Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E låda

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av Performance_seeker »

steel skrev:Om nu inte ens SAAB´s tekniker kan få det rätt ( med beräkningsprogramvara ) hur ska då en glad amatör få till det ??? Tur att man inte är uppe i luften :hihi:
Vi får trösta oss med att styr- och reglersystemet i JAS är nog aaaaaningen mer komplicerat än våra grejor.... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av steel »

Ja, det är lite mer grejor som ska lira ihop på ett jaktplan :shock:

Hej, har nu börjat skruva ihop Super V:8 an Gör rent, byter bussningar och andra slitdelar och skruvar ihop. Lön för all möda med vinkelslip och svets.
Bild

Bild

Bild

Ena hjullagret var slut i hubben bak. Hittade två nya på EBAY för 1001 kr fritt hemma, kommer i slutet på maj. Hittade en tub med Autosol, polerade lite.

Bild

Lite imponerad av Corvettens grejor ändå. Är i princip bara lager, diff och bromsar som väger. Resten är aluminium och är relativt slimmat.

Mvh Pär

Fotnot : Har tagit bort antidive och antisquat på denna med. Lika långa bärarmar bak. Detta efter en lång diskussion på Locostsweden med en rad kunniga herrar :thumbright:
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av awes »

Performance_seeker skrev:
awes skrev:...Om man har ett system som tex svänger fort kommer stort I göra som Big Al säger att regleringen inte hinner med att ändra "riktning" när insignalen gör det (typ utsignalen är fortfarande på väg upp när insignalen har vänt och är på väg ner). Kallas "integration windup" om jag minns rätt. Så insignal och utsignal hamnar i ofas med varandra.
Ett exempel på där det hände var när första JAS planet wobblade av landningsbanan (ni minns kanske "fan fan fan")...
Ja, JAS är ett bra exempel, men jag tror störtningen på Långholmen är ett ännu bättre exempel...piloten skulle finjustera flygningen exakt och gjorde några snabba roderutslag och reglersystemet kom i ofas/självsvängning. Det är rätt förvånande att sånt inte var tillräckligt utprovat...det är ju grundläggande koll i reglerteknik och förstärkande system.
Det intressanta där är så fort piloten släpper spaken (skjuter ut sig) så rätar planet upp sig. Kolla på filmen. Så när planets styrsystem fick sköta sig själv så fixade det problemet.
Samma pilot båda gångerna.......
Anders
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av steel »

awes: kanske därför det satsas på drönare....

Plockat vidare med Super V8:an

Rattaxel:
Bild

Nya bromsar:
Bild

Bild
Notera att bärarmarna bak är lika långa, inge antisquat !!

Bild

Bakaxel monterad:

Bild

Och lillmotorn på plats :hihi:
Bild
Skriv svar