Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kapnings skruvstäd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo 940 drifting projekt, stol, tank, mm

Inlägg av robinb3rgsten »

Kör på svart spak
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Volvo 940 drifting projekt, stol, tank, mm

Inlägg av Truls_Nordahl »

Tycker också att den svarta spaken passar in bra.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt, stol, tank, mm

Inlägg av Oskar Johansson »

robinb3rgsten skrev:Kör på svart spak
Truls_Nordahl skrev:Tycker också att den svarta spaken passar in bra.
Då får det bli så! Inte värt att skicka tillbaka sakerna när de ändå ser bra ut :)
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av Oskar Johansson »

Tjo!

Skulle montera växellådan idag och började fundera lite över att göra ett fäste som passar på domkraften för att hålla växellådan. Här är några bilder på hur jag tänkte att den skulle se ut, kom gärna med förslag på hur det skulle kunna göras bättre eller ifall ni tycker något är konstigt.

Bild

Bild

Bild

Edit: Ändrade lite
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av 740Bodo »

mycket gotte där :hey: suvi spaken är stört goo å köra med :P
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av Truls_Nordahl »

Ser väl bra ut tycker jag! Möjligen om själva plattan skulle göras lite tjockare beroende på material?
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av Oskar Johansson »

740Bodo skrev:mycket gotte där :hey: suvi spaken är stört goo å köra med :P
Jo man har ju fått lite inspiration från din bil :thumbright:
Truls_Nordahl skrev:Ser väl bra ut tycker jag! Möjligen om själva plattan skulle göras lite tjockare beroende på material?
Plattan är i 5mm stålplåt :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av Steve »

Tror jag skulle göra den mer som en vanlig växellådslyft med kortare armar så det går lättare att vrida och röra på lådan när den ska på plats
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av Oskar Johansson »

Steve skrev:Tror jag skulle göra den mer som en vanlig växellådslyft med kortare armar så det går lättare att vrida och röra på lådan när den ska på plats
Hmm det kanske skulle vara bättre jag får ta och testa det, kan ju göra några olika eftersom att det är ganska enkelt att byta ut :thumbright: , men anledningen att jag hade dom så långa var för att jag var lite orolig att den vill "välta" när jag lyfter upp den eftersom att den inte redigt lyfter helt rakt (i och för sig så kommer plattan att ligga hyfsat plant hela lyftvägen så troligtvis är det bara jag som är lite paranoid) :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av Steve »

Man har ju kardantunneln som ser till att den inte välter :) Kan bli trångt där också med för långa stöd
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av Oskar Johansson »

Steve skrev:Man har ju kardantunneln som ser till att den inte välter :) Kan bli trångt där också med för långa stöd
Haha ja det stämmer ju! :hihi:
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av Truls_Nordahl »

Oskar Johansson skrev:
740Bodo skrev:mycket gotte där :hey: suvi spaken är stört goo å köra med :P
Jo man har ju fått lite inspiration från din bil :thumbright:
Truls_Nordahl skrev:Ser väl bra ut tycker jag! Möjligen om själva plattan skulle göras lite tjockare beroende på material?
Plattan är i 5mm stålplåt :)
Då ger den inte vika. Tänkte mest om du skulle göra i exempelvis alu 6082 eller liknande.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av MVA-Productions »

Jag hade gjort som "klykor" istället så att lådan ligger stabilt ändå samt går att vrida och greja lite med, tror det kan bli lite smidigare att hålla på med då.
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av Oskar Johansson »

MVA-Productions skrev:Jag hade gjort som "klykor" istället så att lådan ligger stabilt ändå samt går att vrida och greja lite med, tror det kan bli lite smidigare att hålla på med då.
Typ så?

Bild

Edit: Det var ju såhär ungefär Steve menade att fästena skulle se ut.
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Inlägg av Oskar Johansson »

Hittade denna https://www.esska.se/esska_se_s/Vaexell ... -9540.html om jag vinklar dom som håller fast växellådan och flyttar in spåren så kan jag ju göra något liknande, då får jag ju lite möjlighet att justera efter olika växellådor med.
Skriv svar