Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E låda
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Man vet aldrig
Liten film på chassiet, lättare att få en översikt.
https://youtu.be/6KkIcm2eYh8
Mvh Pär
Liten film på chassiet, lättare att få en översikt.
https://youtu.be/6KkIcm2eYh8
Mvh Pär
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Tack W108 ! Komplimanger sporrar alltid och hjälper till när orken tryter.
Mvh Pär
Mvh Pär
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lör maj 03, 2014 1:58 am
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Det är sånna här konstruktioner som inspererar man till att bygga mer från grunden och smartare! Man måste ju ta och bygga sig en rör ram´s bil vid tillfälle
Slippa rost och all skit, men man får ta och se om näst bil ska klara nått reglemente och vilka begränsningar man då stöter på =/
Kämpa vidare!
Slippa rost och all skit, men man får ta och se om näst bil ska klara nått reglemente och vilka begränsningar man då stöter på =/
Kämpa vidare!
MVH. Hampus L.
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Tackar , ska kämpa på
Det är tacksamt att slippa rost, det är inte konstruktivt. Allt man gör på ett sånt här bygge driver projektet framåt och det är inspirerande. Rekommenderas !!
Mvh Pär
Det är tacksamt att slippa rost, det är inte konstruktivt. Allt man gör på ett sånt här bygge driver projektet framåt och det är inspirerande. Rekommenderas !!
Mvh Pär
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Instämmer! Rost är inte roligt nångång...
Konstruera o hitta på, alltid roligt!
Konstruera o hitta på, alltid roligt!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Har inte byggt någonting på Diablon Men däremot gnidit på med Super V8:an. Allt är färdigsvetsat, isärskruvat, slipat, knackat svetsloppor, glasblästrat svetsar och tvättat med lacknafta. Här på väg till lackeraren, dvs mig själv, men annan lokal
Mvh Pär
Mvh Pär
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Kul att du bygger med C5 grejer, och att du bygger med Göran Malmbergs 0-geometrichassie. Jag har tänkt ganska lika ser jag!
Jag antar att du tvättar igen innan lackering av ramen? Lacknafta är väl oljebaserat, eller var det tanken? Så att den inte rostar innan avfettning och lack?
Vad ska du använda för färg? 2 lager epoxigrund och sedan täcklack?
Häftiga byggen, lycka till!
Jag antar att du tvättar igen innan lackering av ramen? Lacknafta är väl oljebaserat, eller var det tanken? Så att den inte rostar innan avfettning och lack?
Vad ska du använda för färg? 2 lager epoxigrund och sedan täcklack?
Häftiga byggen, lycka till!
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Tack, Mattias ! Har kikat på din tråd och låtits mig imponeras
Snålar lite och målar med lacknaftabaserad våtlack. Mina byggen tenderar att parkera i garagen när jag väl är färdig med dem. De blir inte utsatta för vädrets makter.
Köpte stål och plåtfärg på Byggmax, grundfärg och täckfärg. Funkat bra förut.
Skulle mappa denna nu när det blev finväder, men det visade sig att sonen kraschat den bärbara datorn med all programvara. Va glad jag blev
Mvh Pär
Snålar lite och målar med lacknaftabaserad våtlack. Mina byggen tenderar att parkera i garagen när jag väl är färdig med dem. De blir inte utsatta för vädrets makter.
Köpte stål och plåtfärg på Byggmax, grundfärg och täckfärg. Funkat bra förut.
Skulle mappa denna nu när det blev finväder, men det visade sig att sonen kraschat den bärbara datorn med all programvara. Va glad jag blev
Mvh Pär
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Vad är det för programvara du söker?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Mattias, för att återgå till Göran Malmbergs 0-geometrichassie och anledningen till att jag kör på C5 grejer.
Läste Görans bok och hans resonemang kring nollbilen och varför man bör undvika att bygga in en massa parametrar som man i alla fall inte klarar av att räkna på.
Tittar man på skissen och beräkningarna där alla variabler med antisquat, antidive osv ligger med kan man bli snurrig för mindre.
Ser man dessutom att Ajden och Grusbusen med sina fantastiska byggen är inne på samma linje, är det inte svårt att falla för argumenteringen.
Nej, ner med tungdpunkten, neutrala fjädringsrörelser, bort med antisquat och antidive.
Tyvärr har jag varken maskinpark eller kunskap att bygga egna uprights och hjulupphägningar varför valet föll på C5.
Var inne på det spåret redan när jag började med Super V8:an, men då C5 har transaxel föll det bort då.
Men nu när Diablon ska byggas passar det perfekt
Tydligen är det Tyskar som konstruerat upphängningarna och dess geometri, och de kan bevisligen sina saker.
Man får rejäla bromsar på köpet, finns oändlig med uppgraderingar.
Generösa möjligheter för justeringar av hjulvinklarna både fram och bak.
Dessutom medför konstruktionen med mittmotor, Audi lådan och C5 axel bak, en rejäl viktbesparing jämfört med det koncept som Super V8:an bygger på.
Bara bakaxelklumpen och hjulupphängningarna på C4 väger 113 kg ! Till det kommer kardan och ytterligare en låda. Vill påstå att Audi 01E lådan MED inbyggd diff
väger lika mycket som enbart Tremeclådan jag använder på Super V8:an och då tillkommer ju diffklumpen och kardan på det bygget.
Största utmaningen med Diablobygget blir att tänka till så att man inte börjar stapla massa onödiga rör kors och tvärs för att staga upp karossen. Måste försöka vara några steg före. Allt annat är bara arbete och en massa tid.
Kan som jämförelse nämna att jag byggde en fjällstuga på 110 m2 för några år sedan. Sedan när jag summerade timmarna visade det sig att jag lagt fler timmar på att bygga
min första Super Seven än jag lagt på fjällstugan och då hade jag gjort allt själv i stugan förutom elen. Denna beräkning har jag inte visat Hon Som Bestämmer.......
Mvh Pär
Mvh Pär
Läste Görans bok och hans resonemang kring nollbilen och varför man bör undvika att bygga in en massa parametrar som man i alla fall inte klarar av att räkna på.
Tittar man på skissen och beräkningarna där alla variabler med antisquat, antidive osv ligger med kan man bli snurrig för mindre.
Ser man dessutom att Ajden och Grusbusen med sina fantastiska byggen är inne på samma linje, är det inte svårt att falla för argumenteringen.
Nej, ner med tungdpunkten, neutrala fjädringsrörelser, bort med antisquat och antidive.
Tyvärr har jag varken maskinpark eller kunskap att bygga egna uprights och hjulupphägningar varför valet föll på C5.
Var inne på det spåret redan när jag började med Super V8:an, men då C5 har transaxel föll det bort då.
Men nu när Diablon ska byggas passar det perfekt
Tydligen är det Tyskar som konstruerat upphängningarna och dess geometri, och de kan bevisligen sina saker.
Man får rejäla bromsar på köpet, finns oändlig med uppgraderingar.
Generösa möjligheter för justeringar av hjulvinklarna både fram och bak.
Dessutom medför konstruktionen med mittmotor, Audi lådan och C5 axel bak, en rejäl viktbesparing jämfört med det koncept som Super V8:an bygger på.
Bara bakaxelklumpen och hjulupphängningarna på C4 väger 113 kg ! Till det kommer kardan och ytterligare en låda. Vill påstå att Audi 01E lådan MED inbyggd diff
väger lika mycket som enbart Tremeclådan jag använder på Super V8:an och då tillkommer ju diffklumpen och kardan på det bygget.
Största utmaningen med Diablobygget blir att tänka till så att man inte börjar stapla massa onödiga rör kors och tvärs för att staga upp karossen. Måste försöka vara några steg före. Allt annat är bara arbete och en massa tid.
Kan som jämförelse nämna att jag byggde en fjällstuga på 110 m2 för några år sedan. Sedan när jag summerade timmarna visade det sig att jag lagt fler timmar på att bygga
min första Super Seven än jag lagt på fjällstugan och då hade jag gjort allt själv i stugan förutom elen. Denna beräkning har jag inte visat Hon Som Bestämmer.......
Mvh Pär
Mvh Pär
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Är väldigt imponerad över dina byggen, samt det tempo du håller!
Har själv en Countach som står (projekt är bara förnamnet..), så chassie-konstruktionen är lite extra intressant att följa.
Mvh
Cristofer
Har själv en Countach som står (projekt är bara förnamnet..), så chassie-konstruktionen är lite extra intressant att följa.
Mvh
Cristofer
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Tack, Christofer !
Det är bara att bomba på med frågor och funderingar . Delar gärna mer än gärna med mig konstruktioner och lösningar. Har cad filer (cad std ) med uppfästningspunkter för C5 axlarna och konstruktionen av Diablo chassiet men med betoning på skissartat. Brukar bara rita lite huvudmått osv, har inte tålamod med detaljer.
Bara kul om man kan inspirera till att projekt kickar igång. Och det gör inget om det blir fel, det är bara att göra om..
Mvh Pär
Det är bara att bomba på med frågor och funderingar . Delar gärna mer än gärna med mig konstruktioner och lösningar. Har cad filer (cad std ) med uppfästningspunkter för C5 axlarna och konstruktionen av Diablo chassiet men med betoning på skissartat. Brukar bara rita lite huvudmått osv, har inte tålamod med detaljer.
Bara kul om man kan inspirera till att projekt kickar igång. Och det gör inget om det blir fel, det är bara att göra om..
Mvh Pär
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Blir ju fint detta! Bra gjort att ha flera sådana här stora projekt på gång! Går ju fort som bara den för dig!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Diablo med rörramschassie, C5 axlar, Audi AAN och 01E lå
Tack, kul med folk som vill dela med sig av sina lösningar!
Har tittat lite på C5 framvagnar, och tänkt mig en liknande motor setup som Commern här på sävar (s4 v8, tdi låda och quattro komponenter i hjulupphängningen). Men framtiden får utvisa om bygget någonsin blir av. Tills vidare får man tillfredställa sig med att läsa trådar som denna
Kämpa på det blir bra!
Har tittat lite på C5 framvagnar, och tänkt mig en liknande motor setup som Commern här på sävar (s4 v8, tdi låda och quattro komponenter i hjulupphängningen). Men framtiden får utvisa om bygget någonsin blir av. Tills vidare får man tillfredställa sig med att läsa trådar som denna
Kämpa på det blir bra!