Sida 12 av 13

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: tis maj 21, 2019 4:21 pm
av Daniel-635
Det är ett riktigt skönt stuk på bilen !

Men det klart med en m45a är ju fränare redan innan man startat maskinen :wink:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: tis maj 21, 2019 5:50 pm
av blackadder
AntonD skrev:Bästa tråden ja läst på länge! Självklart ska en Eaton monteras!:)
Tack! Kul att du gillar den!
robinb3rgsten skrev:Ja kompressor vill ju till så de orkar värva ur på 6anBild
Haha! Ja, fy fan! Då får jag nog hyra in någon annan, har fortfarande ärret kvar på hjärtmuskeln efter kardanaxeln gick av.
Daniel-635 skrev:Det är ett riktigt skönt stuk på bilen !

Men det klart med en m45a är ju fränare redan innan man startat maskinen :wink:
Tack! Jo, det är ju en jävligt hög ballhetsfaktor på kompressor. Om man bortser från att det låter skithäftigt så är det ju värt att montera kompressor bara för att kunna sätta dit ett klistermärke som det står "Injection is nice, but i´d rather be blown" på.

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: tis maj 28, 2019 7:10 pm
av johan johansson
Jag gillar verkligen nörderiet på denna kärra. Riktigt snygga lösninar, gillar ditt mekaniska gasstag :thumbright:

/Johan

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: ons maj 29, 2019 7:53 pm
av blackadder
johan johansson skrev:Jag gillar verkligen nörderiet på denna kärra. Riktigt snygga lösninar, gillar ditt mekaniska gasstag :thumbright:

/Johan
Tack! Kul att du gillar det! Förstår inte vad du menar med nörderi bara?Bild
Jag har följt din tråd med stort intresse, inte utan att man blir sugen på en rakställd 16-ventilare. Gillar verkligen både PVn och bubblan.

/Peter

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: lör mar 28, 2020 12:32 pm
av blackadder
Vinterns projekt har gått mer i customvärldens tecken än hot rod.

Självmordsdörrar låter ju fräckt så hösten gick åt till det.
Det tar ju alltid mer tid än man tror.
När Jag ändå var i dom regionerna kunde jag inte låta bli att titta på bakre sidorutan.

Original är det ju en kromad kant runtom med en stor radie längst fram.
Dessutom ligger rutan längre ut än främre sidoruta.

Ju mer jag tittade på den desto mer retade jag mig på det och till slut åkte kapen fram och rutbågen från en 4-dörrars blev ditknåpad.

Tanken var att göra sidorutan höj och sänkbar, men nån hade ju satt gångjärn ivägen så den fick bli fastmonterad.

En ny burk ASEA-grön köptes och trots att affären bedyrade att det var rätt färg tycks jag mig se en nyansskillnad.
Men det är ju bara tills jag gör en ordentlig lackering. Vilket antagligen aldrig kommer hända...
BildBildBild

/Peter

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: lör mar 28, 2020 12:35 pm
av robinb3rgsten
Fräckt

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: lör mar 28, 2020 1:07 pm
av Steve
Trevligt! Blir det onepiece fram också?
Tycker ventilationsrutan skär sig lite även på en original Amazon, men samtidigt är den ju lite mysig..

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: lör mar 28, 2020 1:16 pm
av blackadder
Ja, det får nog bli det för när jag flyttade låsknappen var inte rutorna på plats.
När jag satte dit dom så märkte jag att den blockerar ventilationsrutan....

Tänkte inte på det.....

/Peter

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: lör mar 28, 2020 2:45 pm
av * * * NXJ * * *
Coolt :thumbright:
Kan tänka mig hur mycket jobb det ligger bakom den operationen.

:arrow: NXJ

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: tis jul 21, 2020 6:33 pm
av blackadder
Fick tag på ett par burkar med rätt nyans, så under ett lättare rom&cola-rus penslades hela bilen.

Lyckades knåpa dit en tomgångsmotor också.
Efter många om och men fick jag den att fungera också.

Nu kan man låta den gå på tomgång upp för backarna.

Det är mycket justerande om man ska få fin gång direkt med kall motor.

Är lite ryckigt när man har motorbromsat och trampar på igen, har inte lyckats lösa det än. BildBild

/Peter

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: tis jul 21, 2020 11:16 pm
av robinb3rgsten
Ser bra ut

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: ons jul 22, 2020 1:26 am
av dundersmurfen
Hann ju inte med sist, men misstänker att tomgångsmoton kan skoja lite, sen att den är ryckig efter motorbroms får vi kika på. Är nog på plats varje dag tills söndagen å snurrar med saker så kom gärna förbi. Finns garanterat nåt å kika på folk å tjata med

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: ons jul 22, 2020 8:25 pm
av blackadder
Jag tackar och bockar för erbjudandet, alltid lika trevligt att hälsa på.
Jag har justerat lite fram och tillbaka och det är verkligen inga stora problem men ju bättre den går desto kräsnare blir man.

Sista provstarten med kall motor så höll den tomgång direkt, fast kanske lite ruppigt.

Vad det gäller tvekan från motorbroms till pådrag verkar det som jag har närmat mig en lösning. Ökade på %tps när iac ska kopplas ur, och det gjorde skillnad, så jag ska fnula lite med det.

/Peter

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: ons jul 22, 2020 8:43 pm
av dundersmurfen
Jag tar gärna å lyssnar på hur du löst sådana saker, man lär sig alltid nåt nytt och ett lite annat perspektiv. Den är ju helt magnifik Amazonen, alltid kul att se och höra om alla fina lösningar

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Postat: mån jul 27, 2020 6:30 pm
av blackadder
Nu har jag lekt lite med cranking enrichment och afterstart enrichtment och nu kan man väl säga att den startar så bra som man kan begära när den är kall. Den håller även tomgången fint

Vad det gäller tvekan vid gaspådrag var det för lång tid på acceleration dTPS/dMAP som gjorde att den tvekade vid gaspådrag.

Jag sänkte första värdet från 25 till 8, då blev den likadan som när Zenithförgasaren skickade in en ordentlig skvätt bränsle dvs gjorde ett litet skutt så jag sänkte enrichment från 45%-35% samt gjorde en flackare kurva uppåt.
Gjorde väldigt gott vid försiktig körning. Ska prova att minska enrichment ytterligare.