Opel Rekord 8v turbo - Bakvagnsfunderingar
Opel Rekord 8v turbo - Bakvagnsfunderingar
Tjena, tänkte starta en tråd om min Rekord 70a som skall få en b23 16v turbomotor
Bilen har stått i en lada sen tidigt 80tal och är relativt rostfri. Kanon kaross att bygga busbil av. Planen är att den ska byggas för raktframåka med lite sleeperstuk. Motorn blir en B23ET i botten med kolvar med frästa ventilurtag och 16v topp. Tanken är att den ska matas med en hx40 super och megasquirt.
Nog om det, nu kommer lite bilder på eländet.
På väg hem
Kolvar
Bygga motorfästen
Ena sidan
Andra sidan
I princip rostfri i bagaget och runt tanken
Bilen i helhet
Prio nr1 just nu är att bygga växellådsfäste och para ihop kardanen med volvolådan, kommer åka m45 till att börja med. Sen ska det dit en commodoreaxel bak och commodore ok/skivor fram så det blir fembultat.
Är lite av ett långtidsprojekt så kan hända att det dröjer mellan uppdateringarna
Ha det!
Bilen har stått i en lada sen tidigt 80tal och är relativt rostfri. Kanon kaross att bygga busbil av. Planen är att den ska byggas för raktframåka med lite sleeperstuk. Motorn blir en B23ET i botten med kolvar med frästa ventilurtag och 16v topp. Tanken är att den ska matas med en hx40 super och megasquirt.
Nog om det, nu kommer lite bilder på eländet.
På väg hem
Kolvar
Bygga motorfästen
Ena sidan
Andra sidan
I princip rostfri i bagaget och runt tanken
Bilen i helhet
Prio nr1 just nu är att bygga växellådsfäste och para ihop kardanen med volvolådan, kommer åka m45 till att börja med. Sen ska det dit en commodoreaxel bak och commodore ok/skivor fram så det blir fembultat.
Är lite av ett långtidsprojekt så kan hända att det dröjer mellan uppdateringarna
Ha det!
Senast redigerad av Manfred den mån jul 24, 2017 10:40 am, redigerad totalt 5 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Re: Opel Rekord 16v turbo
Tøft! Rekord C er ganske tøffe biler, og en sprek 16V Turbo gjør nok susen
Re: Opel Rekord 16v turbo
Byggt fäste för lådan och börjat måtta lite på kardanen idag. Tips för att skarva kardan uppskattas!
Volvokardan instoppad i opel org kardan. Få se hur jag löser det sen.
Fick lov att hänga på en 8v topp och turbo bara för att få lite inspiration
Allt för denna gång.
Volvokardan instoppad i opel org kardan. Få se hur jag löser det sen.
Fick lov att hänga på en 8v topp och turbo bara för att få lite inspiration
Allt för denna gång.
Re: Opel Rekord 16v turbo
WOW! That chassis looks very solid and rust free. Are you going to use original steering? It is damn slow
Re: Opel Rekord 16v turbo
About 16 turns from left to right, keme?
Den ser väldigt fråsch ut i plåten/chassit... med tanke på att det är en gammal Opel!
Den ser väldigt fråsch ut i plåten/chassit... med tanke på att det är en gammal Opel!
Re: Opel Rekord 16v turbo
Yes there's not much rust at all, it's been sitting in a barn since 1983. I was thinking about using the original steering att first and then change it later when everything else works. What steering are you using och yourse? Iv'e got a complete front suspension from a BMW e36 Im thinking of using.keme skrev:WOW! That chassis looks very solid and rust free. Are you going to use original steering? It is damn slow
Jodå den är väldigt fräsch, skönt att slippa laga rost det första man görfugazi skrev: About 16 turns from left to right, keme?
Den ser väldigt fråsch ut i plåten/chassit... med tanke på att det är en gammal Opel!
Re: Opel Rekord 16v turbo
Fick hem styrsystemet idag, ett ms1v3. Kommer köra separata spolar
Även förlängt kardanen, blir volvokardan hela vägen
Även förlängt kardanen, blir volvokardan hela vägen
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: Opel Rekord 16v turbo
Så ska man INTE skarva kardaner fick jag lära mig av han som kortade min. Polarens var gjord så, och det är stor chans att det drar sig någonstans när man skarvar. Bara ändarna som sågas loss och svetsas fast, inga skarvar mitt på, för att slippa potentiell huvudvärk.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Re: Opel Rekord 16v turbo
Jag har krympt i ett rör i den också. Om man ska göra som du menar lär man ju ha ett nytt kardanrör om man ska förlänga
Re: Opel Rekord 16v turbo
Ett tips sen med Commodoreaxel, så kan man använda Opelns lagerskålar på Volvons kors.
Allså själva korsen har samma diameter men yttermåttet är 27mm på Volvo och 29mm på Opel, men invändigt samma.
Allså själva korsen har samma diameter men yttermåttet är 27mm på Volvo och 29mm på Opel, men invändigt samma.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Rekord 16v turbo
Husse1 skrev:Ett tips sen med Commodoreaxel, så kan man använda Opelns lagerskålar på Volvons kors.
Allså själva korsen har samma diameter men yttermåttet är 27mm på Volvo och 29mm på Opel, men invändigt samma.
Faktiskt så jag gjort
Re: Opel Rekord 16v turbo
Du är inte intresserad av plenum Insuget i 5mm alu samt extraktor grenrör till 16v?
Re: Opel Rekord 16v turbo
fisken_ skrev:Du är inte intresserad av plenum Insuget i 5mm alu samt extraktor grenrör till 16v?
PM!
Re: Opel Rekord 16v turbo
Bestämde mig nu i dagarna att jag plockar i en b21et som jag har stående istället för b23an. Så kan man lära sig styrsystemet utan att vara rädd för att skrota några fina dyrare grejer.
Motorn kommer bestå av en renoverad b21et, en portad 530, k-kam, kina t70 turbo, 1260cc spridare och ms1v3.
Blir alltså 8v till att börja med, vill få ut bilen på vägarna så fort som möjligt. Så kan jag bygga ihop b23an under tiden.
Lite bilder då! Slängde ihop ett grenrör lite snabbt och köpt lite prylar
1260cc spridare och kina wg som jag fick göra diverse fix på för att få den funktionsduglig.
Slipade in ventilen, portade huset och fixade högre lyft
Grenrörsbygge
Sådär nånting
Brände ihop skiten
En sån här underlättar massor
Nästa steg är kylare och ic fästen samt downpipe/avgasrör. Ska göra ett ryck i helgen.
Ha det!
Motorn kommer bestå av en renoverad b21et, en portad 530, k-kam, kina t70 turbo, 1260cc spridare och ms1v3.
Blir alltså 8v till att börja med, vill få ut bilen på vägarna så fort som möjligt. Så kan jag bygga ihop b23an under tiden.
Lite bilder då! Slängde ihop ett grenrör lite snabbt och köpt lite prylar
1260cc spridare och kina wg som jag fick göra diverse fix på för att få den funktionsduglig.
Slipade in ventilen, portade huset och fixade högre lyft
Grenrörsbygge
Sådär nånting
Brände ihop skiten
En sån här underlättar massor
Nästa steg är kylare och ic fästen samt downpipe/avgasrör. Ska göra ett ryck i helgen.
Ha det!
Re: Opel Rekord 16v turbo
Fått lite gjort på bilen medans toppen är iväg på planing och sätesjobb, harvar vidare med elsystemet, byggt downpipe, byggt lite soppasystem, måttat in intercoolern och gjort lite diverse småfix med vajar och annat. Kopplade även upp MSet mot datorn för första gången idag och provade lite givare.
Org kopplingsvajer passade klockrent
Som gjort för m45, hastighetsmätarvajern passade också!
Ic, ska målas svart
Anslutningarna hamnar i hjulhusen under lyktbaljorna
Handlade kina-ptfe grejer och några kinapumpar
Svetsade AN anslutningar i tanken, som förövrigt måste vara bytt då den såg ut som ny invändigt!
Fattas bara en filterhållare
Smög på ett takräcke mes för skojs skull
Det var allt för mig den här gången.
Org kopplingsvajer passade klockrent
Som gjort för m45, hastighetsmätarvajern passade också!
Ic, ska målas svart
Anslutningarna hamnar i hjulhusen under lyktbaljorna
Handlade kina-ptfe grejer och några kinapumpar
Svetsade AN anslutningar i tanken, som förövrigt måste vara bytt då den såg ut som ny invändigt!
Fattas bara en filterhållare
Smög på ett takräcke mes för skojs skull
Det var allt för mig den här gången.