Opel Rekord 8v turbo - Bakvagnsfunderingar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av Manfred »

Steve skrev:Några av bilderna funkar inte för mig

Ska se om jag kan fixa till det!

p.hedman skrev:Jag satt och blocka lite efter innanmäte till ford 9" men då såg jag en ford 8" kompl smal kanske något för dig.
https://www.blocket.se/kristianstad/Mot ... m?ca=6&w=3
det fanns en till också.
/Peter
Ja man skulle haft nån sån, funderar på att köpa en ford explorer 8.8 (tror jag?) På dom är diffhuset förskjutet i sidled så köper man en till kort drivaxel kan man korta ena axelröret så får man en smal axel som håller för billig peng!

Nu till det roliga, plockade ur diffen ur min andra rekord igår natt. Svetsade den och stoppade i den i bilen. Tar ner den från pallbockarna, startar, lägger i en växel. Släpper upp kopplingen och biljäveln driver inte framåt och det skramlar ur lådan.

Jag lyckades alltså rasa axel+låda första provturen med laddtryck. Totalt grovmappa då det just var första turen med laddtryck.


Nu till en fråga som jag hoppas få era råd om! Har två bmw lådor hemma, en från en e30 m20b20 och en från en e36 m50b20. Vilken av dom tål mest effekt? Och svetsa om svep eller adapterplatta? Jag ogillar att lämna iväg grejer så lutar mer åt adapterplatta
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av Manfred »

Glömt att länka till mitt instagramkonto: https://www.instagram.com/dalcar_garage/
Finns lite mer bilder där då det är så lätt att bara ladda upp direkt från luren
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av Manfred »

Turbohaveri! Muttern till impellern har helt sonika lossnat. Få se vad det blir av det här... Tråkigt på en ny turbo för nästan 10 lakan.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av p.hedman »

Går det inte att få på garantin ?
Eller köpte du den privat ?
Va det bara turbon eller har det dragit med sig motorn också ?
Om det är på avgas sidan så kanske det går att byta impellern !
/ Peter
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av Streetvw »

Såg på instagram att muttern hade inte lossnat helt utan bara gängat upp sig. Vad är det för skador? Om du har köpt turbon ny så ska garantin täcka detta. Allt går att lösa! Som man säger på andra sidan Atlanten "Just make it happen". Kriga på nu så att du kommer till Street Week. Jag ser fram emot att få se bilen.

/M
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av Manfred »

Det bör gå på garanti. Har pratat med speeding där jag köpt turbon och den ska skickas tillbaka dit! Bladen på kompressorimpellern är böjda och avgas har också skrapat mot huset. Borde vara lugnt med motorn.


Ja i värsta fall så blir det att renovera turbon! Nu fick jag iaf tid att dona och måla motorutrymmet så man får nånting gjort! Bur kommer ev nästa vecka också så det går nog framåt trots haverier!
Användarvisningsbild
gsi_dalarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:42 am

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av gsi_dalarna »

Yay!!!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av Streetvw »

Hur går det? Har det löst sig för dig? Själv så bävar jag för besiktningen för att få bilen gatlaglig.

/M
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av Manfred »

Streetvw skrev:Hur går det? Har det löst sig för dig? Själv så bävar jag för besiktningen för att få bilen gatlaglig.

/M

Inte hört något om turbon ännu men har en backup i värsta fall. Bur och volvoaxel i 4-länk byggs för fulla muggar just nu! Ska ladda upp lite bilder efter jobbet!
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av Manfred »

Bild

Bild

Bild
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av Streetvw »

Har du anmält dig till del 2? Anmälan stängde igår!!

/M
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av p.hedman »

Hur går det till street week ?
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av Streetvw »

Saxat från Streetweek.se

Det är en kombinerad biltävling och livsstilsevenemang som pågår under en högsommarvecka i juli.
Grunden i verksamheten är tävlingsförfarandet där deltagarna kör 200 meter med stillastående start på så kort tid som möjligt. Detta sker på fem olika banor där din snabbaste tid noteras.

Därefter skall deltagarna köra bilen för egen maskin till nästa tävlingsbana.
Något tävlingsförfarande på allmän väg finns inte utan all kraftmätning sker på de avlysta banorna där det finns gott om tid att ta sig de ca 25 mil som separerar banorna från varandra.

Deltagarna rapporterar från olika check points längst vägen där resan blir en del av tävlingsförfarandet.
Att ha den snabbaste bilen som samtidigt klarar av transportsträckorna blir en del av utmaningen i Street Week.
Snabbaste snittid från de fem banorna av de förare som även lyckas genomföra alla transporter vinner sin respektive klass.


/Markus
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av p.hedman »

Jag menade blir Manfred klar med Opeln till street week ?
/ Peter
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Opel Rekord 8v turbo -Streetweek 2017-

Inlägg av Manfred »

Tråkigt nog hann jag inte få ihop bilen. Har inte fått tillbaka bw turbon än så jag tappade suget lite. Min kinaturbo var väldigt glapp axiellt, så den tordes jag inte åka med. Sen har sprutet börjat krångla med uppkoppling till datorn. Har inte råd att få ihop bilen i det skick jag vill ha den.

Jag är strax klar med en 1031 och fyrlänk i bakvagn. Så blir det kardanringar och m90 kardan. Har en bmw låda av något slag hemma, ska man åka adapterplatta eller få den omsvetsad?



Jag tänker satsa på att få ihop den till EDPS i Mantorp om en månad!
Skriv svar