VARM STAV! (hot rod på svenska)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av robinb3rgsten »

Enda erfarenheter jag har är b18 med a kam o b18 med k kam och då tycker jag ändå att k kammen är trevlig kam med jämnt drag över hela registret och funkar bra. De enda som skiljde motorerna va k kam och planad topp i ena och den andra orginal båda med stromberg gasare.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Ja, med tanke på att jag bara kommer att gubbköra så funkar det nog med K-kam.
Har bara sån beslutsångest när jag inte fattar skillnaden mellan olika kammar.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av robinb3rgsten »

Nä det är inte lätt att bara kolla siffror säger inte mig mycket heller. Men vad blir övrig setup? Några effektmål?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Svänghjulet blir lättat och ett 4-2-1 grenrör tänkte jag köra på.
Original är det 65hk så kan jag dubbla det så är jag nöjd.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av robinb3rgsten »

Ja då bör de väl räcka med k kam lr d ska väl va nåt snäpp vassare? Står lite på kg trim sida har ja för mig annars kan säkert Jens eller Erland rekommendera nåt lämpligt
ander3on
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jul 22, 2007 6:47 pm
Ort: Uppsala

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av ander3on »

Läst igenom hela tråden, spännande projekt :)
Kommer följas!
Marcus A

Volvo 242 -75 Turbo

Volvo 940 T5 - SÅLD
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Kul!
Förhoppningsvis blir det mer framöver.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Jimmie-E
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis feb 21, 2017 3:36 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Jimmie-E »

Damn! Grym inspiration inför garagesäsongen.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Kul!
Jag har själv blivit inspirerad av många på Sävar så det är roligt om man kan göra samma för andra.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Kolven vände 0,5mm under deckplanet så jag planade bara av blocket så det blev rent. Ca 0,15mm.

Är det något mer som man ska tänka på när man håller på? Jag har ju planat toppen ca 2,5mm, blir det något knas med vinklar för lyftare eller ventiler?
Ska man korta stötstängerna lika mycket som man planat, om det ens går?

Bild
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av kolvbult »

Hej, vilken häftig amazon du har, kolven kan vända upp till 0,5 över blocket, packningen är ju ca 1.2. sedan bestämmer kammen vilket komp du skall ha , kolla med den som säljer kammen. något vinkelfel blir det inte.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Tack!
Jag har fräst ner blocket ytterligare 0,5mm så nu vänder kolven jäms med.
Det är svårt att backa, så jag tar det lite försiktigt.
Jag forrest gumpade mig när jag filade i kanalerna och gjorde ett jack i ett ventilsäte, så jag lämnade in toppen och fick den iordninggjord.
Har precis fått tillbaka den så Jag ska mäta upp mer exakt kompressionsförhållande.
Det blir nog inte såpass mycket komp att det är någon vits med vassare kam än vanlig K-kam, det är ju original ventilfjädrar så även lyftet blir begränsat.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

När blocket ändå var uppe i fräsen gängade jag 2 hål för givarfäste.
Tänkte fräsa svänghjulet också, är det någon som vet hur 60-2 hålen ska vara i förhållande till vevaxelhålen?Bild

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Klabbe Persson »

Nog har du lite mer att visa nu va? ;)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Nja, lite har hänt. Har fräst 60-2 urtag i svänghjulet.

Ett fäste för kamsynken har blivit gjort också. Lite mycket med gjutning, men kul när det blir resultat. BildBildBildBild

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Skriv svar