VARM STAV! (hot rod på svenska)
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Fått ner den på hjul ännu?
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Näe. Det har kommit lite emellan...
Men det är grejer till Amazonen som kommit emellan, så det får bli en cliffhanger tills jag fått ihop något värt att visa.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Men det är grejer till Amazonen som kommit emellan, så det får bli en cliffhanger tills jag fått ihop något värt att visa.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Å jag som trodde det var choppern
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
För att kunna göra en riktig "backyard casting" måste man ju ha en bakgård, i det här fallet baksidan på garaget där alla säsongsprylar lägger sig att dö....
Till det jag skulle göra behövde jag en stor klump aluminium, och har man egen smältugn kan man ju faktiskt lösa den biten ganska bra.
Lånade en leksakshink i ungarnas sandlåda som jag göt av.
Inge vidare vacker historia men tillräckligt bra för att kunna skava rund i svarven.
Jag har för klen hållare till invändig svarvning så jag fick problem med vibrationer, som kanske syns.
Nu blev jag så till mig att jag glömde ta kort på resten av bearbetningen, men det slutade iaf med att jag letade upp några av de pinn-bultar som jag rensade topparna, jag slaktade till gjutning, på.
Enbart på grund av kretsloppstänkande och inte alls för att jag är lat och snål.....
Ja, ni gör väl som jag och bara tittar på bilderna utan att läsa allt svammel emellan så här kommer en bild på det färdiga resultatet:
Nu kan man alltså skryta med att ha en 2-dörrars, 6-växlad och kolfiberkardanförsedd bil hemma i garaget....
Det får ju vara lite speedparts med om man nu ska kalla det för varm stav.....
Fast kompisen tycker den är en rått-stav......
Till slut fick jag iaf ner den på backen. Jag är ganska nöjd med stuket men någon centimeter lägre hade gjort gott.
Fast det borde väl inte vara så svårt att lösa....
Till det jag skulle göra behövde jag en stor klump aluminium, och har man egen smältugn kan man ju faktiskt lösa den biten ganska bra.
Lånade en leksakshink i ungarnas sandlåda som jag göt av.
Inge vidare vacker historia men tillräckligt bra för att kunna skava rund i svarven.
Jag har för klen hållare till invändig svarvning så jag fick problem med vibrationer, som kanske syns.
Nu blev jag så till mig att jag glömde ta kort på resten av bearbetningen, men det slutade iaf med att jag letade upp några av de pinn-bultar som jag rensade topparna, jag slaktade till gjutning, på.
Enbart på grund av kretsloppstänkande och inte alls för att jag är lat och snål.....
Ja, ni gör väl som jag och bara tittar på bilderna utan att läsa allt svammel emellan så här kommer en bild på det färdiga resultatet:
Nu kan man alltså skryta med att ha en 2-dörrars, 6-växlad och kolfiberkardanförsedd bil hemma i garaget....
Det får ju vara lite speedparts med om man nu ska kalla det för varm stav.....
Fast kompisen tycker den är en rått-stav......
Till slut fick jag iaf ner den på backen. Jag är ganska nöjd med stuket men någon centimeter lägre hade gjort gott.
Fast det borde väl inte vara så svårt att lösa....
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Kan man gjuta en aluklump och få den till dedär så måste en sänkning vara som att cykla
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Ja, jag har kapat fjädrarna lite, men det skulle som sagt varit lite till.
Snickrade ihop en låda till stereon också.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Snickrade ihop en låda till stereon också.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
blackadder skrev:Ingenting som har med Amazonen att göra men jag provade "lost foam" gjutning.
Hålsågade ut en bit frigolit:
Och limmade sedan på en bild jag hittade på nätet.
Skar sedan ut konturerna med en mattkniv och smälte väck resten med en lödkolv.
Det är viktigt att det är tuffa grejor man gjuter................
Resultatet blev ganska hyfsat, drog av den i svarven för att få lite finare yta.
Det känns ändå som att det kokar in lite föroreningar i materialet när man gör så här, tittar man noga ser man lite orenheter.
Naturligtvis lyckades jag forrest gumpa mig när jag skulle gjuta och hällde på för fort, så det gurglade ur en massa smält aluminium.
Det hade väl inte varit så farligt om jag inte hade ställt formen på garagegolvet.
betong och värme funkar inte så bra ihop så det började smälla betong och skvätta smält aluminium åt alla håll.
Som en lite flicka sprang jag skrikande därifrån och tog skydd tills det hade slutat smälla.
Mitt fina garagegolv, snyft....
Då jag brukar klanta mig med jämna mellanrum, har jag blivit ett stort fan av skyddsutrustning, så det var bara golvet som blev förstört.
fränt,, the offsprings loga
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Det gjorde gott med lite sänkning. Utseendemässigt iallafall.....
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Skickat från min D5503 via Tapatalk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Ja de gjorde sig bra. [THUMBS UP SIGN]
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Dags att börja med bidrag till barnens lådbilsrally....
Det börjar spåra ur redan...
Det börjar spåra ur redan...
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Ser ut som att det är lagt ner lite tid på den där tunnan, blir nog fränt
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Jag tycker det börjar spåra :
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Funderade en stund på att knacka -32 pressning i rambenen, men lyckades släppa det.
För tillfället.......
Skickat från min D5503 via Tapatalk
För tillfället.......
Skickat från min D5503 via Tapatalk
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 924
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)
Jag har aldrig skruvat ihop en motor och det tänkte jag råda bot på nu.
Blocket som jag använde som jigg för växellådan var faktiskt bättre än jag hade trott
En kompis hade en gammal 240 med B21:a i som jag kunde ta kolvarna ur och lämnade sedan iväg blocket för borrning
Det är inte tänkt att det ska vara någon värstingmaskin, utan mest för att lära mig lite så blir det inga exklusiva grejer, kolvarna är i bra skick men som sagt, begagnade.
Toppen är av samma årsmodell som blocket d.v.s -75 med 44/35 ventiler och efter att läst otaliga spaltmeter om portning försökte jag mig på att fila lite i toppen, tog upp avgas till Ø30mm och filade bort "bulan" vid styrningen.
Förbänningsutrymmet gjorde jag enligt en gammal artikel i Wheels.
Sedan kunde jag prova min "fly cutter" för första gången.
Lade sedan på toppen på blocket, och ritsade ut var cylindern var, så jag kunde runda kanterna.
Jag har försökt att läsa på om kamaxlar men lyckas inte bli klok på vad man ska använda, finns många åsikter.
Det är körbarhet som är viktigt för mig och det blir nog sällan jag går över 5000rpm så det är ju ingen värsting jag behöver men samtidigt vill man ju ha något kul, Jag tror det skulle funka fint med en K-kam men kan som sagt ingenting om detta så förslag mottages gärna.
Har aldrig provat insprutning heller, så det tänkte jag prova. Tanken var att använda E insuget, det påverkar valet av kamaxel har jag läst. Hade varit kul att bygga något med separata spjäll men jag får nog lära mig krypa innan jag kan gå.
Drivning av kamaxel får ni gärna tipsa om också, jag har snöat in på aluminiumdrev, känns som en bra kompromiss mellan styrka, ljud och driftsäkerhet.
Som sagt, kom gärna med förslag.
P.S Jag ska toppdecka blocket också, är det någon idé att ta mer än bara så det blir rent?
Blocket som jag använde som jigg för växellådan var faktiskt bättre än jag hade trott
En kompis hade en gammal 240 med B21:a i som jag kunde ta kolvarna ur och lämnade sedan iväg blocket för borrning
Det är inte tänkt att det ska vara någon värstingmaskin, utan mest för att lära mig lite så blir det inga exklusiva grejer, kolvarna är i bra skick men som sagt, begagnade.
Toppen är av samma årsmodell som blocket d.v.s -75 med 44/35 ventiler och efter att läst otaliga spaltmeter om portning försökte jag mig på att fila lite i toppen, tog upp avgas till Ø30mm och filade bort "bulan" vid styrningen.
Förbänningsutrymmet gjorde jag enligt en gammal artikel i Wheels.
Sedan kunde jag prova min "fly cutter" för första gången.
Lade sedan på toppen på blocket, och ritsade ut var cylindern var, så jag kunde runda kanterna.
Jag har försökt att läsa på om kamaxlar men lyckas inte bli klok på vad man ska använda, finns många åsikter.
Det är körbarhet som är viktigt för mig och det blir nog sällan jag går över 5000rpm så det är ju ingen värsting jag behöver men samtidigt vill man ju ha något kul, Jag tror det skulle funka fint med en K-kam men kan som sagt ingenting om detta så förslag mottages gärna.
Har aldrig provat insprutning heller, så det tänkte jag prova. Tanken var att använda E insuget, det påverkar valet av kamaxel har jag läst. Hade varit kul att bygga något med separata spjäll men jag får nog lära mig krypa innan jag kan gå.
Drivning av kamaxel får ni gärna tipsa om också, jag har snöat in på aluminiumdrev, känns som en bra kompromiss mellan styrka, ljud och driftsäkerhet.
Som sagt, kom gärna med förslag.
P.S Jag ska toppdecka blocket också, är det någon idé att ta mer än bara så det blir rent?