Håller Sävarturbo på att dö?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Robban76 »

Är inne flera gånger per dag, men skriver lite. Som många säger så finns det mycket kunskap här. Använder även sökfunktionen flitigt :)
Möjligt att man startar en tråd i framtiden men bygget går sakta framåt. En enkel uppladdning av bilderna tror jag skulle vara en bra väg att gå.

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Elias_ »

ang bilder så är det ju väldigt smidigt att använda Photobucket.com, skapa ett konto och bilderna finns kvar så länge servern lever.
dom har även en väldigt smidig APP att ladda upp bilder från telefon med.
det ända man faktiskt måste fixa där är att gå in på inställningarna och bocka i att alla bilder som laddas upp skall per automatik bli ett visst format så man slipper redigera alla bilder i efterhand.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av bossrules »

Elias_ skrev:ang bilder så är det ju väldigt smidigt att använda Photobucket.com, skapa ett konto och bilderna finns kvar så länge servern lever.
dom har även en väldigt smidig APP att ladda upp bilder från telefon med.
det ända man faktiskt måste fixa där är att gå in på inställningarna och bocka i att alla bilder som laddas upp skall per automatik bli ett visst format så man slipper redigera alla bilder i efterhand.
Photobucket fråga.

För att inte ens photobucket ska bli full så måste det väl vara idé att minska formatet på bilden innan man laddar upp den? Jag har gjort det på dom senaste bilderna och dom visas då i fullt tillräcklig storlek och kvalitét i min tråd.

Sen är Photobucket ganska segt men det får man väl leva med. Känns som liten risk att dom ska försvinna i alla fall.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Steve »

Man kan ju lätt konstatera att svaret på frågan i rubriken är NEJ :) Men att det skulle behövas lite uppdateringar för att få fart på sidan igen
Fast Templar skrev:Måste tyvärr hålla med om att bildhanteringen är den främsta orsaken till att jag inte orkar starta en project tråd, annars mkt bra forum, tror det skulle kunna bli ett upswing om bildprylen kunde fixas på nått sätt....
Bygger du nåt roligt nu?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Jag är nog precis som många andra här, tittar varje dag men skriver väldigt sällan något i någons tråd.

En "gilla-knapp" skulle jag dock använda betydligt oftare, att besvara en tråd med t.ex. 8) eller :thumbright: funkar väl men det blir säkert fort ganska grötigt...
Jag hoppas på en sådan uppdatering, annars finns väl risken att man slutar uppdatera då ingen verkar bry sig, även om man vet att det inte är så 8)
Det har ju ingen direkt mervärde för mig att visa vad jag bygger, men det är väl något som vi gör iallafall för att få lite respons utanför det egna garaget. :wink:

//Tomas

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70358
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Oskar Johansson »

Ja och om alla som gillar ska ge en :thumbright: så ser man bara sånna i vissa trådar
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Fast Templar »

Bygger du nåt roligt nu?[/quote]

har några project på G-

Ford 47a m C4 axlar och LS-turbo

MC med udda SuperVee motor, vilket är en 2cyl SBC typ

Fairlane 64 prostreet ford bb m turbo updateras

MB måsvinge m BBC turbo prostreet bil.....
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Steve »

Fast Templar skrev:
har några project på G-

Ford 47a m C4 axlar och LS-turbo

MC med udda SuperVee motor, vilket är en 2cyl SBC typ

Fairlane 64 prostreet ford bb m turbo updateras

MB måsvinge m BBC turbo prostreet bil.....
Tror nog fler än jag vill se en projekttråd på dom där maskinerna :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Robert Markström »

det är vi två om!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Jannek »

Sävarturbo är enligt mig det bästa forumet, kunskapsmässigt och så finns det mycket trevligt folk här :thumbright: .

Besöker forumet 2-3 ggr per dag, Och uppdaterar min tråd så fort det går framåt, Men är själv också dålig att kommentera andras byggen men det beror mest på att man har 92 saker som ska göras samtidigt så det finns ej så mycket tid över :thumbdown: .

Jag använder mig av photobucket och som andra säger så är en hjärnblödning endast bakom dörren då man ska ladda upp bilder så ett enkelt sätt att kunna ladda upp här vore kanon .

//Janne
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Richard »

Daniel-635 skrev:Jag tycker nog också att Sävarturbo är en av sidorna som hänger kvar bäst.
Kan undra om medelåldern på de mest aktiva stiger, och att tiden som tryter ?
Precis där tycker jag iaf att skon klämmer för egen del.
Annat kneg på senare år,
färre möjligheter att flaxa runt på träffar (mestadels aktiv i film&bild-sektionen, trots allt),
och den tid som finns har andra intressen tagit större del av...

Just dragracingen har dessutom tagit en rejält smäll i deltagarantal och tävlingar i norra delarna av landet
jämfört med för ca 8-10 år tillbaka... om man nu ska se till mitt eget huvudintresse ;)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Daniel Ireståhl
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Håller med många av föregående talare att SävarTurbo är ett väldigt bra forum. Är inne dagligen 1-2 ggr men svarar tyvärr sällan på andras trådar och inlägg.

Tycker det är intressant att bara titta på denna tråden, på lite drygt ett dygn har det gjort ca 70 inlägg och visats över 1700 ggr. Så visst lever forumet. :thumbright:

När man ska söka efter information kring ett ämne så tycker jag att ett forum slår FB alla dagar i veckan. Det är ju bara att se vilka resultat man får upp när man googlar något, jag kan nog påstå att jag aldrig har kommit till FB och funnit ett svar jag har sökt. Istället kommer man till de stora svenska bilforumen såsom Sävar, Garaget, PPF, Rejsa etc.

Ett tips angående fotouppladdning

Använde själv Photobucket för länge sen men tröttnade ordentligt på formatet, istället använder jag mig av Google Foto. De flesta har förmodligen en smartphone idag och där finns en app som heter just "Google Foto", så när man har varit i garaget och grejat och tagit lite bilder så kan man enkelt ladda upp bilderna från telefonen till sitt Google konto via appen. Sen när man gör sitt inlägg går man bara till sitt Google konto och letar upp bilden man vill lägga upp, högerklickar på bilden och väljer "kopiera länkadress" och sen klistrar in mellan Img-taggarna i sitt tänkta inlägg.
Tycker att detta är det smidigaste sättet att ladda upp bilder.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av mattias »

Steve skrev:Vi måste helt klart fixa en bilduppladdning på forumet så det blir enklare + att bilderna finns kvar.
Fixa det Mattias! :)
Ja gråa massan innanför pannbenet har funderat i dom här banorna. :)
Det bästa vore om bilder automatiskt laddades upp och skalades till rimliga mått som passar forumet i webläsare telefon, kanske med enkla verktyg att beskära och redigera lite. Då ser det både bättre ut och sparar disk-utrymme.

När forumet startades så var helt klart disk-utrymme och bandbredd ett problem. Idag är det bättre. Men hela serverns operativsystem och forumets mjukvara skulle behöva uppgraderas för att få till något, och även om det finns pengar från vänliga själar så måste tid finnas. Men det ska hända, förr eller senare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Erland Cox »

Jag diskuterar gärna och lär gärna ut men det är 2 grejer som fått mig att tröttna.

1. Att det blir sånt gnäll om man inte har samma åsikt.
Tycker alla lika så är det inte lönt att diskutera.
Olika åsikter där man lägger fram sina teorier är en förutsättning för att det ska bli en diskussion.
Kan man inte göra det utan gnäll så kan åtminstone jag hellre låta bli.

2. Att det är för låg nivå på de tekniska diskussionerna, allt känns bara som en upprepning.
Det är ingen utmaning för hjärnan att inte utvecklas.

Därför svarar jag bara lite i trådar nuförtiden och jag ger mig inte in i diskussioner mer.

Erland
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Oskar Johansson »

Håller med dig Erland så fort någon kommer med en lite "udda" teori så känns de nästan som att folk börjar hacka på den personen
Skriv svar