VARM STAV! (hot rod på svenska)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Detta är något som jag har tänkt ta tag i länge, men den berömda tummen bla bla bla. ja, ni vet.

Det är en Amazon -66 som jag köpte som ett vuxenpussel för ett tag sedan.
Var det ska sluta vet jag inte. Det enda som jag försöker hålla ganska hårt på är att den ska rulla varje sommar.
Det gör att lack och övrig finnish får stå tillbaka en del (ja, det finns såna som fixar en totalrenovering på en vinter. Jag är inte en av dom)

Rostlagning på klassiska ställen:

Bild

Och naturligtvis..

Bild
Bild

Och lite i golvet också...
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Första sommaren avnjöts utan problem med en tur med familjen till varberg, borås och halden.

Lite fetare fälgar donades ihop med hjälp av 7" fälgbanor som skarvades på originalcentrum.
Jag krängde på däcken på de lösa banorna och plockade väck fjädrarna och kunde sedan pumpa axlarna upp och ner samt flytta däcken på centrum tills det gick fritt.

Fram lyckades jag få lite mindre scrubradie än original vilket jag upplevde som väldigt positivt på vägkänslan.
Sedan blev jag sugen på lite Custom så brädan plockades ut och lite mätare köptes in.
Bild

Här ser man även ratten jag hade första sommaren, väldigt lagom, men drömmen har ju alltid varit en 10" Grant-ratt som de tuffa pojkarna som körde A-traktor hade när jag växte upp.

Problemet med en ratt stor som en handflata och 215 fram på en Amazon är ju ganska uppenbart....

Lösningen blev servo.

Servo till Amazon var inte helt lätt att fixa och det jag hittade var modifierade snäckor till 164 så jag började fundera på kuggstång istället.

Inte ett dugg lättare! efter massa googlande på uttryck som "bump steer" och "ackerman" förstod jag att det blev ett för stort projekt att ro i land.

Lösningen blev en el-servo från Opel Corsa. en väldigt smidig lösning. att man slapp original rattstång (läs spett) som var infäst strax bakom stötfångaren och riktat mot bröstkorgen var också ett plus.
Bild

Fast det var inte direkt bolt-on det heller.....

Nyckel med rattlås och hela klabbet fick modifieras lite för att passa.
Bild

Lite nervöst att arborra då rattlåsen stack ut lite för mycket och inte gick att ta isär, så jag fick trycka in låsen och säkra den med en tändsticka intryckt i glipa.
Varje gång stålet passerade så trodde jag att tändsticka skulle ploppa ur och rattlåsen skulle flyga ut, men det gick bra.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Tjena Blackadder.
Amazoner don't have frontfenders :D
Ser kanon ut :thumbright: Bra princip att den ska rulla varje sommar men vad hände med choppern?

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Den står bredvid.... Ska ta tag i den.... Snart..... Ska bara... Öh.....
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Den förtjänar att komma med på bild :!:

:arrow: NXJ

PS Jag tänkte sätta turbo på min hoj! Ska först bara bygga klart PVn och renovera hemma å ha lite semester å just de studenten för kidsen, gånger 3 men sen så....

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Det kan nog hända att det kommer med en bild på den....

För att få fast servon fick jag svarva till ett fäste

Bild

Och för att få ratten där den skulle vara fick jag använda mig av både knän, rep och tvingar. tror det var en och annan svordom också, men till slut var den på ungefär rätt ställe.

För att kunna använda original kåpa och blinkersspak fick jag gör mig en adapter.

Bild

Och sedan var det dags för ihopkoppling av servon till Amazons styrstång.

Från början var tanken att fräsa av originalet till en D-koppling, men det blev för lite gods kvar p.g.a stor innerdiameter så det blev en adapter istället.
Bild

Sedan pressade jag i den i styrstången och borrade igenom röret och även ner i godset på adaptern någon millimeter så jag kunde pluggsvetsa den också.

Bild

Och sedan en svets runt om.
Bild

Glad påsk allihopa!
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Thed_J »

:thumbright: Ball bil! En tråd helt i min smak. Det verkar helt klart inte vara så stor variation i hur en amazon rostar..
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Tack Thed_J!
Din tråd har varit noga följd och en stor inspirationskälla.

För att aktivera servon finns det två olika lösningar. antingen med poteniometer där man ställer den servoverkan man vill ha eller en med knapp som vid aktivering ger full servo i 1 minut.

Jag tyckte det verkade lite bökigt med att vrida på ett reglage hela tiden så jag valde den senare lösningen.

Eftersom jag hade rationaliserat bort hel och halvljusknappen vid vänsterfoten fick den nu fungera som en servoaktivator istället.

Skyddade kablar är ju bra när man inte vet var man har fötterna.

Bild

Och så knappen. det fungerade inte med originalknappen då den är växlande och jag behövde en slutande funktion.

Bild

Eftersom jag redan hade börjat att riva i den gamla elen och inte kunde sluta blev det nydraget i hela bilen istället. Tur man inte visste hur kass elen var när man var på långsemester med familjen.

Bild

Då man har familjen med sig och ryggstöden slutar strax under skulderbladen hade även tanken väckts att förmedla mina planer att stanna på ett lite tydligare sätt.

Ett backljus från en PV monterades på ett tillsnidatt rör och fick fungera som bromsljus.
Bild

Det ska väl väcka även den mest telefonpratande fotbollsmorsan i sin SUV.
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av Steve »

Snygg lösning av bromsljuset!
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Tack! Jag hittade ett LED-bakljus till moped som jag kunde ta inälvorna ifrån. Tycker att stuket blev ganska bra.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Den första varianten av mätare var ok, men hastighetsmätaren stämde naturligtvis inte.

Planen var att bygga någon slags utväxling för att få den att visa rätt men jag hade inte bestämt mig för vilken sorts växellåda jag skulle ha så att lägga ner en massa energi på det kändes dumt.

Därför blev det en GPS-historia, så slipper man det bekymret i framtiden, antagligen tycker inte bilprovningen samma sak...

Ett långt lock till växellådan blev det också.

Bild

Ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Jag hittade lite fler bilder i telefononen.
Av någon konstig anledning är det inte något större behov av raggar-rattar i Corsa så navet fick jag snida till själv.

Började med att svarva ur navet så jag kunde ta splinesen.

Bild

Sedan pressade jag i splinesen i en aluminiumbit. Jag borrade och gängade i ett par stoppskruv i skarven mellan de båda bitarna som låsning, men som vanligt tänker jag inte på att ta kort.

Bild

Sen var det fram med den gamla verkstadshandboken och försöka lura ut vilken delningscirkel det var på grant-navet.

Bild

Jag lägger upp en liten ritning här ifall någon letar i framtiden.

Bild

Centrumbulten var M15x1,5 så det blev att svarva ren en M16 skruv och slå nya gängor i svarven.

Bild

Och sedan kolla att allting passar. Här sitter fortfarande den gigantiska 13" ratten på...
Bild

Jag fick borra hål i skruven och dra en kabel till tutan men, ja som vanligt glömde jag ta kort.
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av W108 »

Detta gillas, och varm stav är hiskeligt kul :):)
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Tack! Kul att du gillar det.
Det är väl inte så mycket varm stav för tillfället, men det ska det förhoppningsvis bli lite ändringar på.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: VARM STAV! (hot rod på svenska)

Inlägg av blackadder »

Lite lägre varv vid motorvägskörning, blev ganska snart en prioritering på önskelistan.
Detta finns det ju massa olika lösningar på och det absolut lättaste, (och billigaste) hade ju naturligtvis varit en låda med overdrive.

Det är ju en ganska tråkig lösning och jag började fundera på om man inte kunde få lite mer manuella växlar istället.

En M47 hade ju kunnat gå att skruva dit om man hade hittat rätt kåpa.

Ett steg i rätt riktning, men det hade ju vart roligt med något mer annorlunda.

Svaret är ju naturligtvis


Bild

Frågan var ju bara VAD? och HUR?

To be continued....
Skriv svar