Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Dags för bredbandslambda...
Luftfilter monterat...
Dags för bälten. Känns bättre att sitta fast om det skulle gå åt skogen...
Monterade sommarfälgarna men det blev lite trångt...
...så började med bromsarna bak istället.
Blästrat bromsok...
Penslat med rostomvandlare...
Det ena bromsoket räckte att putsa och smörja upp kolvarna men det andra var så gott som helt kört. Fick bli ett nytt där...
Allt för nu men kommer mer till veckan.
Luftfilter monterat...
Dags för bälten. Känns bättre att sitta fast om det skulle gå åt skogen...
Monterade sommarfälgarna men det blev lite trångt...
...så började med bromsarna bak istället.
Blästrat bromsok...
Penslat med rostomvandlare...
Det ena bromsoket räckte att putsa och smörja upp kolvarna men det andra var så gott som helt kört. Fick bli ett nytt där...
Allt för nu men kommer mer till veckan.
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Bromsoken fick lite färg på sig...
...och monterades...
Platsbristen löstes med kapmaskin...
Distanserna byttes ut och styrled/länkarm flyttades ner ännu mer än innan. Behövs ca 10mm till men bultarna räckte inte till mer...
Styrlederna byttes till nya...
Fick kortas lite för att justera toe...
Dags att dra bromsrör och då passade jag på att montera en justerbar reduceringsventil till bakbromsarna...
Konar bromsrören...
Förgrening...
När jag började bli klar så passade jag på att lacka vingen som väntar på att monteras...
Är nöjd med lacken...
...och monterades...
Platsbristen löstes med kapmaskin...
Distanserna byttes ut och styrled/länkarm flyttades ner ännu mer än innan. Behövs ca 10mm till men bultarna räckte inte till mer...
Styrlederna byttes till nya...
Fick kortas lite för att justera toe...
Dags att dra bromsrör och då passade jag på att montera en justerbar reduceringsventil till bakbromsarna...
Konar bromsrören...
Förgrening...
När jag började bli klar så passade jag på att lacka vingen som väntar på att monteras...
Är nöjd med lacken...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 306
- Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
- Ort: Finspång
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Blir ju alla tiders
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Lagade lite rost i skarven under baklysena bak...
Tröskelbreddare på plats...
Till jag har råd med vita blinkers bak får det här funka men inte helt nöjd.
När vårsolen kom så startades bilen upp och kördes ut en stund...
Tog även en lite sväng och justerade bränslemappen lite. Finns mycket kvar innan den är helt klar men bilen går skapligt som den är. River lätt loss bakhjulen på trean trots diffad axel.
Ös på med tips om hur jag ska fortsätta bygga bilen nu. Både positiv och negativ kritik är välkommen.
Tröskelbreddare på plats...
Till jag har råd med vita blinkers bak får det här funka men inte helt nöjd.
När vårsolen kom så startades bilen upp och kördes ut en stund...
Tog även en lite sväng och justerade bränslemappen lite. Finns mycket kvar innan den är helt klar men bilen går skapligt som den är. River lätt loss bakhjulen på trean trots diffad axel.
Ös på med tips om hur jag ska fortsätta bygga bilen nu. Både positiv och negativ kritik är välkommen.
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Tackar!mickeidiket skrev:Blir ju alla tiders
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Ingen mer besiktning för denna.dahla skrev:Ska den besiktigas?
Är inte så rolig att åka med på gatan då den är stötig, bullrig, törstig och trång att komma i och ur så inte värt arbetet att få besiktad.
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Dit med en större turbo!
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Hahaha...Jag har väntat på den kommentaren. Det är planerat tillsammans med ett nytt grenrör. Är lååååångt ifrån nöjd med hur nuvarande haffsverk blev.Steve skrev:Dit med en större turbo!
Bilen gick ju att starta och provköra så det har ju funkat till de det var tänkt.
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Var ute och loggade lite idag. Gick bra till en början men plötsligt gick bromspedalen i botten.
Det visade sig att en av nipplarna som sitter mor bromsreduceringen spruckit.
Jag har nog dragit lite för hårt gissar jag. De är lite special. Väldigt tunt gods och i mässing så är nog känsliga för hur hårt de dras. Man måste ju dra så att röret klämmer tätt så går ju inte att fesa för mycket heller.
Hur som helst så går bilen väldigt bra. Har 0,8 bar just nu och det går redan väldigt snabbt att köra alldeles för fort och då finns nog fortfarande god marginal att plocka mer effekt.
Det visade sig att en av nipplarna som sitter mor bromsreduceringen spruckit.
Jag har nog dragit lite för hårt gissar jag. De är lite special. Väldigt tunt gods och i mässing så är nog känsliga för hur hårt de dras. Man måste ju dra så att röret klämmer tätt så går ju inte att fesa för mycket heller.
Hur som helst så går bilen väldigt bra. Har 0,8 bar just nu och det går redan väldigt snabbt att köra alldeles för fort och då finns nog fortfarande god marginal att plocka mer effekt.
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Lite glest mellan uppdateringarna men här kommer en i alla fall.
Har suttit och justerat bränslemappen efter loggen jag gjorde senast så där börjar jag bli klar nu. Får ta och börja lite mer med tändningen nästa gång.
Pluggade bakbromsarna så jag kunde provköra lite och den går bra. Drar bra från låga varv och fortsätter ända upp till varvstoppet som är satt till 7000varv.
Nippeln som sprack jag fått hem en ny att ersätta med. Det får bli så fort en lucka dyker upp i schemat.
Har suttit och justerat bränslemappen efter loggen jag gjorde senast så där börjar jag bli klar nu. Får ta och börja lite mer med tändningen nästa gång.
Pluggade bakbromsarna så jag kunde provköra lite och den går bra. Drar bra från låga varv och fortsätter ända upp till varvstoppet som är satt till 7000varv.
Nippeln som sprack jag fått hem en ny att ersätta med. Det får bli så fort en lucka dyker upp i schemat.
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
En tanke slog mig om att jag borde kunna räkna ut effekten i motorn genom att räkna baklänges i spridarberäkningsformeln.
Är nog inte helt "hundra" men borde visa ganska nära sanningen.
I den sista loggen jag gjorde så utnyttjades 58,9% av mina 670cc spridare och då med lambda 0,84.
När jag räknar så blir det ca 360hk men det låter väldigt mycket tycker jag.
Vad säger ni om att räkna så här? Har jag räknat fel?
Är nog inte helt "hundra" men borde visa ganska nära sanningen.
I den sista loggen jag gjorde så utnyttjades 58,9% av mina 670cc spridare och då med lambda 0,84.
När jag räknar så blir det ca 360hk men det låter väldigt mycket tycker jag.
Vad säger ni om att räkna så här? Har jag räknat fel?
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Sorry. Skrev fel.
78,9% av spridarna ska det va och bränslet är bensin.
78,9% av spridarna ska det va och bränslet är bensin.
Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"
Fick en stund över idag så avbröt pausen i skruvandet och drog iväg till garaget.
Det som stod på schemat var att kontrollera alla skarvar på bromsrören så att de var täta och lufta klart bromsarna.
Det blev kanon! Bromspedalen är hård å fin och tar högt. Nu ska de bara köras in lite innan de får bekänna färg ordentligt.
Istället för att dra igång nåt mer så utnyttjade jag resten av tiden till att städa garaget. Kände att det var dags...
Det som stod på schemat var att kontrollera alla skarvar på bromsrören så att de var täta och lufta klart bromsarna.
Det blev kanon! Bromspedalen är hård å fin och tar högt. Nu ska de bara köras in lite innan de får bekänna färg ordentligt.
Istället för att dra igång nåt mer så utnyttjade jag resten av tiden till att städa garaget. Kände att det var dags...