Håller Sävarturbo på att dö?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Manfred »

Jag har läst här på forat sen ca 2010. Jag är in och kikar varje dag, men kommenterar sällan. Antar att man är för lat egentligen. En gilla-knapp hade vart kanon! Även ett enklare sätt att ladda över bilder.

Mvh
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av J.Eklund »

Steve skrev:Det var inte så jag menade stabilt. Tänkte mer på hur länge bilder kommer att ligga kvar där i framtiden

Vi måste helt klart fixa en bilduppladdning på forumet så det blir enklare + att bilderna finns kvar.
Fixa det Mattias! :)
Dom gånger jag lagt upp bilder så har jag haft problem med både forumbilder.se och photobucket, varav den senare bara blivit sämre å sämre.
Så någon enkel bilduppladdning här på sts vore ju underbart, så blir ju bilderna kvar i framtiden och trådarna blir således aldrig för gamla för att läsas då heller. :thumbright:

Jag har hängt här sedan 2000-2001, men har fortfarande ingen projektråd.
Mest för att det inte händer nåt under långa perioder pga att livet läxar upp mig till å från.
Får se om det kan finnas material och ork till en framöver.
Dock är jag inne och tjuvläser dagligen. :)
Senast redigerad av J.Eklund den ons mar 23, 2016 9:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Daniel-635 »

Jag tycker nog också att Sävarturbo är en av sidorna som hänger kvar bäst.
Kan undra om medelåldern på de mest aktiva stiger, och att tiden som tryter ?

Läser mycket, alltid på middagen på jobbet, och ofta någon vända på kvällen.

Vad det gäller debatter och munhuggning, tycker jag det är på en bra nivå.
Även om vissa ofta är oense, så får det väl vara så.
Följer själv Avgasrenings och Turbin prepp trådarna i avancerat med stort intresse.

Motorstyrning har ju nästan stannat helt, installerar ni inte hemma i garagen längre ?



Vad det gäller bilduppladdning, så visst har Photobucket blivit sämre, dessutom får jag alltid editera länken, för att den annars blir dubbel numera.
Men merparten av tiden lägger jag ändå på texten.

Men jag gör det ju vid datorn, jag kanske lever i stenåldern ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
GPD
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: lör mar 05, 2011 8:58 pm
Ort: Stockholm

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av GPD »

Jag tillhör kategorin som läser detta forum dagligen sedan flera år tillbaks, men jag kommenterar sällan då den tekniska kompetensen och nivån på byggena överskrider min kunskapsnivå. Jag läser, drägglar, avundas och idoliserar de fräna projekt som byggs, samt försöker insupa och lagra så mycket jag kan från teknikdelen av forumet :)
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Johan_P »

Jag får väl göra en liten input jag med. jag har 3st anledningar till att jag inte uppdaterar så mycket numera eller egentligen 4 men 3 stycken som är relevanta iaf,
Det första är som dom flesta skriver. Bilduppladning. Jag kör bilderna via ett konkurrerande forum "Garaget" Bara av den enkla anledningen till att det är enkelt och jag har dom flesta bilder ligger där sen flera år tillbaka. Den andra anledningen som gör att just jag inte skriver så mycket på forum är att man får ingen respons längre. Det kan ju vara att just mitt projekt är skit tråkigt att följa men även att när man kommer med ider som inte ligger i samma låda som alla andra så sågas dom. Jag menar inte att man ska gilla varje gång man skriver något men man kan ju tänka lite utanför lådan med. Precis som någon annan skrev att alla har inte egen firma eller alla verktyg eller rik pappa som betalar utan man får själv stå där och baka sina 14 lussebullar som man får sälja för att ha råd att köpa det där super häftiga sportfiltret från biltema. men i stället för att såga folk för det kan man ju dela med sig av tips och information. Jag delar gärna med mig av en massa info till folk som undrar hur man kan göra med både ditt å datt. Även om det har kostat mig en himla massa tid för att komma fram till just detta så delar jag med mig av informationen just för att förenkla för andra. Det är ju det hela forums grejen går ut på som jag har fattat det som och inte som en blädderbok. Sävar är lite annorlunda när det kommer till feedback. Där tycker jag dom flesta sköter sig bra på detta forum :thumbright: Men det finns andra forum som är sämre på den fronten. Den tredje anledningen ang just mitt projekt. Jag har inte haft råd eller tid att göra något med det på länge. Bara därför jag inte uppdaterar mitt projekt. Den 4:e har jag glömt vad jag hade som tanke.

Jag skulle kunna tänka mig två typer av sävar forum. Den ena är en allmänt forum som det är i dag. Där alla får kliva på och skriva som man vill och kommentera och det andra är ett forum där man helt enkelt få betala en slant en gång per år eller i månaden men som har ett förbättrat utseende och förenklad bilduppladdning och man har möjlighet att kunna köpa stickers att klistra på bilen. eller tröja som man så klart får betala en slant för.

Att ordna en form av träff skulle vara kul. hur vart när o varför vete i tusan men helt klart roligt. antingen om man tar det i samband med andra träffar eller om man bjuder in till att träffas vid en sjö eller liknande och ordna en grillkväll ta ett par pilsner "inte om man själv kör förstås" och snackar lite skit och ljuger i kapp.
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av cjagenmark »

Läser forumet vad dag och kollar igenom det mesta nytt sen senaste besöket. Uppdaterar byggtråden lite ibland. Större kunskapsbank än vad som finns här är svårt att hitta.
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av J.Eklund »

Daniel-635 skrev:Jag tycker nog också att Sävarturbo är en av sidorna som hänger kvar bäst.
Kan undra om medelåldern på de mest aktiva stiger, och att tiden som tryter ?

Läser mycket, alltid på middagen på jobbet, och ofta någon vända på kvällen.

Vad det gäller debatter och munhuggning, tycker jag det är på en bra nivå.
Även om vissa ofta är oense, så får det väl vara så.
Följer själv Avgasrenings och Turbin prepp trådarna i avancerat med stort intresse.
+1 på ovanstående.
Så länge det sker på en vettig nivå tycker jag att det kan vara rätt underhållande med lite kivande och debatterande.
Får man lite mothugg tvingas man ju utveckla sin syn på saken vilket gör att vi andra får ännu mer tankar som vi kan lära av. :thumbright:
Senast redigerad av J.Eklund den ons mar 23, 2016 9:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av dsimila »

Missar aldrig Jens motorbygg & dynotrådar, man lär sig rätt mycket där. Dundersmurfens diverse upptåg är också kul.
Men här om dagen hittade och sträckläste jag nästan hela om saabeln, mycket intressant. :thumbright:
Om folk vet vem som skriver så blir det automatiskt lagom nivå i sandlådan, tror jag. Finns ju undantag förstås, men för det mesta.
Turbo-Fredde
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån nov 11, 2013 8:45 pm

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Turbo-Fredde »

Lite samma problem som alla forum har precis som många tidigare skriver.
Till viss del tror jag att det har med FB att göra, FB har hjälpt till att göra folk lata.
Det är för enkelt att ta en bild med telefonen och 3sek senare har du den på FB, då sätter sig ingen vid datorn sen och laddar upp bilder på sega sidor.

Men kanske inte ska uttala mig efter som jag aldrig startat någon projekttråd här.........
Kanske är dags.
Fredrik Sunnemalm
Volvo åkare.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Dennis M »

Jag har ingen aning om hur det funkar med forum men hade man kunnat uppdatera med bilder här lika lätt som på fejjan så hade jag uppdaterat betydligt oftare.

Orken att dra igång datorn och mickla med bilder är inte på topp när man kommer in från garaget vid tolvtiden.

I övrigt håller jag med Johan om att det är "pay i forward" som driver ett forum framåt. :-)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av loop »

Steve skrev:Den här nergången syns på alla forum och jag tycker att STS har klarat sig otroligt bra jämfört med många andra, men visst har det blivit mindre.
Jepp. Forumdöden.
Jag har hängt på massor med forum, men endera har dom lagt ner eller blivit usla.
Detta är det enda som aldrig svikit. Rejsa är också bra iofs.
Bra jobbat till alla!

Min garagetråd har aldrig uppdaterats så frekvent. Utgår från att mitt klåpande inte är speciellt intressant och lärorikt. Men ska in och skriva i den nu.
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av MVA-Productions »

Börjar med att skriva att om detta forum dör ut så vet jag iaf en som gråter! Bättre forum finns inte och det mesta jag kan som avhandlar allt utöver vanlig personbils teknik har jag lärt mig här. Forumet läser jag minst varje lunchrast och toa paus på jobbet samt varje kväll innan sovdags.

Skriver sällan aktivt i trådar om jag inte känner att jag tillför något som många sagt tidigare.
Egen tråd skulle egentligen ha kommit för länge sen men uteblev då bilduppladdning krånglade.

Jag håller med alla föregående talare på alla punkter faktiskt om att man skulle förbättrat sidan med eventuellt "gilla knapp" och att mab kan ladda upp bilder direkt på sidan! Medlemsavgift tycker jag också låter som en extremt bra idé då jag tror att det ganska snabbt skulle kunna täcka alla eventuella kostnader för att uppgradera hemsidan och servrar!
Dock finns nackdelen att vissa snåla människor kanske inte skulle uppskatta en låg årskostnad på säg 100kr för att få ta del av detta fina forum..

Detta med forumsträffar låter också väldigt kul och intressant och för alla som är sugna på att slänga några ord på elmia mässan i jönköping nu i helgen (kanske till och med över en kall eller två?) är välkommna att höra av sig! Jag kommer iaf finnas på plats både på fredagen och lördagen!

Allt för mig! Mvh
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Robert Markström »

Jag finner det åxå bökigt just med uppladdningen av bilder, att dom är borta efter ett tag är åxå trist. Som exempel hade
jag fått en bild i min tråd utbytt till en snubbe iförd Yfrontare med vinballe :hihi: Hur det blev till vettefan. Jag använder
dock tinypic så man får väl skylla sig sj lite.

& i o med att bilder är bökigt blir det ju inte alls lika mycket uppdatering i tråden heller. Sen att min byggsäsong
är från April - Maj är ju en annan femma. rör inte en skruv på bilen under vintern men det är för att jag kallförvarar
den på annan ort.

En uppdatering utan bilder är klart intressant om det handlar om nånting tekniskt men att bara göra inlägg om
att man gjort klart grenröret samt lindat det gör ju ingen upphetsad utan en bild på slutresultatet.

Att diskussioner hettar till lite ibland tycker jag är ok sålänge det inte övergår i personangrepp, som daniel skrev
så följer jag åxå Turboprepptråden samt Emissionstråden med stor nyfikenhet.

Jag läser i stort sett alla inlägg som görs men desto sämre på att kommentera, en :thumbright: som bekräftelse
känns lite långrandigt i längden. En slags gillaknapp på inlägg hade vart bra tror jag.

En annan grej som jag tycker är trist är endel som sitter & berättar hur grymma dom är på ditt & datt utan att
vilja dela med sig av sin kunskap. Frågar någon mig något så berättar jag allt jag vet, & förklarar gärna varför det
fungerar som det gör. Har jag fel i något så får jag ta det, men gärna en förklaring till varför & vilket sätt som är rätt.

Jag har lärt mig ganska mycket dom snart 10 åren jag vart aktiv medlem här utan att öppna en enda bok i ämnet motorer, lackering, karosseri jobb mm, går jag då tillbaka & läser mina tidiga inlägg & frågor så blir det en och annan Face-palm :lol:

Att diskutera & dela med sig av kunskap är det bästa sättet att utbilda sig själv & alla andra med delat intresse.


//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Kadett4wd »

Sen har vi 'eliten'.
De som huserat på nåt specifikt forum många år.
De som skanderar SÖK!!!!! så fort nån ny kommer med en 'gammal fråga'.
Detta är ett tråkigt beteende som kan skrämma nya användare till tystnad.
Eliten som också ibland anser att alla andra ska ligga på samma nivå som dem och mer eller mindre dumförklarar nya eller mindre erfarna.

Händer i stort sett på alla forum efter en tid, en slags evolution.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Håller Sävarturbo på att dö?

Inlägg av Fast Templar »

Måste tyvärr hålla med om att bildhanteringen är den främsta orsaken till att jag inte orkar starta en project tråd, annars mkt bra forum, tror det skulle kunna bli ett upswing om bildprylen kunde fixas på nått sätt....
Skriv svar