taz's garagetråd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

taz's garagetråd

Inlägg av taz82 »

Jag gillar detta forum, med tanke på http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=91589
Så startar jag en tråd, den kommer inte ha så mycket grejer på "sävarnivå" med rejält optimerat, flödesdiagram etc. utan mest enklare småfix, det trimmas inte så hårt här.

Kommer troligtvist mest skrivas om Volvo 24v sexor, PRV6or, multilink och lite småfix på min BMW M5 E34a.
viking
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jul 25, 2011 12:09 pm

Re: taz's garagetråd

Inlägg av viking »

Carry on !
Vil gerne se/höre mer :)
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: taz's garagetråd

Inlägg av taz82 »

Just nu jobbar jag lite med min 740, mest en översyn och liten uppgradering.

Det blir en multilink MK2 från 960 -95 med 4.10 slungdiff, utan bladfjäder.
Blir 760/960 MK1 bärarmar och 7/940 stötdämpare (konsol svetsad under bärarmen för stötdämparefäste)
Ingen krängare skall användas bak, blir lite halvlågt med ganska hårda fjädrar.
Alla infästningar som behövs finns på 740 1988A och B, 1990--> med stel axel har samma balkar men inga svetsmuttrar.
Har moddat en hastighetsmätargivarkrans till 12 tand, blir således multilinkbil utan ABS.

Motorn i bilen är originalmotorn, B230 från 1988 med en V-kam, ett lättat svänghjul och en 850 GLT koppling med M90 låda bakom. Bilen skall användas för att dra lite tunga släp ibland och vara snygg på tvären om det kommer någon snö, samt bara vara allmänt mysig och gubbig med sin blå färg :)

Bild
Lite nya bussningar i bakre länkarmen där toe-in/out ställs, även de bussningar i bryggan byts.
Bild
Blästrat lite andra av de andra multilinkdelarna samt drag osv.

Bild
Bild
960 MK2 diff, gjutjärn - saknar avtappning..... nu kan jag tappa diffen genom gängorna ut på den understa bulten.

Bild
740 -88, ca 16 tusen mil, äkta gubbblå! Nya bakljus åker på också.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: taz's garagetråd

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Kul att du startat tråd :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: taz's garagetråd

Inlägg av taz82 »

Tackar för respons :)

Jag har rätt många bilar... 8 st för att vara exakt, står i lite garage o lador här o där. Av listan att döma kan man konstatera att det gillar 6 cyl motorer ;)
Listan är lång...
960 -91, 3.0 manuellreggad med lätt svänghjul o så
965 -97, 2.5 manuell
740GL -88
Volvo 760 executive -88
Volvo 960 executive -95
Volvo 780 -87
S80 2.4 -99
BMW M5 -90

Till vardags rattar jag just nu BMW i3 :)


Köpte en prisvärd ganska fin 965a (röd!) för nån vecka sen, sänkt på fel sätt = ta bort nivåmatdämpare bak och sätta 940 dämpare.
Då denna ska brukas och dra vagnar och sånt lite så är det inte fel med lite framkomlighet, slängde på nivåmatdämpare och ett litet knep jag har....

Bild
Ser ju bra ut, men jag köper inte att genomslagsgummina bak är en aktiv del av fjädringen så det blev höjning. Vill inte heller kosta på denna sommarbruks coilovers "just nu". Har andra bilar där det byggs väghållning!

Bild
Multilink...

Bild
bortkapad pinne och 940 dämpare... Ganska elak hävarm också! Bulten hade inte böjt sig. Bytte bärarmar och slängde på nivåmater...

Bild
knepet då.... Få en originalbil att se lite bättre ut trots originalhöjd.. Mer gummi!

17" fälgar med 215/55/17 - stort och tight, tveksamt om det går i med nya däck :hihi:

Blir okapad 940 fjädrar fram, tagit bort fjäderbenen så det byts inne i garaget. Borde bli lite lägre än original fram, men mindre svajjigt... 960 MK2 niger ju när man bromsar......
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: taz's garagetråd

Inlägg av Dennis M »

Ska bli intressant att läsa om prv motorerna, de har ju ett kasst rykte men ser välbyggda ut, dessutom är det roligt att läsa om lite mer okända motorer!
Skriv svar