VARM STAV! (hot rod på svenska)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Caddyman »

Intressant mojäng det där :thumbright:
Byggt smältugnen själv?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Ja, det är ett kasserat expansionskärl som jag har gjutit in ett keramiskt rör i.
Brännaren är en vanlig villabrännare som jag tagit bort automatiken på.
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av bop »

Fränt! Kanske lite pedaler till åket?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Ja, det var ingen dum idé.
För tillfället mixar jag kattsand. (det var en mening jag aldrig trodde jag skulle skriva) Anledningen är att kattsand består av bentonitlera som tillsammans med sättsand och vatten blir gjutsand.
Tror jag, ska jag väl tillägga, jag har inte provat än.
Jag tror att den stora utmaningen blir att göra "negativen" med alla delningar på rätt ställen och hänsyn till krympningar som blir.
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Kjelle »

Gips. Blir riktigt fina ytor(lika fina som pluggen). Smörj delningsytor med typ flytande tvål och se för allt i världen till att gipset är helt uttorkat annars smäller det.Ventilationshål, krympning(tror det var 1,5%) osv har du säkert koll på:-) Kolla Hpg-s hemsida, besökte dom för länge sedan och blev redigt imponerad. http://www.hpgab.se/
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Intressant med alugjutning! Har ingen erfarenhet av det men tankarna tog fart efter att man såg filmen Worlds fastest indian och hans kolvgjutning :)
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Kjelle skrev:Gips. Blir riktigt fina ytor(lika fina som pluggen). Smörj delningsytor med typ flytande tvål och se för allt i världen till att gipset är helt uttorkat annars smäller det.Ventilationshål, krympning(tror det var 1,5%) osv har du säkert koll på:-) Kolla Hpg-s hemsida, besökte dom för länge sedan och blev redigt imponerad. http://www.hpgab.se/
Tack för tipset! Bra länk. Jag får nog prova med gips.
Nicklas Eriksson skrev:Intressant med alugjutning! Har ingen erfarenhet av det men tankarna tog fart efter att man såg filmen Worlds fastest indian och hans kolvgjutning :)
Ja, den är inspirerande.
Har väl inga illusioner om att slå hastighetsrekord, men kunde han bygga en vinnarhoj i ett skjul borde jag kunna lära mig gjuta :)
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Ingenting som har med Amazonen att göra men jag provade "lost foam" gjutning.

Hålsågade ut en bit frigolit:

Bild

Och limmade sedan på en bild jag hittade på nätet.
Skar sedan ut konturerna med en mattkniv och smälte väck resten med en lödkolv.

Bild

Det är viktigt att det är tuffa grejor man gjuter................

Resultatet blev ganska hyfsat, drog av den i svarven för att få lite finare yta.
Det känns ändå som att det kokar in lite föroreningar i materialet när man gör så här, tittar man noga ser man lite orenheter.


Bild


Naturligtvis lyckades jag forrest gumpa mig när jag skulle gjuta och hällde på för fort, så det gurglade ur en massa smält aluminium.

Det hade väl inte varit så farligt om jag inte hade ställt formen på garagegolvet.
betong och värme funkar inte så bra ihop så det började smälla betong och skvätta smält aluminium åt alla håll.

Som en lite flicka sprang jag skrikande därifrån och tog skydd tills det hade slutat smälla.

Bild

Mitt fina garagegolv, snyft....

Då jag brukar klanta mig med jämna mellanrum, har jag blivit ett stort fan av skyddsutrustning, så det var bara golvet som blev förstört.
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av MVA-Productions »

Ditt projekt får högsta betyg i kvälls underhållning!
Mvh
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Tommy Luhr »

Haha, hemskt tråkigt att få rinnande metall på sig:) Men förövrigt tror jag du kommer lyckas med din gjutning.
Det finns fin sand att köpa till detta som härdar av sig själv. Youtube har du säkert besökt inom detta området.
Följer för att se hur utvecklingen går!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Steve »

Snyggt!
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Erikwdt »

Förlåt, men sitter och små skrattar åt din berättelse om gjutningen :hihi:
Den frambringade en del roliga bilder i huvudet samt att jag vet hur förvånad man blir första gången det smäller till om betongen när man lyckats värma lite för mycket.
Jag satt med skärbrännare och skar ut precisions bitar när det plötsligt small till och där for jag ut ur garaget våt i kalsongen. :hihi: :hihi:
Hur skulle jag förklara detta för farsan då jag som ung grabb olovandes körde på med skärbrännaren... :roll: :hihi:
NU KÖR VI!!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

MVA-Productions skrev:Ditt projekt får högsta betyg i kvälls underhållning!
Mvh
Tackar!
Roligt att det uppskattas.
Tommy Luhr skrev:Haha, hemskt tråkigt att få rinnande metall på sig:) Men förövrigt tror jag du kommer lyckas med din gjutning.
Det finns fin sand att köpa till detta som härdar av sig själv. Youtube har du säkert besökt inom detta området.
Följer för att se hur utvecklingen går!
Ja, youtube har jag kollat mycket på, det blir väl som jag misstänkte, att ugnen var den lilla biten att få till. Nu ska man lära sig hur man gör formar också med krympning etc..
Roligt att du följer.
Steve skrev:Snyggt!
Tack!
Erikwdt skrev:Förlåt, men sitter och små skrattar åt din berättelse om gjutningen :hihi:
Den frambringade en del roliga bilder i huvudet samt att jag vet hur förvånad man blir första gången det smäller till om betongen när man lyckats värma lite för mycket.
Jag satt med skärbrännare och skar ut precisions bitar när det plötsligt small till och där for jag ut ur garaget våt i kalsongen. :hihi: :hihi:
Hur skulle jag förklara detta för farsan då jag som ung grabb olovandes körde på med skärbrännaren... :roll: :hihi:
Ha ha! Ja, det är sånt som fastnar i hjärnbarken....
Eller som jag brukar säga, erfarenhet är bra, det gör att man känner igen ett misstag nästa gång man gör det...
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Thed_J »

Jag gillar uppdateringarna i tråden! Kul att du visar upp sidoprojekt också även om jag väntar med spänning på att se vad du hittar på med Amazonen.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Klabbe Persson »

Något nytt på gång? :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Skriv svar