Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E låda
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
jag skall till biltema på onsdag, då skall jag se vad jag kan finna. Har dock ingen klar bild över hur det skall se ut. Original på dessa bilarna är det ganska rappligt med långa wirar som går i luften ut till oken osv. Kanske får bli nått liknande på denna tyvärr. Men det märks hur det blir.
Jag har provat att grejja lite i motorutrymmet med karossen på. Det är inte kul sen det blir fin lack på bilen. Man måste ligga långt ner. Med alla luckor på blir det inte mycket utrymme.
Sorts flipfunktion kanske inte vore dumt att få till
Jag har provat att grejja lite i motorutrymmet med karossen på. Det är inte kul sen det blir fin lack på bilen. Man måste ligga långt ner. Med alla luckor på blir det inte mycket utrymme.
Sorts flipfunktion kanske inte vore dumt att få till
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Snyggt och snabbt jobbat!
Hur högt (eller lågt) hamnar din växellåda jämfört med hjulcentrum?
Jag har, precis som man kunde förvänta sig, kommit fram till att Corvettens originalbakbrygga kommer att begränsa hur lågt jag kan sänka den...
Mvh
Magnus
Hur högt (eller lågt) hamnar din växellåda jämfört med hjulcentrum?
Jag har, precis som man kunde förvänta sig, kommit fram till att Corvettens originalbakbrygga kommer att begränsa hur lågt jag kan sänka den...
Mvh
Magnus
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Tack, Magnus ! Är inte hemma så jag kan mäta, men jag har klämt ner motor och låda så långt det går. Teoretiskt markfrigång under cockpit är 120 mm, samma nivå som tråget, och underkant låda vid drivaxelflänsarna är ca 140 mm från marken.
Mvh Pär
Mvh Pär
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Hej, har nu triangulerat färdigt och sprättade loss chassiet från jiggen för att helsvetsa runt om, pijjjoong sa det Men det hade dragit sig marginellt och symmetriskt varför det inte har någon betydelse. Chassiet vägde 118 kg som det ligger, trodde det skulle vara värre. Men det ska ju det dit en bur också, så det blir väl några kg till.
Så här blev det bak. Blir väldigt starkt. Lite säker på högra övre staget till torpeden. Med annat grenrör och större turbo kan det bli i vägen. Bara punktat det.
Fästena till bakre Tierods integrerade i motorfästet.
Började med coiloversen bak. 60 mm in och 60 mm ut från normalläget. Kopierade maghens nedre colioverfäste, men på bysmedsvis
Mvh Pär
Så här blev det bak. Blir väldigt starkt. Lite säker på högra övre staget till torpeden. Med annat grenrör och större turbo kan det bli i vägen. Bara punktat det.
Fästena till bakre Tierods integrerade i motorfästet.
Började med coiloversen bak. 60 mm in och 60 mm ut från normalläget. Kopierade maghens nedre colioverfäste, men på bysmedsvis
Mvh Pär
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Gjorde andra sidan bak. Här med fjädern på plats. Gjorde nedre infästningen asymmetrisk för att minska vinkeln på coiloversen så mycket som möjligt. Vinkeln blev helt ok.
Ökar inte heller så mycket vid nedfjädring pga att undre bärarmen är relativt lång.
Satte coiloversen så nära övre bärarmen som möjligt, för vinkelns skull.
Mvh Pär
Ökar inte heller så mycket vid nedfjädring pga att undre bärarmen är relativt lång.
Satte coiloversen så nära övre bärarmen som möjligt, för vinkelns skull.
Mvh Pär
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Fick dit de justerbara fästena på ena hjulupphängningen fram. Fästen :
Vinkeln blev helt ok även fram. Kör med samma dimension på dämpare som bak.
Här neutralläget, 120 -130 mm markfrigång, 60 mm ner och 60 mm upp, vilket gav ca 60- 70 mm i helt nedfjädrad och ca 180 mm utfjädrad markfrigång uppmätt.
Testade att hissa upp och ner utan fjäder och hade en helt neutral rörelse från botten och upp till ca 20-30 mm kvar av fjäderrörelsen då det blev lite cambergain.
Noll bumpster.
Mvh Pär
Vinkeln blev helt ok även fram. Kör med samma dimension på dämpare som bak.
Här neutralläget, 120 -130 mm markfrigång, 60 mm ner och 60 mm upp, vilket gav ca 60- 70 mm i helt nedfjädrad och ca 180 mm utfjädrad markfrigång uppmätt.
Testade att hissa upp och ner utan fjäder och hade en helt neutral rörelse från botten och upp till ca 20-30 mm kvar av fjäderrörelsen då det blev lite cambergain.
Noll bumpster.
Mvh Pär
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Gött, du ligger bra med i matchen. kör du motorn helt original med standard sprut nu i början?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Hej, Tommy. Flyter på bra, ser att det går bra för dig med
Kommer inte att köra med orginalsprut, vill inte begränsa mig framåt.
Tänkte vi skulle ta en diskussion kring min motor framöver
Mvh Pär
Kommer inte att köra med orginalsprut, vill inte begränsa mig framåt.
Tänkte vi skulle ta en diskussion kring min motor framöver
Mvh Pär
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
bygger man din motor fint får du bättre prestanda än vad jag får i min. Det kommer bli fint detta:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Tror det finns ett program från USA om Kit cars där man på m e m skoj jämför en äkta mot en liknande ni försöker bygga..
Inget höjdar program men lite kuligt om man inte har något annat för sig [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
Inget höjdar program men lite kuligt om man inte har något annat för sig [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Gick på discovery har jag för mig och hette nått med dreamcars har jag för mig.
Är det det jag tror så är det rena kalle anka programmet. Men jag har itne sett det och det hade vart kul och se.
Såg bara när inte en framskärm stämde riktigt, pappskivor som stöd och fyller med spackel. Good enough..
Är det det jag tror så är det rena kalle anka programmet. Men jag har itne sett det och det hade vart kul och se.
Såg bara när inte en framskärm stämde riktigt, pappskivor som stöd och fyller med spackel. Good enough..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Man kanske kan finna lite inspiration om man tittar . Men det har man ju iofs så det sprutar ur örona........än så länge i alla fall
Ja, Tommy, motorn är lite halvkul på det viset. Men det är väldigt synd på ljudet. Sången från en V12 är obeskrivlig. Där darrar jag lite av valet av motor.
Svetsade dit andra sidan fram och mixtrade ihop förstärkningar till övre coilover fäste fram och bak.
Satte dit alla hjul och lyfte ner chassiet på egna hjul för första gången. J...lar va låg den blir !!
Och lyfte i motorn.
Jaha, det var allt på denna bil innan jag får karossen. Nu ska Super V8:an göras klart och besiktas.
Tjenixen, Mvh Pär
Ja, Tommy, motorn är lite halvkul på det viset. Men det är väldigt synd på ljudet. Sången från en V12 är obeskrivlig. Där darrar jag lite av valet av motor.
Svetsade dit andra sidan fram och mixtrade ihop förstärkningar till övre coilover fäste fram och bak.
Satte dit alla hjul och lyfte ner chassiet på egna hjul för första gången. J...lar va låg den blir !!
Och lyfte i motorn.
Jaha, det var allt på denna bil innan jag får karossen. Nu ska Super V8:an göras klart och besiktas.
Tjenixen, Mvh Pär
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Det är jäkligt kul att kunna få följa två likadana byggen som inte görs likadant. hmm? Ni fattar hur jag menar.
Den här blir lika bra som den andra, ni får väl boka ett datum på Mantorp sen och avgöra vem som piskar vem
Den här blir lika bra som den andra, ni får väl boka ett datum på Mantorp sen och avgöra vem som piskar vem
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Håller med Man blir inspirerad och kan bolla olika lösningar, blir nog mycket av det när vi kommer till karosserna. Känns tryggt med Tommy med i båten
Sedan blir det sug V12 mot turbomatad rak femma på Mantorp, det ni !!
Mvh Pär
Sedan blir det sug V12 mot turbomatad rak femma på Mantorp, det ni !!
Mvh Pär
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Är det så att man redan nu behöver smyga sig på en uppsättning med slicks för att ha nån chans
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169