Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jul 22, 2018 6:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 133 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Författare Meddelande
InläggPostat: lör nov 04, 2017 2:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 175
Enda erfarenheter jag har är b18 med a kam o b18 med k kam och då tycker jag ändå att k kammen är trevlig kam med jämnt drag över hela registret och funkar bra. De enda som skiljde motorerna va k kam och planad topp i ena och den andra orginal båda med stromberg gasare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 04, 2017 3:51 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 570
Ort: Dingle
Ja, med tanke på att jag bara kommer att gubbköra så funkar det nog med K-kam.
Har bara sån beslutsångest när jag inte fattar skillnaden mellan olika kammar.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 04, 2017 8:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 175
Nä det är inte lätt att bara kolla siffror säger inte mig mycket heller. Men vad blir övrig setup? Några effektmål?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 04, 2017 9:54 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 570
Ort: Dingle
Svänghjulet blir lättat och ett 4-2-1 grenrör tänkte jag köra på.
Original är det 65hk så kan jag dubbla det så är jag nöjd.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 10:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 175
Ja då bör de väl räcka med k kam lr d ska väl va nåt snäpp vassare? Står lite på kg trim sida har ja för mig annars kan säkert Jens eller Erland rekommendera nåt lämpligt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 07, 2017 10:28 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jul 22, 2007 6:47 pm
Inlägg: 15
Ort: Uppsala
Läst igenom hela tråden, spännande projekt :)
Kommer följas!

_________________
Marcus A

Volvo 242 -75 Turbo

Volvo 940 T5 - SÅLD


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 07, 2017 8:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 570
Ort: Dingle
Kul!
Förhoppningsvis blir det mer framöver.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 07, 2017 8:56 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 21, 2017 3:36 pm
Inlägg: 14
Damn! Grym inspiration inför garagesäsongen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 09, 2017 8:18 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 570
Ort: Dingle
Kul!
Jag har själv blivit inspirerad av många på Sävar så det är roligt om man kan göra samma för andra.

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 18, 2017 2:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 570
Ort: Dingle
Kolven vände 0,5mm under deckplanet så jag planade bara av blocket så det blev rent. Ca 0,15mm.

Är det något mer som man ska tänka på när man håller på? Jag har ju planat toppen ca 2,5mm, blir det något knas med vinklar för lyftare eller ventiler?
Ska man korta stötstängerna lika mycket som man planat, om det ens går?

Bild

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 17, 2017 9:31 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 52
Hej, vilken häftig amazon du har, kolven kan vända upp till 0,5 över blocket, packningen är ju ca 1.2. sedan bestämmer kammen vilket komp du skall ha , kolla med den som säljer kammen. något vinkelfel blir det inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 17, 2017 11:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 570
Ort: Dingle
Tack!
Jag har fräst ner blocket ytterligare 0,5mm så nu vänder kolven jäms med.
Det är svårt att backa, så jag tar det lite försiktigt.
Jag forrest gumpade mig när jag filade i kanalerna och gjorde ett jack i ett ventilsäte, så jag lämnade in toppen och fick den iordninggjord.
Har precis fått tillbaka den så Jag ska mäta upp mer exakt kompressionsförhållande.
Det blir nog inte såpass mycket komp att det är någon vits med vassare kam än vanlig K-kam, det är ju original ventilfjädrar så även lyftet blir begränsat.

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 26, 2017 11:40 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 570
Ort: Dingle
När blocket ändå var uppe i fräsen gängade jag 2 hål för givarfäste.
Tänkte fräsa svänghjulet också, är det någon som vet hur 60-2 hålen ska vara i förhållande till vevaxelhålen?Bild

Skickat från min D5503 via Tapatalk

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 133 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fräsarn och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010