Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E låda

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E låda

Inlägg av steel »

Hej, har byggt några bilar varför det var dags för en utmaning. Blev inspirerad av Tommy Luhrs Diablo bygge, tyckte det var otroligt häftig. Kontakt togs med Tommy och karossfrågan var löst. Får tacka för trevlig garageträff Tommy !!

Började egentligen min bilbyggar bana med 4WD, kronan på verket blev denna Gråben :
Bild

Sedan blev det denna, Volvo vitmotor 170 hkr 16V med M90, tråd på Locostsweden:

Bild

Sedan några tappra försök med Cobra, först Roadster Cobra såldes snabbt:
Bild

Och sedan Autofab, men såldes även den. Kunde inte finna inspiration med färdiga Kit och andras ideer.
Byggde då istället denna:
Bild

Eget chassie, Volvo T4 -00 motor med Verdi stakar, Köhler kammar och 19T turbo, MS3 med MS3X. 960 Aisin automat styrd med paddlar. 1041 bakaxel osv. Väger knappt 800 kg.
Tråd på Locostsweden, kan tänka mig att sälja denna till förmån för Diablon.

Håller nu egentligen på med denna:
Bild
Bild

Super V8 med Corvette C4 axlar och Ford 4,6 liter Modular med Tremec låda. Måste göra klart denna egentligen innan Diablon får all uppmärksamhet. Men men...
Tråd på Locostsweden.

I alla fall har jag tänkt Corvette C5 axlar, hittade gemetrin på Suspension Analyzer 2.0 där jag tvättade bort Antidive och Antisquat men behöll övriga vinklar. Anledningen till detta är att denna bil blir en mittmotor och lättare än en C5 orginal. Dessutom är jag inspirerad av Göran Malmberg Zerocar.
Bild

Har caddat upp chassiet sporadiskt med infästningspunkter och huvudmått. Har en jigg där jag punktat fast bottendelen så att det blir rakt. Tillverkade även jiggar i trä för själva boxarna vid axelinfästningarna. Brotchar med vinkelslip, pust, ett kungarike för en rörlaser.
Bild

Har kickar fram och bak för att få rätt vinklar på bärarmarna då bilen blir väldigt låg.
Bild
Bild

Har triangulerat kardantunnel och sidor. Satte även 2mm plåt i torpeden. Slipper triangulera och det ska täckas ändå. Inte bästa lösning ur viktsynpunkt, men blir väldigt starkt.
Kommer att göra likadant fram.
Bild
Bild

Väldigt gott om plats jämfört med en 7:a.
Bild
Bild

Måste nu i med motorn (Audi AAN,2,2 liter 20V turbo) så jag ser hur det ska trianguleras bak. Väntar även på de justerbara fästena till hjulupphängningarna.

Karossen, titta och njut :lol:
Bild

Risk att denna tråd blir lite sporadisk ett tag då jag MÅSTE rycka tag i kroppen och göra klart Super V8:an, måste, måste......

Mvh Pär
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av Tommy Luhr »

Härligt att se att du fick upp en byggtråd!
chassit ser mycket bra ut. Den kardantunneln blir ganska stark den :)

Helsvetsat hjulupphäninginen på min idag, lite terapijobb!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2434
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Välkommen hit :!:
Vilka byggen :thumbright:
Längtar redan till nästa uppdatering :thumbright: :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av steel »

Jodå, Tommy, fick till det med bilderna efter konsultation med min son 8)
Tack, kardan tunneln blev bra. Ovärderligt att få mäta lite på din kaross och chassie. Den är 250 mm hög och 200 mm bred. Höjde även sidorna, mycket starkare.

Terapijobb är bra Tommy !! Lugnar sinnet.

Tack, NXJ !

Lyckades finta bort HSB idag, så det blev lite tid iaf.
Gjorde klart framflyglarna med 2mm plåt. Tycker det tar upp krafterna bra nu med både sidostycken och kardan. Fattas bara trianguleringarna för coilovers och bärarmar fram.
Bild

Bild

Bild

Kunde inte låta bli att lyfta i motorn. Tycke det var gott om plats innan... Hela paketet vägde f.ö. 255 kg. Tror det går att få ihop trianguleringen med själva motorfästena.
Bild

Bild

Mvh Pär
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av maghen »

Mycket trevligt att se!
:thumbright:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av Tommy Luhr »

Bygg inte för långt bakom lådan. All efter lådslut hamnar i stötfångaren. Men det beror ju lite på vart i bilen lådan hamnar. Eftersom vi har samma låda och kaross så är det samma axelavstånd på lådan och slut på karossen. Dvs hjulhus och växellåda hamnar ganska så lika i linje mellan våra bilar. Det är inte mycket bakåt att gå på.

Jag tycker du är modig som bränner ihop chassit med dom måtten du har bara:)
Bygg det lågbyggt fram vid hjulhusen, det är där det syr ihop mycket på en plats i dessa bilar.
Bak får man in allt möjligt.

Hur bred är c5 fram? och bak givetvis. Tror min är 1850 bred i ytterkant på hjul.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av steel »

Tack, maghen !

Tommy, jag känner mig lite modig faktiskt. Jag törs inte bygga mer nu, förutom motorfästen och sedan punkta upp hjulupphängningarna.
Enligt måttena jag tog på ditt chassie och kaross samt konsultation av Naerc ritningarna ska jag vara innanför karossen än så länge :whistle:
Bakåt ser det ut som på bild:
Bild

Har några cm tillgodo.

Har tillverkat motorfästen och triangulerat vidare. Ett väldigt kapande och slipande.
Bild

Bild

Bild

Bild

Ska nu börja med lite fästen till hjulupphängningarna.

Mvh Pär
MHP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons feb 24, 2016 9:48 am
Ort: EDSBYN

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av MHP »

Ännu ett galet bygge, :)
kommer att följas :)
"Varje gång vi ser ett moln på himlen så vet vi att det är du som visar Gud hur han ska göra en riktig burnout!"
Boyd Coddington är nu en Legend!!
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av steel »

Kul att du tycker det MHP :thumbright: Det sporrar !

Tommy, bredden på original C5 är 1860 mm, jag mätte 1910 mm på ytterkanten på mina fälgar.

Fick dit bakre hjulupphängningar och provmonterade hjulen. Verkar stämma bra. Blir väldigt lågt och brett :lol:
Bild

Bild

Sedan är det frågan hur man gör här? Servicevänligt eller ej, kan flytta fram tvärstaget till i linje med bakre infästningen av hjulupphängningen och motsvarande strävan nedåt mellan övre och undre infästning. Då blir det geometriskt korrekt, men mindre kul att ta ur motorn. Nu kan jag i princip bara lyfta rakt upp. Kanske ska punkta dit ett stag och prova. Åsikter ??
Bild

Flyttar jag fram staget kanske mina titandämpare får plats, hmmmm
Bild

Mvh Pär
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av Tommy Luhr »

Jädrar, du är ju snart ikapp och förbi. Satan vad du ångar på.

Kolla pagani zonda, bultade kryss på viktiga ställen med uniballs.
Eller ja, alla supoersportbilar ser ut ungefär lika.
Jag sätter snedstag med uniballs sen för att hålla isär fjädertornen.

Den blev bred din med med fälgarna, ser bra ut:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av steel »

Nä, Tommy ! Du behöver inte känna dig stressad, ska snart ställa Diablon åt sidan. Dessutom fuskar jag med redan färdiga hjulupphängningar.
Ja, det måste bli något liknade med något skruvbart. Ska mixtra med det imorgon.

Den blir bred och låg, perfekt :hihi:

Fick dit främre övre fästet för hjulupphängningen, verkar stämma även här. Såg trångt ut fär hjulet men det var 5-10 cm tillgodo.
Nedre fästet består av ståltråd och en tving. Har inte fått de ställbara fästena än.
Bild

Bild

Mvh Pär
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av steel »

Fick dit övre fästet på andra sidan fram och punktade upp styrväxeln.
Bild

Geometrin verkar stämma även här, alltid kul då man plockar uppgifter på nätet och ritar in. Måste dock punkta dit nedre infästningarna när de dyker upp och
testa och mäta i praktiken.
Bild

Svetsade ihop ett par nedre fästen till coilversen fram.
Bild

Mycket funderande kring trianguleringar både fram och bak. Mycket grejer som ska få plats kors och tvärs och samtidigt ska det vara starkt och se ut som något.
Tänkte jag skulle få plats med en tank och batteri fram i "lådan" för viktfördelningens skull. Toppen vore om även kylaren kunde få plats framför dito lutandes framåt
el likn och sedan dra alurör i kardantunneln. Men då kommer även bensinledningarna i kardanen och blir uppvärmda hmmm.

Mvh Pär
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av steel »

Har nästan triangulerat främre lådan klart. Försökte få ihop det med kardantunneln och de övre infästningarna för hjulupphängningarna.
Bild

Bild

Gjorde så här för att staga upp övre infästningarna och få stöd till coilveresen.
Bild

Punkade dit ett rör mellan de bakre övre infästningarna till bärarmarna och testade att lyfta ur och i motorn några gånger, en barnlek !!
Bild

Bild

Kunde därför triangulera som önskat för att få det korrekt geometriskt, blev dessutom bra mycket starkare.
Bild

Bild

Ska sätta dit nedåtsträvorna mellan övre och nedre infästningarna, kan då kapa bort de bakre rören :thumbright:

En lite översiktsbild:
Bild

Mvh Pär
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av Tommy Luhr »

Du ångar på stabilt tycker jag. Har inga invändningar vad jag kan se. Tycker du gjort helt rätt som valt färdiga axlar att jobba med.
Att bygga själv är det egentligen ingen stor ide att göra.
Har du tänkt att ha en "inspektions lucka" bakom klädseln på brandväggen?
Eller får du så bra med plats i motorutrymmet så du kan byta rem till generator och småpill?

Själv har jag monterat handbromsspaken. Skall rota fram några wirar till detta på nått ställe. Är inte riktigt klar med hur jag skall göra där.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
steel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre feb 08, 2013 7:53 am
Ort: Smedjebacken

Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå

Inlägg av steel »

Det är väldigt tacksamt med färdiga axlar :thumbright: Störta huvudbryet på mina tidigare bilar har varit hjulupphängningarna. Nu är det bara att svetsa dit några fästöron på rätt ställe.

Jag har 75 mm mellan torpedvägg och remskivan på vevaxeln. Tänkte inte ha någon inspektionslucka, däremot börjar jag fundera om man inte skulle ha nån typ av flippfront bak.
Typ GT40, bilen är ju 2 meter bred bak och man får nästan ligga raklång på flyglarna om det ska mekas.

Till handbromsen på Super V8:an gick jag och botaniserade i hyllorna på Biltema innan jag hittade något lämpligt. Byggde om infästningarna bak innan det blev bra.
Bild
Bild

Vet inte om det är till någon hjälp men det går att få till bara man hittar lämpliga wirar.
Mvh Pär
Skriv svar