VARM STAV! (hot rod på svenska)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Va fan!

Det här passar ju inte alls!..............

Bild

Nu passar det ju ändå sämre :shock:

Bild

Så ja...........

Bild

Det blir lite att lägga igen.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av lyyski »

Lite mek va det allt, Kommer lämna iväg min låda för omsvetsning.

Hur kommer du lösa kopplingsarmen? Blir det som volvons original?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Kopplingen blir en blandling mellan Amazonens och Mazda.
Mazda har hydraulisk koppling precis som Amazonen men armen sitter kl. 11 istället för som på Amazonens kl.7 om man ser det bakifrån. Så leden för kopplingsarmen måste flyttas.

När alla hål var igenlagda var det dags att svetsa ihop svepet. Jag gjorde små näst jämt fördelade över hela svepet och sen började jag göra lite längre svetsar.

När jag skulle fortsätta svetsa på motstående sida small det till.

Bild

:shock: Det var ju inte svårt att hitta vad som hade hänt..

Jaha! tänkte jag, jag får väl skärpa till mig och göra en mer noggrann svets. Fogberedde odentligt och svetsade igen.

Bild

Jaa, svetsen höll ju i alla fall.....

Då fick jag plocka fram en stor gasolbrännare och värma upp hela kåpan ordentligt, sedan svetsade jag igen.

Bild

Sedan höll det och hela kåpan blev svetsad. Inga bilder på färdigt resultat i vanlig ordning.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Aluminium Är så roligt att bearbeta så det slutade med att jag förlängde de förstärkningar som var på mazdakåpan in på M40 svepet.

Helt onödigt arbete, men lite roligt att få det så det är svårt att upptäcka.

Vid närmare eftertanke så är väl hela bygget "onödigt", jag gör det ju bara för att jag tycker det är roligt.

Bild


Tog loss kåpan och slipade ur fogarna ordentligt så jag kunde svetsa färdigt invändigt, det är ändå en del skit som har kokat upp men jag fick det hyffsat i alla fall.

Här ser man lite bättre hur långt in lagerlägena sitter i svepet.

Bild

Nu ska den planas i fräsen innan jag skruvar ihop lådan igen.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Egentligen skulle man haft en s.k flycutter när man planade stora grejer i fräsen men jag har inte fått tummen ur att tillverka någon.
Det funkade ju med ett litet fräshuvud också, men det var på det berömda.
I värsta fall går det att flytta huvudet och ta omtag, men det är bra om man kan ta allt i ett svep.

Bild

Den hade inte slagit sig nämnvärt av svetsningen, efter 1mm så blev den renförutom längst ut på utbuktningen för startmotorn och det gör ju ingenting.

Sedan var det dags att skruva ihop lådan igen och efter lite svordomar och gör om gör rätt fick jag ihop den.
Det fungerar t.o.m att växla med den.

Voilá! en 6-växlad låda till B18!

Bild

Här ser man även adaptern för kopplingscylindern.
Klanten som svetsade satte öppningen för kopplingsarmen mitt för fästet utan en tanke på att infästningen på kopplingscylindern är excentriskt, något som inte upptäcktes förrän kåpan var fräst, så för att slippa risken att det skulle slå sig gjorde jag en adapter istället för att ge mig på att kapa upp och flytta hålet.
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av W108 »

:thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

:thumbright: :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Efter en överdos av "Project Binky" blev jag också sugen på lite snygga, genomtänkta fästen.

Har ni inte sett något avsnitt av "Project Binky" så rekommenderas det varmt.

Lite ritande och kapande blev det så här:

Bild

För att sedan knäckas till med min knäck för skruvstycke.

Bild

Lite sjuk i huvudet får man ju vara ibland också så muttrarna blev 3/8 unc......

Bild

Nu ska den bara dit också...

Bild

Såja, här ser man det kraftigt avancerade fästet från lådan till gummikudden som består av ett plattjärn.
Bild

Med facit i hand hade jag inte behövt att kapa upp tunneln mer än för spaken.

Bild

Fast det är ju alltid lätt att vara efterklok, kommer osökt att tänka på gubben som kom springandes när jag hade klotat med motorcykeln.
Jag trodde han kom springandes för att hjälpa mig, men inte då. -"DET SÅG JAG DIREKT ATT DU KÖRDE FÖR FORT" ropade han när han kom fram.................. åfan!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Steve »

Du bygger väl ett spakställ så du får långspak på den igen? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

He he! lång spak blir det nog, men placeringen ändrar jag inte på.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Beställde en tryckplatta till Volvo 850, och det var på det berömda att den fick plats.

Bild

Har varit lite provande fram och tillbaka för att få kopplingsarmen att fungera och få plats med allt.
Naturligtvis inga bilder på det.
Fick dit svänghjulet och bultade upp lådan så nu var det dags för att svetsa tunnel.
Knäckte ett rundjärn att ha som kant runt hålet.

Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av fugazi »

Ser ju skitbra ut!
Jag undrar lite vad det är för mått på den där lådan, den ser rätt "behändig" ut?
Längd? Diameter bakom sprängkåpan?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Tack! Roligt att det uppskattas, man känner sig ju som en klåpare när man läser andras proffsiga trådar men jag får väl vara motvikt. ;)

Diametern bakom sprängkåpan uppskattar jag till ca 30cm, ungefär som en M40.
Längden är ca 80 cm från motor till knutkors.
Den är väldigt behändig också, väger inte mycket mer än en M40 med svep.
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Erikwdt »

Blir ju asbra!! :thumbright:
En liten undran, hur har du tänkt lösa det med hastighetsmätare?
Finns det vajeruttag på lådan eller blir det någon annan lösning?
NU KÖR VI!!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Kul att du gillar det!
Jag har GPS till hastighetsmätaren. Jag vet att det inte är godkänt, men dom sa inget på besiktningen. (kanske nästa gång) [DIZZY FACE]
Det finns tyvärr inget uttag till vajer på lådan.
Skriv svar