Sida 9 av 13

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: lör nov 04, 2017 2:56 pm
av robinb3rgsten
Enda erfarenheter jag har är b18 med a kam o b18 med k kam och då tycker jag ändå att k kammen är trevlig kam med jämnt drag över hela registret och funkar bra. De enda som skiljde motorerna va k kam och planad topp i ena och den andra orginal båda med stromberg gasare.

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: lör nov 04, 2017 3:51 pm
av blackadder
Ja, med tanke på att jag bara kommer att gubbköra så funkar det nog med K-kam.
Har bara sån beslutsångest när jag inte fattar skillnaden mellan olika kammar.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: lör nov 04, 2017 8:38 pm
av robinb3rgsten
Nä det är inte lätt att bara kolla siffror säger inte mig mycket heller. Men vad blir övrig setup? Några effektmål?

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: lör nov 04, 2017 9:54 pm
av blackadder
Svänghjulet blir lättat och ett 4-2-1 grenrör tänkte jag köra på.
Original är det 65hk så kan jag dubbla det så är jag nöjd.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: sön nov 05, 2017 10:31 am
av robinb3rgsten
Ja då bör de väl räcka med k kam lr d ska väl va nåt snäpp vassare? Står lite på kg trim sida har ja för mig annars kan säkert Jens eller Erland rekommendera nåt lämpligt

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: tis nov 07, 2017 10:28 am
av ander3on
Läst igenom hela tråden, spännande projekt :)
Kommer följas!

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: tis nov 07, 2017 8:17 pm
av blackadder
Kul!
Förhoppningsvis blir det mer framöver.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: tis nov 07, 2017 8:56 pm
av Jimmie-E
Damn! Grym inspiration inför garagesäsongen.

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: tor nov 09, 2017 8:18 am
av blackadder
Kul!
Jag har själv blivit inspirerad av många på Sävar så det är roligt om man kan göra samma för andra.

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: lör nov 18, 2017 2:08 pm
av blackadder
Kolven vände 0,5mm under deckplanet så jag planade bara av blocket så det blev rent. Ca 0,15mm.

Är det något mer som man ska tänka på när man håller på? Jag har ju planat toppen ca 2,5mm, blir det något knas med vinklar för lyftare eller ventiler?
Ska man korta stötstängerna lika mycket som man planat, om det ens går?

Bild

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: sön dec 17, 2017 9:31 am
av kolvbult
Hej, vilken häftig amazon du har, kolven kan vända upp till 0,5 över blocket, packningen är ju ca 1.2. sedan bestämmer kammen vilket komp du skall ha , kolla med den som säljer kammen. något vinkelfel blir det inte.

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: sön dec 17, 2017 11:26 am
av blackadder
Tack!
Jag har fräst ner blocket ytterligare 0,5mm så nu vänder kolven jäms med.
Det är svårt att backa, så jag tar det lite försiktigt.
Jag forrest gumpade mig när jag filade i kanalerna och gjorde ett jack i ett ventilsäte, så jag lämnade in toppen och fick den iordninggjord.
Har precis fått tillbaka den så Jag ska mäta upp mer exakt kompressionsförhållande.
Det blir nog inte såpass mycket komp att det är någon vits med vassare kam än vanlig K-kam, det är ju original ventilfjädrar så även lyftet blir begränsat.

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: tis dec 26, 2017 11:40 am
av blackadder
När blocket ändå var uppe i fräsen gängade jag 2 hål för givarfäste.
Tänkte fräsa svänghjulet också, är det någon som vet hur 60-2 hålen ska vara i förhållande till vevaxelhålen?Bild

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: ons sep 19, 2018 7:16 am
av Klabbe Persson
Nog har du lite mer att visa nu va? ;)

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: tor sep 20, 2018 7:22 pm
av blackadder
Nja, lite har hänt. Har fräst 60-2 urtag i svänghjulet.

Ett fäste för kamsynken har blivit gjort också. Lite mycket med gjutning, men kul när det blir resultat. BildBildBildBild

Skickat från min D5503 via Tapatalk