen överhuvudtaget...

Gustaf

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: tis mar 14, 2017 5:56 am
av Vr6_mannen
Ja alltså balkar längs golvet är ju satta så passar till golvet och tvärbalken hamnar där den hamnar. Ja alltså jag har ju inte jätte mycket plats som du ser. Sen ska man ha att jag vill ha tillbaka baksätet med. Men är det något dom knakar ner på bygg bes eller blir inte för man kör bil? För lite om skulle göra någon form av frigång på tvärbalken.

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: lör mar 18, 2017 8:01 am
av Vr6_mannen
Tänkte kolla lite vad folk tror ;-) fundera lite på hur infästning i karossen. Många har byggt på bmw stag med två bussningar. Men tänker lite om man gör ett eget stag där bussningar sitter vridna 90grader från varandra. Då kan ju det röras sig på båda hållen lättare. Eller tänker jag fel :-S

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: lör mar 18, 2017 10:41 am
av David Herbertsson
Bygg med BMW staget istället. Det blir en förslitningsdel, finns ingen anledning att bygga in mer speciallösningar än man måste om man har tänkt använda bilen.
Kommer inte röra sig lättare heller, jag har använt den delen till min bakaxel och man hade nog kunnat ha den till ett offroadbygge istället, man har väldigt stor rörlighet utan att det kärvar. Man får tänka på vad man ska åstadkomma, du vill förhindra att momentarmen rör sig lodrätt, men vill kunna ha rörelse vågrätt (framåt & bakåt) samt att bakaxeln ska kunna kränga. Rörelsen framåt/bakåt genom hela fjädringsvägen motsvarar inte många millimeter i rörelse på leden.

Keep it simple :thumbright:

/David

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: lör mar 18, 2017 10:46 am
av Vr6_mannen
Okej tänker lite när axlen vrider sig alltså lyfter i en sida. Ja jag har kollat på bmw staget. Får beställa ett från klracing billigast där ;-)

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: lör mar 18, 2017 11:25 am
av David Herbertsson
Japp, det är det jag menar med krängning på axeln.

/David

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: tis dec 19, 2017 7:40 pm
av Vr6_mannen
Varit lite dött här :) men jag bygger för fullt.. Men hur ska man lösa det med lägga upp bilder nu då :?

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: sön jan 21, 2018 8:27 pm
av Vr6_mannen
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Vw Golf Rwd bygge :) Bilsport Nr 17 :) 2017 :)

Postat: sön feb 03, 2019 8:20 pm
av Vr6_mannen
Har hänt lite med bilen :) mycket små delar o saker som tar massa tid :) In o följ bygget på facebook med :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild