Sida 7 av 8

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Postat: sön maj 28, 2017 11:13 pm
av MVA-Productions
Typ precis så jag menade ja! :)

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Postat: mån jun 05, 2017 5:02 pm
av Oskar Johansson
Liten uppdatering med växellådsliften

Bild

Bild

Den funkar bra om den bara ska hålla lådan på golvet men så fort man lägger i den i domkraften så är själva plattan som följer med alldeles för vinglig så jag får hitta på någon lösning där.

Re: Volvo 940 drifting projekt, Växellådslift sak

Postat: tis jun 27, 2017 8:11 pm
av Oskar Johansson
Då var det väl dags för en uppdatering, tyvärr så har jag inte gjort så mycket med bilen.

Men jag har haft planer på att börja svetsa kollektorer för att öva på att svetsa och då tänkte jag göra ett verktyg för att underlätta vid kapning.

Planen är att kapa det i en horisontell bandsåg.

Bild

Sen efter första kapet så kan man ställa vinklar med den inringade saken.

Bild

Kom gärna med tips!

Re: Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kap verktyg

Postat: fre jun 30, 2017 10:21 am
av Oskar Johansson
Är man tvungen att betala för photobucket för att dela på andra sidor nu?

Re: Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kap verktyg

Postat: fre jun 30, 2017 10:38 am
av turbofelix
Oskar Johansson skrev:Är man tvungen att betala för photobucket för att dela på andra sidor nu?
Använd ''forumbilder.se'' :lol:

Re: Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kap verktyg

Postat: fre jun 30, 2017 10:42 am
av Oskar Johansson
turbofelix skrev:
Oskar Johansson skrev:Är man tvungen att betala för photobucket för att dela på andra sidor nu?
Använd ''forumbilder.se'' :lol:
Jo jag får nog ta och göra det!

I alla fall tills forumet uppdateras så vi kan lägga in bilderna här :)

Re: Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kap verktyg

Postat: fre jun 30, 2017 11:17 am
av Oskar Johansson
Jag kommer nog inte att byta ut alla bilder på alla sidor utan det blir en stor uppdatering med bilder istället, men några bilder kommer att försvinna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och för sista bilder så får det bli en ny bild.

Uppgraderade turbon till ett twinentry avgashus och tial wastegates, fick en bra deal av svenskturboservice och då var det bara att köra på det! :thumbright:

Bild

Re: Volvo 940 drifting projekt Kaltenbach kks hjälp.

Postat: tor jul 20, 2017 6:53 pm
av Oskar Johansson
Har en gammal kaltenbach kks på jobbet och ingen vet redigt hur den funkar, men jag tänkte att jag skulle försöka starta upp den. Jag har fått klingan att gå och allt verkar funka som det ska men när jag försökte dra ut spånlådan för att tömma den så hölls den fast av en "klack" som följer med kapklingan upp så när klingan är uppe så går det att dra ut spånlådan men jag vet inte redigt hur jag ska låsa den den uppe eller köra upp den manuelt.

Här är en bild på den och om ni vet vad den heter så skriv gärna det så kanske man kan leta upp någon manual för det ända som stod på den var Kaltenbash KKS nr.18569

Bild

Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!

Postat: fre jul 21, 2017 3:22 pm
av Oskar Johansson
Spenderade ca 4-5 timmar med att skrapa ut en torkad skärvätska/spånblandning sen fyllde jag på men ny skärvätska och allt verkar funka som det ska!

Bild

Anledningen till att jag ville få igång den var för att kapa rör till kollektorer och nu när kapen funkar redigt så ska jag försöka få någon polare att fräsa ut en 90, en 72 och en 60 graders vinkel så jag kan ställa vinklarna.

Bild

Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!

Postat: mån aug 07, 2017 8:45 pm
av Oskar Johansson
Hade tänkt börja svetsa lite mer saker för att bli bättre med tigen och istället för att köpa en massa metall för att öva på och sedan slänga så tänkte jag kolla om några här är intresserade av att köpa div saker som kollektorer, aluminium saker tex som en sån vevhus catchtank jag byggde eller lite andra små svetsjobb och sedan bara betala materialkostnaden + frakt då. Då slipper jag lägga en massa pengar som sedan går rakt ner i skroten samt att man kanske kan vara till lite hjälp :)

Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!

Postat: tis aug 15, 2017 7:25 pm
av Oskar Johansson
Testade att kapa för en 5-1 kollektor och det blev ju ganska bra ju! :) Kan ställa vinklarna på rören väldig lätt och rören i denna kollektorn är kapade i ca 11 graders lutning.

Bild

Bild

Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!

Postat: mån aug 21, 2017 9:30 pm
av ViktorJonsson
Skitfin kollektor!
Vi har en likadan Kaltenbach på jobbet. En sån sliter man nog aldrig ut!

Visa gärna hur du spänner upp rörbitarna när du kapar dom få att få rätt vinklar
Använder då nån fixtur?

Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!

Postat: sön aug 27, 2017 7:43 pm
av Oskar Johansson
ViktorJonsson skrev:Skitfin kollektor!
Vi har en likadan Kaltenbach på jobbet. En sån sliter man nog aldrig ut!

Visa gärna hur du spänner upp rörbitarna när du kapar dom få att få rätt vinklar
Använder då nån fixtur?
Lägger upp lite bilder och hoppas att de hjälper dig :thumbright: Ifall du har några fler frågor så är det bara att skriva igen :)

Bild

Bild

Bild

Bild


Testat att svetsa i lite tunnare material. Bladen var 0.2mm tjocka.

Bild

Blev några stycken :)

Bild

Re: Volvo 940 drifting projekt, Kaltenbach KKS hjälp!

Postat: tis sep 19, 2017 7:19 pm
av QuttroDanne
Du har pm =)

Re: Volvo 940 drifting projekt, Kollektor kapnings skruvstäd

Postat: sön sep 30, 2018 3:34 pm
av Oskar Johansson
Hej!

Gör en liten uppdatering med en ritning och bild på en kollektor kapnings skruvstäd för en horisontal bandsåg som jag tänkte att folk kanske kunde ha lite nytta utav, hade problem med att kaltenbachen tryckte ihop rören för mycket så dom blev ovala och svåra att få till rätt passform på och om jag sänkte trycket som håller nere rören så gled dom runt när den började kapa. Så det fick bli att bygga ett skruvstäd till bandsågen :) och det gick desutom fortare att kapa rören såhär för man kan slipa till dom medans man kapar dom så man sparar ganska så mycket tid.

Bild Ritningen

Bild Fixar punkter för 0, 72, 90 och 120 grader.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Som ni ser så valde jag att inte använda styrpinnen utan jag körde istället med 2 skruvar mest för att det skulle bli mer jobb och ta längre tid om jag skulle göra en styrpinne men jag tror ändå att de hade funkat.

Hoppas någon kan ha användning av detta :)