VARM STAV! (hot rod på svenska)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Både bränsle och elförsörjning behövde uppdatering för insprutning.
Bränsle rören är 12mm så det är framtidssäkrat kan man väl säga....
Manometern tog jag bort efter provtryckning, så bökigt att kolla under körning ändå....

Biltemas universal generator var inte helt självklar att koppla in. Har fortfarande inte fått laddningslampan att slockna, trots laddning. BildBildBildBild

/Peter
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Efter lite färg och eldragning var det dags för uppstart.
Men efter en veckas googlande och felsöka de hade jag fortfarande inte fått mer än ett litet puffande som tack.
Men hjälp dök upp mycket fortare än jag kunde hoppas i form av Dundersmurfen, som efter en genomgång av det jag gjort snart gav order om att vrida på nyckeln.

Halleluja! Gud ske pris! Fanskapet startar!

Nu har jag sånt tunnelseende att jag inte ser att oljelampan inte slocknar, så det är först när motorn börjar låta annorlunda som det går upp en talgdank att det kanske har ett samband med den orangea lampan som lyser rakt i ansiktet.

När jag tog bort fördelaren trodde jag att det räckte med att täcka igen hålet, men fördelaren håller även drivaxeln till oljepumpen på plats.

Jaha! Det var roligt så länge det varade tänkte jag, men motorn gick runt så vi satte dit en fördelar och provade igen.
Och efter 15 minuter på 2500rpm så stängde vi av och Björn tackade för sig och åkte. Kvar stod jag utan att riktigt fatta vad som hände, men kul var det.
Dagen efter tappade jag ur oljan och förväntade mig en vackert glittrande sörja, men den var helt fri från partiklar.
Så nu är det lite småfix kvar (laddningslampan inte minst) innan det blir premiärtur.
Firade det hela med en cigarr. BildBildBild

/Peter
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av patrikh »

Snygga/annorlunda lösningar :thumbright: och kul med uppstart!

Pluspoäng att du färgmatchat motorutrymmet med hur kopparrören kommer se ut om några år ;)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Steve »

Ser ju underbart ut! :)

Jag har en sån där generator i min 142, och jag fick min laddlampa att funka...i några månader. Nu lyser den aldrig men verkar ladda bra ändå :D Så dom har nog lite varierande funktion

Hur funkar vevhusventilationen? Ventilerar den bara genom undersidan av påfyllningslocket nu eller?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

patrikh skrev:Snygga/annorlunda lösningar :thumbright: och kul med uppstart!

Pluspoäng att du färgmatchat motorutrymmet med hur kopparrören kommer se ut om några år ;)
Haha! Tack så mycket!
Steve skrev:Ser ju underbart ut! :)

Jag har en sån där generator i min 142, och jag fick min laddlampa att funka...i några månader. Nu lyser den aldrig men verkar ladda bra ändå :D Så dom har nog lite varierande funktion

Hur funkar vevhusventilationen? Ventilerar den bara genom undersidan av påfyllningslocket nu eller?
Tack så mycket!

Ja, den generatorn verkar vara ett väl-debatterat ämne på olika forum, men dom verkar inte kommit fram till någon konsensus.
Jag får väl koppla lite på frihand och se vad som händer.

Vevhusventilationen går mycket riktigt bara ut genom undersidan av påfyllningslocket. Jag får se om det räcker eller om jag kompleterar med svamp på röret också.
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Hasse Bus »

Ser ju kanon ut, gött med uppstart.
En tanke bara det ser ut som du har en för smal generatorrem, inte för att laddningslampan lär slockna
men det är ju bra om remmen inte bottnar i remspåret.
Helst ska den ligga 1mm över kanten.

Mvh, Hasse.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Ordning å reda :!: Cleant och snyggt :!:
Cigarrökningen ser avslappnad ut :hihi:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av dundersmurfen »

Brons oljelock! Så jäkla coolt och snyggt, gjuta det själv är ju kungligt, du får säga till nån gång du ska gjuta nåt så man får komma å kika.

Skönt att den inte tog någon skada, jag tror den hade oljetryck och tjuvstoppet den gjorde var bara nån fluke och vi inbillade oss det värsta som vanligt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Hasse Bus skrev:Ser ju kanon ut, gött med uppstart.
En tanke bara det ser ut som du har en för smal generatorrem, inte för att laddningslampan lär slockna
men det är ju bra om remmen inte bottnar i remspåret.
Helst ska den ligga 1mm över kanten.

Mvh, Hasse.
Tack så mycket!
Bra tips! Jag kollade bara så den inte bottnade.

* * * NXJ * * * skrev:Ordning å reda :!: Cleant och snyggt :!:
Cigarrökningen ser avslappnad ut :hihi:

:arrow: NXJ
Tackar! Har du fått färg på framvagnen? Jag är nyfiken.
dundersmurfen skrev:Brons oljelock! Så jäkla coolt och snyggt, gjuta det själv är ju kungligt, du får säga till nån gång du ska gjuta nåt så man får komma å kika.

Skönt att den inte tog någon skada, jag tror den hade oljetryck och tjuvstoppet den gjorde var bara nån fluke och vi inbillade oss det värsta som vanligt
Du är naturligtvis välkommen, jag får se om man gör lite terapiarbete i sommar, brukar vara lagom att fila på när skruvarsäsongen är över.
Ja, det kan det mycket väl vara, man har ju en förmåga att anta det värsta.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Hej. Ingen färg på framvagnen ännu, tyvärr :(
Har du kvar choppern?
:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Dom säger ju att höjden av blandade känslor är när frugan säger att man har störst k*k i grannskapet.

Men efter att ha varit med om att bromsat en nybyggd motor så är jag inte säker längre.

Hade bokat tid hos Björn (Dundersmurfen) som hade hjälpt mig med uppstarten av bilen.
På väg dit var det riktigt roligt att känna hur pigg bilen hade blivit och jag var väldigt nöjd med att den fungerade så fint.

När jag kom dit fick jag en förevisning i verkstan och det var väldigt kul att se alla projekt och idéer, både galna och seriösa.

Sedan var det dags för mappning.

Det började så lugn och fint med fastspänning av bilen och inkoppling av givare.
Sedan startades det upp och börjades varmköra, än så länge lugnt och fint.

Sedan började det bli lite belastning på motorn, och jag skulle precis titta på skärmen när det blir ett stort rökmoln och det
fullkomligen forsar under bilen. Ridå!

Men det konstaterades snabbt att en frostplugg tappat intresset att göra sitt jobb och helt sonika ploppat ut.
Naturligtvis till följd av grav inkompetens från byggherrens sida.

Schysst nog fick jag låna verktyg och snart var ordningen återställd, vatten fylldes på och bilen startades upp igen.

Nu börjades det det köras på allvar i bänken och det var inte utan att det gjorde ont i magen när det klev över 6K rpm.

Men motorn höll, och efter att Björn viftat med sitt trollspö (jo, det var ungefär så jag upplevde det) så lämnade motorn över 30% mer effekt när jag åkte än när jag kom. Vilket var något som verkligen märktes när jag åkte hem.

Efter en sån känslomässig bergochdalbana var det väldigt skönt att backa in bilen i garaget och krypa till kojs.

Ett stort tack till Dundersmurfen & Co för såväl proffsigt som trevligt bemötande.

Jag glömde ta kort så jag snor ett från Dundersmurfen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av dundersmurfen »

Det var riktigt kul, den går som en dröm b20in. Du får gärna tala om vad den tar per mil sedan när du fått några mil i den. Ja jag får be om ursäkta att vi var så spridda å det tog så lång tid innan vi kom igång. Det är ibland rena vuxendagiset här å minsta fråga från nån så tappar man tråden helt och får börja om.. problemet med att bli gammal blir bara mer och mer tankspridd. Varje gång man går iväg för att hämta något får man vända efter några steg för man glömde vad man skulle hämta.

Du är välkommen att svänga inom för å snacka kika lite å ta en fika å så när du är ute å glider Peter. Eller om du vill att vi ska kika på nån finjustering i vemset. Jag hoppas den startar lätt å går skapligt kall men kallstart inställningar är ju bara gissning egentligen tills man fått lärt känna bilen å haft många starter ihop.. Men om du analyserar vad som behövs, mer soppa eller mindre så ska jag försöka hjälpa till, bara å svänga inom eller lämna bilen här så kan jag göra några övningar
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Jag kikar gärna förbi och hälsar på igen, var hur trevligt som helst.

Har knåpat dit en ljuddämpare från Apple, så blev den betydligt trevligare att köra.

Fascinerande att en ljuddämpare man kan se rakt igenom kan dämpa så mycket.
Hörs inte mer än den gjorde med originalsystemet inuti bilen.

Gillar verkligen karaktären på motorn, passar mig perfekt.

Fast jag har ju en M45 kompressor liggandes....

/Peter
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av AntonD »

Bästa tråden ja läst på länge! Självklart ska en Eaton monteras!:)
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av robinb3rgsten »

Ja kompressor vill ju till så de orkar värva ur på 6an
Skriv svar