Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kapnings skruvstäd
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak
Typ precis så jag menade ja!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak
Liten uppdatering med växellådsliften
Den funkar bra om den bara ska hålla lådan på golvet men så fort man lägger i den i domkraften så är själva plattan som följer med alldeles för vinglig så jag får hitta på någon lösning där.
Den funkar bra om den bara ska hålla lådan på golvet men så fort man lägger i den i domkraften så är själva plattan som följer med alldeles för vinglig så jag får hitta på någon lösning där.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak
Då var det väl dags för en uppdatering, tyvärr så har jag inte gjort så mycket med bilen.
Men jag har haft planer på att börja svetsa kollektorer för att öva på att svetsa och då tänkte jag göra ett verktyg för att underlätta vid kapning.
Planen är att kapa det i en horisontell bandsåg.
Sen efter första kapet så kan man ställa vinklar med den inringade saken.
Kom gärna med tips!
Men jag har haft planer på att börja svetsa kollektorer för att öva på att svetsa och då tänkte jag göra ett verktyg för att underlätta vid kapning.
Planen är att kapa det i en horisontell bandsåg.
Sen efter första kapet så kan man ställa vinklar med den inringade saken.
Kom gärna med tips!
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kap verktyg
Är man tvungen att betala för photobucket för att dela på andra sidor nu?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: tor okt 15, 2015 7:18 pm
Re: Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kap verktyg
Använd ''forumbilder.se''Oskar Johansson skrev:Är man tvungen att betala för photobucket för att dela på andra sidor nu?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kap verktyg
Jo jag får nog ta och göra det!turbofelix skrev:Använd ''forumbilder.se''Oskar Johansson skrev:Är man tvungen att betala för photobucket för att dela på andra sidor nu?
I alla fall tills forumet uppdateras så vi kan lägga in bilderna här
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kap verktyg
Jag kommer nog inte att byta ut alla bilder på alla sidor utan det blir en stor uppdatering med bilder istället, men några bilder kommer att försvinna.
Och för sista bilder så får det bli en ny bild.
Uppgraderade turbon till ett twinentry avgashus och tial wastegates, fick en bra deal av svenskturboservice och då var det bara att köra på det!
Och för sista bilder så får det bli en ny bild.
Uppgraderade turbon till ett twinentry avgashus och tial wastegates, fick en bra deal av svenskturboservice och då var det bara att köra på det!
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo 940 drifting projekt Kaltenbach kks hjälp.
Har en gammal kaltenbach kks på jobbet och ingen vet redigt hur den funkar, men jag tänkte att jag skulle försöka starta upp den. Jag har fått klingan att gå och allt verkar funka som det ska men när jag försökte dra ut spånlådan för att tömma den så hölls den fast av en "klack" som följer med kapklingan upp så när klingan är uppe så går det att dra ut spånlådan men jag vet inte redigt hur jag ska låsa den den uppe eller köra upp den manuelt.
Här är en bild på den och om ni vet vad den heter så skriv gärna det så kanske man kan leta upp någon manual för det ända som stod på den var Kaltenbash KKS nr.18569
Här är en bild på den och om ni vet vad den heter så skriv gärna det så kanske man kan leta upp någon manual för det ända som stod på den var Kaltenbash KKS nr.18569
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!
Spenderade ca 4-5 timmar med att skrapa ut en torkad skärvätska/spånblandning sen fyllde jag på men ny skärvätska och allt verkar funka som det ska!
Anledningen till att jag ville få igång den var för att kapa rör till kollektorer och nu när kapen funkar redigt så ska jag försöka få någon polare att fräsa ut en 90, en 72 och en 60 graders vinkel så jag kan ställa vinklarna.
Anledningen till att jag ville få igång den var för att kapa rör till kollektorer och nu när kapen funkar redigt så ska jag försöka få någon polare att fräsa ut en 90, en 72 och en 60 graders vinkel så jag kan ställa vinklarna.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!
Hade tänkt börja svetsa lite mer saker för att bli bättre med tigen och istället för att köpa en massa metall för att öva på och sedan slänga så tänkte jag kolla om några här är intresserade av att köpa div saker som kollektorer, aluminium saker tex som en sån vevhus catchtank jag byggde eller lite andra små svetsjobb och sedan bara betala materialkostnaden + frakt då. Då slipper jag lägga en massa pengar som sedan går rakt ner i skroten samt att man kanske kan vara till lite hjälp
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!
Testade att kapa för en 5-1 kollektor och det blev ju ganska bra ju! Kan ställa vinklarna på rören väldig lätt och rören i denna kollektorn är kapade i ca 11 graders lutning.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: fre apr 20, 2012 12:39 am
Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!
Skitfin kollektor!
Vi har en likadan Kaltenbach på jobbet. En sån sliter man nog aldrig ut!
Visa gärna hur du spänner upp rörbitarna när du kapar dom få att få rätt vinklar
Använder då nån fixtur?
Vi har en likadan Kaltenbach på jobbet. En sån sliter man nog aldrig ut!
Visa gärna hur du spänner upp rörbitarna när du kapar dom få att få rätt vinklar
Använder då nån fixtur?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!
Lägger upp lite bilder och hoppas att de hjälper dig Ifall du har några fler frågor så är det bara att skriva igenViktorJonsson skrev:Skitfin kollektor!
Vi har en likadan Kaltenbach på jobbet. En sån sliter man nog aldrig ut!
Visa gärna hur du spänner upp rörbitarna när du kapar dom få att få rätt vinklar
Använder då nån fixtur?
Testat att svetsa i lite tunnare material. Bladen var 0.2mm tjocka.
Blev några stycken
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- QuttroDanne
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 77
- Blev medlem: ons mar 08, 2006 4:16 pm
- Ort: Lillsjöberg - Umeå
Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!
Du har pm =)
Four Rings To Rule Them All!
Audi 200 20v TQ + Vems
www.LLM-Racing.com
Audi Bygget: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 822#273822
Audi 200 20v TQ + Vems
www.LLM-Racing.com
Audi Bygget: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 822#273822
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kapnings skruvstäd
Hej!
Gör en liten uppdatering med en ritning och bild på en kollektor kapnings skruvstäd för en horisontal bandsåg som jag tänkte att folk kanske kunde ha lite nytta utav, hade problem med att kaltenbachen tryckte ihop rören för mycket så dom blev ovala och svåra att få till rätt passform på och om jag sänkte trycket som håller nere rören så gled dom runt när den började kapa. Så det fick bli att bygga ett skruvstäd till bandsågen och det gick desutom fortare att kapa rören såhär för man kan slipa till dom medans man kapar dom så man sparar ganska så mycket tid.
Ritningen
Fixar punkter för 0, 72, 90 och 120 grader.
Som ni ser så valde jag att inte använda styrpinnen utan jag körde istället med 2 skruvar mest för att det skulle bli mer jobb och ta längre tid om jag skulle göra en styrpinne men jag tror ändå att de hade funkat.
Hoppas någon kan ha användning av detta
Gör en liten uppdatering med en ritning och bild på en kollektor kapnings skruvstäd för en horisontal bandsåg som jag tänkte att folk kanske kunde ha lite nytta utav, hade problem med att kaltenbachen tryckte ihop rören för mycket så dom blev ovala och svåra att få till rätt passform på och om jag sänkte trycket som håller nere rören så gled dom runt när den började kapa. Så det fick bli att bygga ett skruvstäd till bandsågen och det gick desutom fortare att kapa rören såhär för man kan slipa till dom medans man kapar dom så man sparar ganska så mycket tid.
Ritningen
Fixar punkter för 0, 72, 90 och 120 grader.
Som ni ser så valde jag att inte använda styrpinnen utan jag körde istället med 2 skruvar mest för att det skulle bli mer jobb och ta längre tid om jag skulle göra en styrpinne men jag tror ändå att de hade funkat.
Hoppas någon kan ha användning av detta
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90