VARM STAV! (hot rod på svenska)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Fästet mellan lådan och gummikudden såg ju inte så kul ut, så för att skoja till det lite blev det en plåt på sidan som jag
knackade ett spår i.
Bultarna som håller plattjärnet hittade jag i skrotgömman ihop med en plåt som säkrar dom. Ser lite roligare ut.

Bild

Alla som kör racing vet ju att det är viktigt att tänka på vikten, så jag borrade ett lätthål också....

Bild

Denna lådan har ju s.k. slip-yoke istället för fläns vilket ställde till det litegrann.
Original har ju RX8 kolfiberkardan vilket hade varit extra flabbergastande fräckt, tyvärr var den 9cm för kort och det är i längsta laget att göra någon slags adapter för.

Det blir inte bättre av att lagren i knutkorsen är faststansade heller.
Efter lite surfande hittade jag dock utbytes-satser som löste det problemet.
Dessvärre lyckades jag inte hitta något bra knutkors att para ihop det hela med, det finns ju en hel del olika adapter-knutkors i jänkevärlden men inget som passade.

Jag var inne på att demontera det jag hade och svarva ner ändarna till att passa på Amazonens original men det kändes inte bra att behöva specialtillverka slitdelar.
Går det sönder mitt i sommaren vill man ju inte skruva längre än nödvändigt.

Efter lite mätande och funderande kom jag på en lösning.

Bild

Efter att jag kapat bort öronen på original slip-yoke så kunde jag svarva den plan och gänga 6st M8.
Sedan Svarvade jag en adapter som bultades i slip-yoken med bultmönster som passar mot Amazon fläns.

Nu är det bara att stoppa i yoken i lådan, bulta fast motsvarande i bakaxeln och mäta fram hur lång kardan ska vara.


Sedan lyfter man bakaxeln med domkraften och mäter hur lång kardan SKA vara, för att inte trycka hela motorpaketet framåt när det fjädrar..............

Nu kommer vi till en mindre rolig episod........... to be continued...
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

And we´re back!

Jag är lat och snål och det har jag fått lida för hela livet :)

Efter lite jakt på lämpligt material till kardan hittade jag till slut ett ämna som uppfyllde mina krav. rakt och gratis.

Original var kardan 45x2,5 och efter lite letande hittade jag ett som var 42x2.3.

Ingen fara, tänkte jag, det är ju 65hk B18 så jag kommer ju inte att vrida sönder det ändå.

Bara att svetsa ihop...

Bild

Såna som har mer vett och erfarenhet än jag, tar sig antagligen för pannan när dom läser vad jag skriver.
Ni andra kan läsa vidare så ska jag försöka förklara hur många nyanser min dumhet har.

Nu var kardanen klar och det var det sista innan provkörning kunde göras.
Alla som har skruvat vet hur spännande det är när första provturen ska tas, stålmannens hörsel kan slänga sig i väggen och Sherlock holmes misstänksamhet och detaljanalys ligger i lä.

Efter lite smygande på växlarna hemma på grusvägen blev det en sväng ut på asfalten, växlarna jobbades igenom och jag var alldeles för upptagen med att lyssna efter oljud eller vibrationer för att njuta av det lägre varvet som var.

Succé! Allting fungerade som det var tänkt och inga märkbara vibrationer som kunde härledas till transmissionen uppdagades. Kunde detta verkligen stämma? har jag lyckats?

Nu trädde inte bra en stor hybris in, utan även den fråga som säkert fler än jag har tänkt innan dom har mött sin skapare. "Undrar hur fort den går?"


Ut på motorvägen och upp i 110, efter en stund i högerfilen kunde jag leende växla NER till 5:an och ge benet.

Det låter mycket fräckare än vad det var, 65hk ger ingen whiplash direkt men efter en stund började det närma sig 130 km/h och nu susade det bra från alla söndertorkade lister och avsaknaden av matta gjorde ju inte direkt saken bättre.

Jag tycks mig ana en liten vibration precis innan det smäller till så-in-i-helvete.
Följt av ett rasslande och smällande som inte var mycket lägre.

Det är ju alltid svårt att beskriva hur mycket något låter, men om du tänker dig att någon tar ett, tja, låt oss säga 42x2.3mm rör och slår i underredet så att bilen gör en frivolt så har du nog bilden ganska klar.

Som tur var hände det precis vid en avfart så jag kunde styra in och få stopp.
Jag har nog ett ärr på hjärtmuskeln efter den upplevelsen.

Nu har ni nog redan räknat ut vad som har hänt.

Bild


Mycket riktigt, Idioten som valde ett mindre rör med tunnare gods hade inte en tanke på att det kunde bli svängningar i röret när det blev så pass mycket längre.
Det var ju lätt att felsöka i alla fall....

Bild

Kardantunneln har fått smäll...

Bild

Bild

Jag borde hålla mig till LEGO.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Falkenrejsing »

Tur det gick bra trots allt.
Och med det sagt så måste jag berömma denna TÄMLIGEN spektakulära skada, inte alla som manglar av en kardan sådär bara. Den kommer se cool ut i högen med mindre lyckade prototyper (för en sån har väl vi alla?)
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
norlin
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 14, 2011 1:41 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av norlin »

Offerings to the God of Speed.

och jag tror inte det funkar med lego...
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av fugazi »

Ajdå...
Kardanring till nästa prototyp?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Falkenrejsing skrev:Tur det gick bra trots allt.
Och med det sagt så måste jag berömma denna TÄMLIGEN spektakulära skada, inte alla som manglar av en kardan sådär bara. Den kommer se cool ut i högen med mindre lyckade prototyper (för en sån har väl vi alla?)
Ja, den högen växer stadigt
norlin skrev:Offerings to the God of Speed.

och jag tror inte det funkar med lego...
Svårflörtad gud minsann...
Jag tänkte det skulle bli mindre plåtskador med LEGO
fugazi skrev:Ajdå...
Kardanring till nästa prototyp?
Ny fisring till föraren kanske? Den blev lite sladdrig när det small...
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Husse1 »

Ooopps!
Gjort samma, men i lägre speed.
En Banzaistart med nysvetsad bakaxel, var lite för mycket för originalkardan.
Så min nya fick bli i cromemolly, detta ledde ju givetvis till att nåt annat blev lidande vid nästa Banzaistart......... vxl.lådan....... Blev något dyrare och tjorvigare att fixa.
Men som man säger, en kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Klabbe Persson »

Väldigt kul bygge detta! Kommer följas. :)

Tråkigt med kardan bara...
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Husse1 skrev:Ooopps!
Gjort samma, men i lägre speed.
En Banzaistart med nysvetsad bakaxel, var lite för mycket för originalkardan.
Så min nya fick bli i cromemolly, detta ledde ju givetvis till att nåt annat blev lidande vid nästa Banzaistart......... vxl.lådan....... Blev något dyrare och tjorvigare att fixa.
Men som man säger, en kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk.
Ja, vad det gäller skadorna ska man väl inte gnälla, det kunde varit värre.
Fast det hade ju varit lite roligare om det gick sönder p.g.a för mycket mos, snarare än oerfarenhet.
Klabbe Persson skrev:Väldigt kul bygge detta! Kommer följas. :)

Tråkigt med kardan bara...
Tack! Det är roligt med kommentarer.
Jag har exprimenterat med kortad främre originalkardan fram och tillbaka och det bästa resultatet jag har fått är kraftiga vibrationer vid 80km/h.
Min teori är att det inte funkar med splines på två ställen, det blir som ett hopprep.
Har införskaffat ett kalldraget 50x3mm rör så nu blir det hel kardan igen.
Återkommer med lite bilder.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har nånstans på nätet sett en tabell för kardandimensionering där längd och varvtal anger vilken diameter man behöver för att undvika självsvängningar, jag misstänker att 50 mm inte räcker till om du har ett rör hela vägen.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Thunderbo1t skrev:Jag har nånstans på nätet sett en tabell för kardandimensionering där längd och varvtal anger vilken diameter man behöver för att undvika självsvängningar, jag misstänker att 50 mm inte räcker till om du har ett rör hela vägen.
Jag tror du har rätt. Kardan är ca 130cm och jag kollade här och då hamnar jag precis på gränsen.

Blir nog att hålla sig till hastighetsbegränsningarna om jag ska vara på säkra sidan.
Jag får försöka leta upp något Ø65 rör. 2,5mm i gods hade nog varit lagom.
Tänk om man nån gång hade kollat INNAN man agerade....

Här är den jag gjorde sist iaf:

Bild

För att få ändarna att passa i röret kapade jag ett par bitar 50x5mm rör som träddes på och svetsades fast, sedan svarvades dom till lagom passning för det nya röret.

Bild
Trädde igenom ett rör i öronen på båda ändar och kunde på så vis kolla med vattenpasset att dom linade upp hyfsat.

Sedan blev det helsvetsning.

Bild

Ett par nya knutkors och lite färg.

Bild

Efter flera svängar med olika grader av vibrationer så var det väldigt skönt när man till slut fick till det utan.

Med ovan nämnda incident i färskt minne körde jag aldrig över 110 km/h, och efter dagens räkneövning ska jag nog inte fresta mer heller.

Nu började den ack så välbekanta hybrisen infinna sig igen och en liten längre tur togs.
Det gick bra ända tills första hålan, då skrapade kardan i tunneln.
Tunneln hade ju lika mycket material som innan fast det befann sig inte riktigt där det hade varit.....

Köra runt och vara rädd för hålor är inget roligt så det var bara att sätta igång..

Bild

Jag plockade ur fjädrarna bak och pumpade upp bakaxeln mot genomslagsgummit för att se hur mycket som behövdes tas ur.

Det visade sig att jag fick göra ett kirurgiskt snitt lite längre bak för att få frigång.
Naturligtvis tog svetsgasen slut medans jag höll på, så då kom jag för en gångs skull ihåg att ta ett kort medans jag höll på.

Bild
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Stefan Lindh »

fugazi skrev:Ajdå...
Kardanring till nästa prototyp?
Ny fisring till föraren kanske? Den blev lite sladdrig när det small...[/quote]


Och där fick jag torka cola från både skärm o tangentbord :mrgreen:

Skönt att det gick bra ändå ivf
Coolt bygge oavsett
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Tack! Det är roligt att du gillar det!

Fick köpt mer gas och svetsat färdigt tunneln.
Till vintern ska jag nog lägga ner lite energi på att täta alla onödiga hål i kupén och få dit någon form av ljuddämpning.

För 20 år sedan :shock: jobbade jag som smed och då smidde jag ett ämne, som jag någon gång tänkte ha till växelspak.
Det letades upp, hålborrades och fick en knopp från en gammal traktor.
Klistermärken fäster dåligt på jeans, så jag fick ta tygmärken istället....

Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Klabbe Persson »

Snyggt!!
Om jag måste bygga om till "kortspak" i min nångång får detta bli inspirationen :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av David Herbertsson »

Trevligt projekt, mycket fina jobb du gör :thumbright:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar