Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kapnings skruvstäd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Volvo 940 drifting projekt

Inlägg av Truls_Nordahl »

Najs bygge! Hänt något mer? :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt

Inlägg av Oskar Johansson »

Mest lite kapning osv, har fått för mig att kapa av en stor del av fronten och bygga om det så det kommer nog upp lite bilder när de och bagaget är färdig byggt, har också beställt lite delar till bränsle systemet så får fixa lite bilder på det med sen :)
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt

Inlägg av Oskar Johansson »

Det får bli en liten update.

Har inte gjort så mycket i garaget då jag inte kan köra med vinkelslip så kan inte direkt göra färdigt fronten eller bagaget just nu så vädret bestämmer lite hur det går med det, sen var de slut på lite av bränsle sakerna jag beställde så jag väntar också på att det ska komma hem.

Men det har blivit lite andra saker istället :)

Svetsat lite ventilkåpa åt en kompis, skulle gjort så att AN anslutningarna passade in bättre för att få en lite bättre svets men blev ändå helt ok.
Bild

Sen har det blivit lite portning av en 4g63 topp, har i princip bara slipat bort gjutskägget. Tar jätte gärna tips på vad man kan förbättra eller om jag har gjort något fel, slipar på denna toppen för att lära mig (kanske är lite fel topp att lära sig på då dom redan flödar mycket original) :hihi:.
Bild

Sen har jag köpt lite fälgar.
Bild
Bild
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt

Inlägg av Oskar Johansson »

Lite rengöring av lyftarna till 4g63 toppen jag köpte, hittade inga spår av metallspån eller något konstigt så de är ju bra :thumbright: sen att det var nyare lyftare i den var ju också nice :)

Bild

Skillnaden på dom nya och gamla däcken.
Bild

Blir ganska brett ändå och måste in med spacers då de tar i fjäderbenet.
Bild

Bild

Med 55mm spacers bak och lite bankande på skärmkanterna så gick bakdäcken in lätt i alla fall! :thumbright:
Bild

Bild
Senast redigerad av Oskar Johansson den lör jan 28, 2017 6:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: Volvo 940 drifting projekt

Inlägg av Gabbe_96 »

Fälgarna såg riktigt bra ut! sätt igång med grenröret nu, ska bli kul att se ett rotat grenrör i RF. :thumbright:
M30 turbo
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt

Inlägg av Oskar Johansson »

Ska bara skaffa lite mer argon och sen ska det svetsas lite :)
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Volvo 940 drifting projekt

Inlägg av Truls_Nordahl »

Blir riktigt fett! 8)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt

Inlägg av Oskar Johansson »

Truls_Nordahl skrev:Blir riktigt fett! 8)
Tackar!

Sett din bil med här på forumet och på garaget och den är också redigt fin, ska bli kul att se hur det blir med den nya kammen :)

Aluminum dörrsidor monterade

Bild

Blir även bra med styrvinkel med 265 däck :hihi: Tar faktiskt inte i någonstans vilket var lite förvånande

Bild

Kommer troligtvis köra 245 däck fram sen då däcken låg lite nära fjädern.
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Volvo 940 drifting projekt

Inlägg av Truls_Nordahl »

Snyggt med dörrsidan! :)

Kanon att hjulen går helt fritt. :thumbright: Annars ingen självklarhet med så feta sulor.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt, tankar kring vevhusvent

Inlägg av Oskar Johansson »

Då var det dags för en liten update.

Efter att ha snackat med motornord fick jag reda på att jag hade dom klena kolvbultarna till kolvarna så det var bara att dra en beställning för att få hem dom lite tjockare (tack till Kim Norgren och hans trådar som gjorde att jag hittade detta) Tog inte några bilder på detta då jag redan har bilder uppe i tråden på hur blocket ser ut utan topp osv (egentligen så var det bara att jag glömde göra det men jag tyckte detta lät som en bra bortförklaring)

Mätte samtidigt upp klämspalten då jag hade isär blocket, hamnar ungefär på 1.5mm. Idikatorklockan var i 0.001"

Bild

Bild

Tejpade dit skrämbreddarna för att få en hum om hur det kommer se ut sen, 95mm fram och 55mm bak

Bild

Sen har jag också börjat fundera på hur jag ska designa vevhus catchtanken. Så som jag har tänkt mig blir det en rektangulär låda på lite över 2 liter med 3 AN10 anslutningar lång uppe till vänster på dessa bilder en AN4 anslutning i botten samt en i tråget, sen hade jag tänkt mig en AN12 anslutning längst uppe på burken.

Bild

Bild

Får inte ihop det redigt som jag vill i onshape men man ser i alla fall hur jag har tänkt
Senast redigerad av Oskar Johansson den sön mar 19, 2017 10:16 pm, redigerad totalt 2 gång.
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt

Inlägg av Oskar Johansson »

Gabbe_96 skrev:Fälgarna såg riktigt bra ut! sätt igång med grenröret nu, ska bli kul att se ett rotat grenrör i RF. :thumbright:
Nu har jag även två fulla flaskor av argon hemma, men nu väntar jag bara på att några rör ska bli pressade till en 4-kantskona av custom parts service och så fort jag får hem det blir det att svetsa! :)
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt, tankar kring vevhusvent

Inlägg av Oskar Johansson »

Har börjat bygga lite på vevhusburken.

Gjorde hål för dom inkommande anslutningarna med en 20mm pinnfräs och sen körde jag igenom med en 20mm brotsch eftersom att anslutningarna inte redigt passade med pinnfräsen.

Bild

Bild

och efter att ha gjort de så passade alla anslutningarna

Bild

Har svetsat allt invändigt så nu är det bara utsidorna kvar, det blev 3 väggar istället för 4 då jag tyckte att dom hamnade lite för nära varandra när man såg det i verkligheten.

Bild

De var allt för denna gången :)
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt, vevhusburks bygge

Inlägg av Oskar Johansson »

Då var utsidorna av burken svetsade, en polare ska fräsa av bottnen av burken så jag kan svetsa dit en nippel så oljan kan rinna ner i tråget igen och sen ska jag också göra hålet där filtret ska sitta större.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Volvo 940 drifting projekt, vevhusburks bygge

Inlägg av mekluuba »

banan du kan svetsa pöjk! Vad har du valt för godstjocklek på burken?
Du har 3st ingångar i burken, vart på motorn kopplar du in dig då?

Snyggt bygge! Ska bli spännande att se grenröret!
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt, vevhusburks bygge

Inlägg av Oskar Johansson »

mekluuba skrev:banan du kan svetsa pöjk! Vad har du valt för godstjocklek på burken?
Du har 3st ingångar i burken, vart på motorn kopplar du in dig då?

Snyggt bygge! Ska bli spännande att se grenröret!
Tackar! :) de är 4mm tjock alu plåt, det kommer 2 anslutningar från där standard vevhusburken sitter sen 1 från ventilkåpan. Anslutningen i toppen av burken har blivit lite större då jag ska på med ett lite större filter och inte köra ett slutet system som jag trodde jag behövde från början :thumbright:
Skriv svar