Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Efter några repor med min G-tech pro körde Eric Wiklund 8.9sek/138km/t med sin B20 142 med vinter däck och lågt laddtryck (0.9bar).
Med lite förgasar bestyckningar och mera finjusteringar så kommer tiden att förbättras en hel del tror jag.

En bra början!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön jun 08, 2008 11:17 am, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

utvärdering Gtec= lite bättre tider nu :!:

201m= 8.8sec/139km/t .

0- 99km/t= 5.2sec.

60 fot 2.24sec



Effekt beräknad på 20% total förlust. (15% drivline förlust och 5% airdynamik förlust på tvåans växel)

232HK/6900rpm (på motorn)

288nm/5600 (på motorn)

komentar: alldeles för mycket bränsle 700grader avgastemp.
samma ladtryck och tändning (ca0.9bar)
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

måste uppdatera lite här nu när sommaren är över.

Bästa tid för i år blev
12.99sek 166km/h
8.3sek 137km/h
60fot 1.9sek
detta på pitestrippen med gamla slicks.

på gatan med gtechen blev bästa resultat
(återkommer med detta när jag hittar loggen :D )

å på blackrace
9.1sek 136km/h
60fot 2.4sek
(kanske 9.2sek 112km/h hade blivit aaaaninges bättre om jag hade fått i 3an...repan efter sa lådan upp sig ) :(

Något saknas :?
Bild

Bild
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Nu när jag har gjort en provtryckning av systemet och tätat alla läckage (så gott det går med grejerna på plats) ligger laddtrycket på ungefär 1.2bar.
Har börjat lite lugnt att installera vemset också. Körde lite loggning av insugstemp, avgastemp, bredbandlambda, map, och varvtal.

Och nu har jag flyttat över tändningen till vemset också. Förut fick brytaren släpp vid 7200rpm (måste varva nästan till 8000rpm på 1an och 2an för få nå skjut i maskinen).
Jens fixade en tändningsmapp lite snabbt så nu går det brano mycke bättre på låglast.

Den varvar den som den ska, har dock nått litet problem att tändningen sänks med 3grader lite då och då (typ fördelarfladder) fast med hallgivaren. :? mycket underligt, söderlund hade exakt samma problem på sin PV.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hej ja kör me saab 9000 brytarlös fördelare på min b18 motor (fast tändning), samma fördelardrivning som orginal brytarfördelare.. den fladdrar några grader när man släpper gasen, men den verkar funka om man håller konstant gas... har inte kollat på det jättemycket utan lagt mig runt 25 grader på tomgång & den går inte över 28 iaf men lite tråkigt är det med svikt.. troligen pga drevglapp & överföringen från drev till fördelare, kanske oxå glapp i axeln i fördelaren :?
får försöka kolla hur den reagerar om man går från tomgång till fullvarv, så länge den inte ökar tändningen då så borde man inte få ökad tändning vid ladd iaf... utan bara vid gassläpp = låglast = lågt ladd
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jo men det är jävligt underligt att den gör så med hallgivare. (ingen mekanik som kan glappa) jag tror på antingen störningar i boxen eller nå programvaru bugg.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Nu är säsongen slut. Slutade med en 8.5sek repa på 0gradig asfalt och en 13.01 på 402m 156km/h men då släppte jag gasen vid 11.5sek så det had e blivit en hög 12sek men slutfarten hade varit betydligt mycket högre.


Till nästa säsong ska 30000+ mila motorn, topp m.m få sitta kvar.
Måste se hur snabbt man kan köra med en orginalmotor med orginalkolvar. De ända som är nytt är lagren, kolvringarna och (m-stakarna)

De blir några små uppdateringar:

Intercooler ska dit.
Delningsvägg i wastegaten.

Sen några saker som ska göras om tid/ork finns är:

Byte till vassare kam
Bmw växellåda
Insprutning (de mesta e klart bara insug som ska byggas)
Och nå broms uppdateringar..
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Nu har det äntligen hänt något!
Har inte blivit nått mek alls i vinter :oops:

Här är i alla fall det som hunnits med nu på vår kanten.
Volymen är ca 5liter och trattarna konar från 42mm mot toppen till 48mm inne i plenumet

Bild

Nu ska bara pinbultarna bytas till några som är lite längre, större turbo, ny downpipe ska byggas, intercoolern ska få gavlar, ny huv och en spridarrail ska få ta plats.

Bild

Sen är det uppstart!
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir kul att se vad den nu kan prestera med dessa grejor! Törs jag gissa en hög 11:a :lol:


allt hänger nog på hur mappningen mm går! org kolvar borningar som rullat 30000mil tål inga missar med tändning soppa eller laddtryck, allt måste va rätt :!:

men är vi försiktiga och om vi inte har för brottom så tror jag på en 11 8)



SÅ HÄR GICK DET PÅ VÅRTÄVLIGEN!!!!!!! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8896&start=0
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön okt 22, 2006 6:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vad krävs för pulver ungefär för att köra en 11a me den där bilen tror ni? jag tycker det ser bra ut!
sedan tänkte jag på dom där G-tech tiderna från förra året hade du skrivit in dom? ja hitta dom inte..
vad var det för turbo förra året & va för kam?
en sak till det vi snackade om tändningen att den fladdrade, jag har ju hallgivare jag oxå så du inte missförstod mig?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

1.4bar och en förbannad chafför :D

vet inte riktigt vart jag har tiderna förhoppningsvis blir det nya om inte allt för lång tid. Den nya motorn är på väg ihop nu.

blir inga större uppgraderingar förutom en fräsch bottendel, men det borde ju göra lite tycker jag
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

larsat skrev:en sak till det vi snackade om tändningen att den fladdrade, jag har ju hallgivare jag oxå så du inte missförstod mig?
Det berodde på att man måste ha en bra stroblampa när man har en CDI-box, och Eric kör med en MSD 6. Det är nån grads variation över hela registret sist vi kollade, inget att anmärka på.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

eric du måste ju uppdatera med info!!!! den går ju igen :) .

jag slänger in nåra bilder från sommarens motorrenoverigen i best dam garage in town :)

nya smidda KS kolvar och borrat är huvud uppdaterigarna iallafall!

Bild
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jamen ska man va i garaget och skruva hinner man ju inte sitta här och uppdatera :lol:

Den går ju som sagt nu, har grovmappat den på halkig E4 tyvärr tog mappsensorn slut. Sen hade jag några skumma problem med att insprutningen klippte av någon anledning. Nu är motstånd, diod dit monterat och även en 4bars mappsensor. Så om det inte snöar imorrn ska jag försöka fara ut och mappa lite.

Har inte nå roliga bilder tyvärr :(
Mattias kanske tar med sig kameran imorrn och dokumenterar lite.

Tur du fick med den obligatoriska garage folkölen på bild :lol:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

yogart och folköl :? är det en bra blandning att ha i magen när man trimmar B20, eric? :lol:


erics motor har bara volvo-std delar förutom större 38mm avgasventiler+ lite lätt filning, F kam och smidda kolvar.

tillockmed grenröret är ju std med en liten påbygnad :)

ganska colt att det blir så bra ork med så enkla medel :wink:

bästa tid (12.3sec) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8896&start=0 sattes ju med super leakdovn som inte var av denna värd+ låkt laddtryck :? sen har toppen fått lite mer puts nu och vi fick öka VE på vemset med ca 20% på full gas mot gamla motorn så det blir kul att se hur den går sen till våren.
Skriv svar