The Joker Vega
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: The Joker Vega
Jag får prova det andra alternativet också och se om det fungerar.
Har man provat båda och inget fungerar så kan man ju börja misstänka kolen.
Men just nu håller jag på att ta bort växellådan och måste försöka lista ut varför
den inte driver.
Har man provat båda och inget fungerar så kan man ju börja misstänka kolen.
Men just nu håller jag på att ta bort växellådan och måste försöka lista ut varför
den inte driver.
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: The Joker Vega
Efter alla lovord från säljaren om att det satte en nybyggd turbin samt att växellådan var nyrenoverad kan jag
konstaterar att alllt detta var rent skitsnack!
Turbinen var till att börja med 13mm för kort och bultade jag den mot flexplattan så hoppade
den ur pumpen i lådan.
Den skickades därför iväg till Växellådshuset i Mullsjö där jag ville att de ska bygga om den
samt göra en allmän översyn så att fungerar som det ska.
De ringde tidigare och har efter öppnat turbinen konstaterat att detta är en helt original
turbin och som de sa.." ja en gång i tiden var den säkert ny"
De hittade även okände partiklar i den så de rekommenderade mig att kolla över min växellåda.
Hittade då denna bussningen som sitter bakom främre packboxen vid pumpen.
konstaterar att alllt detta var rent skitsnack!
Turbinen var till att börja med 13mm för kort och bultade jag den mot flexplattan så hoppade
den ur pumpen i lådan.
Den skickades därför iväg till Växellådshuset i Mullsjö där jag ville att de ska bygga om den
samt göra en allmän översyn så att fungerar som det ska.
De ringde tidigare och har efter öppnat turbinen konstaterat att detta är en helt original
turbin och som de sa.." ja en gång i tiden var den säkert ny"
De hittade även okände partiklar i den så de rekommenderade mig att kolla över min växellåda.
Hittade då denna bussningen som sitter bakom främre packboxen vid pumpen.
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: The Joker Vega
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: The Joker Vega
Nu har jag äntligen kört bilen
Igår 20/5 åkte vi till shra Mantorps test&tune dag och jag hade inga större förhoppningar
utan målsättningen var bara att få bilen nedför strippen och känna lite på den.
Varmkörde på morgonen och allt funkade bra, sedan när det blev dags att köra så
greppade inte startmotorn in i flexplattan utan slirade bara.
Tog bort några schims från startmotorn och det funkade bättre en stund så jag äntligen
kunde få köra.
Bilen gick som en kratta och den orkade upp till ca 3500 varv på fullgas och efter det
bara bluddrade den och gick tungt.
Klockan 11 kom regnet så efter det blev inget mera köra och det blev dags att åka hem.
Resultatet av dagen är att flexplattan måste bytas då det på en större del saknas halva kuggarna
och det är problemet med att starten inte greppar/hoppar ur.
Accpumpen läckte soppan pga en upptorkad packning.
Nästa lördag har MK brinkarna i Västervik sin körning och jag hoppas jag hinner få ordning på det
mesta tills dess annars står jag över den och då blir nästa körning isf på Hultsfred Summer Meet 4/6.
Igår 20/5 åkte vi till shra Mantorps test&tune dag och jag hade inga större förhoppningar
utan målsättningen var bara att få bilen nedför strippen och känna lite på den.
Varmkörde på morgonen och allt funkade bra, sedan när det blev dags att köra så
greppade inte startmotorn in i flexplattan utan slirade bara.
Tog bort några schims från startmotorn och det funkade bättre en stund så jag äntligen
kunde få köra.
Bilen gick som en kratta och den orkade upp till ca 3500 varv på fullgas och efter det
bara bluddrade den och gick tungt.
Klockan 11 kom regnet så efter det blev inget mera köra och det blev dags att åka hem.
Resultatet av dagen är att flexplattan måste bytas då det på en större del saknas halva kuggarna
och det är problemet med att starten inte greppar/hoppar ur.
Accpumpen läckte soppan pga en upptorkad packning.
Nästa lördag har MK brinkarna i Västervik sin körning och jag hoppas jag hinner få ordning på det
mesta tills dess annars står jag över den och då blir nästa körning isf på Hultsfred Summer Meet 4/6.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: The Joker Vega
alltid jobbigt med strippen bilar att kunna provköra nånstans. men bra att få en "att göra lista" iallafall efter en tävling.
synd du bor ju så långt borta annars skulle vi fått satt motorn i dynon här lite snabbt och ställt in allt och tuna fram bäst bränsle kurvan, tändpunkt och grenrörs förlängare mm.
bättre lycka nästa sväng
mvh jens
synd du bor ju så långt borta annars skulle vi fått satt motorn i dynon här lite snabbt och ställt in allt och tuna fram bäst bränsle kurvan, tändpunkt och grenrörs förlängare mm.
bättre lycka nästa sväng
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: The Joker Vega
Jo det är ju lite halvjobbigt ock krångligt, inte direkt bara att ge sig ut och testa i kvarteret.
Det hade varit jätteskoj och behövligt att hänga i motorn i dynon men som du säger bor vi
långt ifrån varandra, tror jag har ca 100 mil till Umeå.
Ska beställa repsats till förgasaren och även andra munstycken att testa med.
Den förgasaren som sitter nu har aldrig gått på denna motor tidigare enligt säljaren
och den kan ju lika gärna kommit från en 632:a eller liknande
Det hade varit jätteskoj och behövligt att hänga i motorn i dynon men som du säger bor vi
långt ifrån varandra, tror jag har ca 100 mil till Umeå.
Ska beställa repsats till förgasaren och även andra munstycken att testa med.
Den förgasaren som sitter nu har aldrig gått på denna motor tidigare enligt säljaren
och den kan ju lika gärna kommit från en 632:a eller liknande
Re: The Joker Vega
Här kommer ett litet skakigt filmklipp från dagens prövningar,
Danne får komma med en testrapport senare.
https://youtu.be/lRP2k07iZ4g
Danne får komma med en testrapport senare.
https://youtu.be/lRP2k07iZ4g
Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: The Joker Vega
Fränt med film, tack!
Där ser man och hör tydligt hur tungt och dåligt den går.
Vi var som sagt på RabiatMotors körning i Västervik idag och testade lite, inte så mycket bilar som körde tyvärr
denna gången men helt klart en rolig och trevlig tillställning.
Det har nu gått en vecka efter Mantorp och det blev en vecka med mycket meka och det som har
gjorts är att en ny flexplatta har skruvats dit och en renovering på förgasaren har också fixats till.
Vi har misstänkt att den bla fått väldigt mycket bränsle och munstyckena som satt i var
99:or fram och 98 bak, dessa är nu bytta till 89 fram och 88 bak.
Jag tycker nu efter det bytet att den svarar bättre på gasen men långt ifrån bra.
Idag fick jag den att varva till ca 5000 under belastning vilket är betydligt bättre än de
3500 som var max förra veckan på Mantorp.
Men den är inte alls rapp utan segar sig upp långsamt till det varvtalet.
Största boven misstänker jag är tändningen och den är nu ställd till 36 grader.
Ska meka dit en ny generator då den jag har inte laddar tillräckligt och idag fick jag
åka hem då båda mina batterier var helt tömda och den orkade inte igång mera.
Där ser man och hör tydligt hur tungt och dåligt den går.
Vi var som sagt på RabiatMotors körning i Västervik idag och testade lite, inte så mycket bilar som körde tyvärr
denna gången men helt klart en rolig och trevlig tillställning.
Det har nu gått en vecka efter Mantorp och det blev en vecka med mycket meka och det som har
gjorts är att en ny flexplatta har skruvats dit och en renovering på förgasaren har också fixats till.
Vi har misstänkt att den bla fått väldigt mycket bränsle och munstyckena som satt i var
99:or fram och 98 bak, dessa är nu bytta till 89 fram och 88 bak.
Jag tycker nu efter det bytet att den svarar bättre på gasen men långt ifrån bra.
Idag fick jag den att varva till ca 5000 under belastning vilket är betydligt bättre än de
3500 som var max förra veckan på Mantorp.
Men den är inte alls rapp utan segar sig upp långsamt till det varvtalet.
Största boven misstänker jag är tändningen och den är nu ställd till 36 grader.
Ska meka dit en ny generator då den jag har inte laddar tillräckligt och idag fick jag
åka hem då båda mina batterier var helt tömda och den orkade inte igång mera.
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: The Joker Vega
Då var det dags igen och denna gången var vi på Hultsfred Summer Meet och körde.
Dagen började bra men skapligt väder så vi lastade av och gjorde iordning våran depåplats.
Ca 15 minuter innan förarmötet så började det att regna och det gör att på de 3st körningar
jag varit på med Vegan så har det regnat på samtliga
Under tiden det regnar kan man lika gärna meka lite och det var en jäkla tur att vi lyfte på
ventilkåporna och kollade hur allt stod till där under.....för vi hittade felet varför bilen
gick tungt och var helt orkeslös.
Vipporna hade efter det att säljaren gjort en "ventiljustering" innan köpet lossnat helt,av alla
som sitter där satt endast 6st ordentligt resten var helt lösa!
Det som förvånar mig är att det inte skramlat eller låtit konstigt under kåporna.
Så nu gjorde vi det ordentligt och som man ska och efter det blev det en helt ny bil.
Dagen började bra men skapligt väder så vi lastade av och gjorde iordning våran depåplats.
Ca 15 minuter innan förarmötet så började det att regna och det gör att på de 3st körningar
jag varit på med Vegan så har det regnat på samtliga
Under tiden det regnar kan man lika gärna meka lite och det var en jäkla tur att vi lyfte på
ventilkåporna och kollade hur allt stod till där under.....för vi hittade felet varför bilen
gick tungt och var helt orkeslös.
Vipporna hade efter det att säljaren gjort en "ventiljustering" innan köpet lossnat helt,av alla
som sitter där satt endast 6st ordentligt resten var helt lösa!
Det som förvånar mig är att det inte skramlat eller låtit konstigt under kåporna.
Så nu gjorde vi det ordentligt och som man ska och efter det blev det en helt ny bil.
- Danne.Lindberg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
- Ort: Storebro
Re: The Joker Vega
Det såg verkligen inget vidare ut med vädret länge men vi härdade ut och det var tur det, fram på tidiga
eftermiddagen slutade det att regna och solen började att titta fram.
Det som är riktigt bra med Hulstfred Raceway är att betongplattorna som flygfältet är byggt av är
att de riktigt tjocka och håller mycket värme, slutar det att regna torkar det väldigt snabbt.
Körningarna kom igång strax innan 15 om jag minns rätt och egentliga körtiden var endast till 16 men så
länge bilarna linade up så fick vi köra.
Jag körde 2 repor denna gång vilket bara det är en förbättring med 100% sedan de andra körningarna.
Fösta blev att bara känna lite på banan och det blev en 12.89/190km/h, jag fick även i neutralen istället för 2:an
av någon anledning..mest ovana gissar jag på.
Repa 2 stämde allt lite bättre och denna gång blev det 11.29/206km/h.
Det räckte för vinst i klassen Unlimited Modified.
Film av J.Eklund på mina 2 repor.
https://www.youtube.com/watch?v=RWkpEJouzRA
eftermiddagen slutade det att regna och solen började att titta fram.
Det som är riktigt bra med Hulstfred Raceway är att betongplattorna som flygfältet är byggt av är
att de riktigt tjocka och håller mycket värme, slutar det att regna torkar det väldigt snabbt.
Körningarna kom igång strax innan 15 om jag minns rätt och egentliga körtiden var endast till 16 men så
länge bilarna linade up så fick vi köra.
Jag körde 2 repor denna gång vilket bara det är en förbättring med 100% sedan de andra körningarna.
Fösta blev att bara känna lite på banan och det blev en 12.89/190km/h, jag fick även i neutralen istället för 2:an
av någon anledning..mest ovana gissar jag på.
Repa 2 stämde allt lite bättre och denna gång blev det 11.29/206km/h.
Det räckte för vinst i klassen Unlimited Modified.
Film av J.Eklund på mina 2 repor.
https://www.youtube.com/watch?v=RWkpEJouzRA
Re: The Joker Vega
Nytt pers ju, bra jobbat "Janne"!
Jag tror det finns goda möjligheter att åka 9:or med dom grejorna som sitter i, när bilen är mer utsorterad.
Bästa 60-foten hittills är väl 2.00sek och sen rätt mycket hjulspinn ett bra stycke ut.
Jag tror det finns goda möjligheter att åka 9:or med dom grejorna som sitter i, när bilen är mer utsorterad.
Bästa 60-foten hittills är väl 2.00sek och sen rätt mycket hjulspinn ett bra stycke ut.
Senast redigerad av J.Eklund den sön jun 05, 2016 2:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Eklund
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_
____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw
Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: The Joker Vega
grattis och bra jobbat?
vad sa tidkortet (alla siffror)
mvh jens
vad sa tidkortet (alla siffror)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/